jat Startet 11.August.2004 Del på Facebook Startet 11.August.2004 Er vannscooter fremdeles forbudt i Norge? Vi har nemlig truffet på ganske mange i år. Dette er etter min mening en av de dummeste forbudene vi har. Hva er det som gjør en vannscooter så mye værre enn ei jolle med motor? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 I Fosen (Brekstad i Sør-Trøndelag) er det tillatt med scooerkjøring. Her har Kommunen anvist plass samt laget treningsløype for aktive kjørere. Bra tiltak... Sist helg var det NM i scooterkjøring her på Brekstad. Jeg trur ikke det er fritt frem å kjøre hvor som helst :nono: Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
PanPan Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Politiet i Kristiansand sier at vannscooter er forbudt i Norge. Den enkelte kommune kan imidlertid regulere dette slik at de er tillatt i nærmere definerte områder. http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/kri...ticle225407.ece Lørdag og søndag kjørte to vannscootere for full spiker i Hankøsundet hvor farten er regulert til maks. 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
jat Svart 11.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2004 Vi bor i Østfold og holder mye til på Hvaler og vi har møtt 4-5 forskjellige scootere. Det er til og med en på vår marina som har en som slepejolle. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 2 scootere opererte i Lysakerfjorden, Oslo sist søndag. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
SeaMaster175 Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Her, innerst i Bunnefjorden, har jeg observert 2-3 vannscootere, flere dager på rad... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 En vannscooter er som en hvilken som helst annen farkost på havet dersom føreren følger kjørereglene. Jeg personlig synes at en stor skjærgårdsjeep er rib er verre farkoster en en liten scooter. La de få kjøre, men sett regler for virksomheten. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jat Svart 11.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2004 Er det noen som vet argumentene bak forbudet? Snakker vi Oslo politikere som er lei av lyden utenfor hytta. Eller er det som alt annet i Norge; problemer løses ved avgifter eller forbud. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Snart kommer "EU" å setter regler for både vann- og snøscootere. Da blir det lov.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
PanPan Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Fritids og småbåtloven regulerer bruk av vannscootere. Kapittel 5. Regler for bruk av vannscootere og liknende Kapitlet tilføyd ved lov 7 juli 2000 nr. 72 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 7 juli 2000 nr. 731). § 38. Kapitlets virkeområde Reglene i dette kapittel omfatter bruk av vannscootere og andre liknende motordrevne mindre fartøy som er konstruert for å føre personer, og som etter alminnelig språkbruk ikke kan betegnes som båter. Sjøfartsdirektoratet avgjør i tvilstilfeller om en type fartøy går inn under første ledd. Tilføyd ved lov 7 juli 2000 nr. 72 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 7 juli 2000 nr. 731). § 39. Forbud mot bruk av fartøy som nevnt i § 38 og unntak fra forbudet Bruk av fartøy som nevnt i § 38 er ikke tillatt. Kommunen kan ved forskrift gjøre helt eller delvis unntak fra forbudet for nærmere avgrensede områder, der bruken ikke medfører fare for ferdselen eller allmennheten eller ulempe i form av støy eller andre forstyrrelser, og heller ikke medfører fare for nevneverdig skade på dyre- og/eller plantelivet. Uten hinder av forbudet etter første ledd er bruk av fartøy som nevnt i § 38 tillatt i forbindelse med: a) politi-, rednings- og ambulansetjeneste, samt oppsyns- og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i lov, b) Forsvarets øvelser, forflytninger og transporter, og c) marinarkeologiske og andre vitenskapelige undersøkelser. Kongen kan ved forskrift gjøre unntak fra forbudet etter første ledd for bruk av fartøy som nevnt i § 38 til andre transportformål. Tilføyd ved lov 7 juli 2000 nr. 72 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 7 juli 2000 nr. 731). § 40. Straff Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelsen i § 39 første ledd eller bestemmelser i forskrift fastsatt med hjemmel i § 39 annet ledd eller medvirker til dette, straffes med bøter. Tilføyd ved lov 7 juli 2000 nr. 72 (i kraft 1 jan 2001 iflg. res. 7 juli 2000 nr. 731). Fredrikstad kommune har egen plan for sin kystsone: http://www.fredrikstad.kommune.no/template...er/kystsone.pdf Utfra dette er det forbud mot bruk av vannscootere i eksempelvis Hankøsundet. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 En vannscooter er som en hvilken som helst annen farkost på havet dersom føreren følger kjørereglene. Det er vel antagelig derfor det ble mer eller mindre forbudt. Ingen fulgte reglene Sitér dette innlegget Link to post
EspenE Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Hva er det som gjør en vannscooter så mye værre enn ei jolle med motor? Hei, og takk for hyggelig treff!Jeg har selv drevet aktiv kjøring med Jet-Ski i Fun-klassen. Vi kjørte på oppsatte treningsbaner, og holdt oss godt unna alminnelig ferdsel. Det er flere grunner til at det er værre med Vannjet (regner med at du tenker på dette): Støyforurensningen er i meste laget med en meget intens opp-og-ned lyd. Er det noen som kjører vannjet over lengre tid i relativ nærhet, kan dette oppleves meget plagsomt. Det mest alvorlige er etter min mening at mennesker med tendenser til idioti på vannet, får utfoldet sin idioti til det maksimale. Vannjet eller Jet-Ski har som oftest mye større akselerasjon og fart enn en vanlig jolle. Den kan kjøre helt inn på sandstranden der alle bader - og det er jo dette mange ønsker, for da får de vist seg frem. Her kommer folk uten erfaring fra båtbruk forøvrig. De har sans for fart, og har kjøpt en scooter som de skyver ut fra stranda og kjøre fort med (og gjerne ukontrollert som det blir de første gangene ) Har sett mange episoder av dette. Jeg synes det er for strengt å forby en så vanvittig morsom vannsport, men så lenge enkelte ikke tenker lengre enn nesa rekker, er jeg glad for at det føres litt kontroll med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Vedr. forbud: det er vel ikke mer enn 10 år siden det var forbudt i Norge å kjøre rally heller - men det har jo blitt endring på. Vi får håpe at det finnes en løsning etterhvert slik at alle parter blir fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Jeg har observert endel scootere med registreringsmerker fra småbåtregistret. Om du først får merkene, må du jo ha lov å kjøre på lik linje med fritidsbåter? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
PanPan Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Om du først får merkene, må du jo ha lov å kjøre på lik linje med fritidsbåter?Norsk lov gir kommunene adgang til å bestemme hvor man kan bruke vannscooter. Bruken er avgrenset til slike områder. Se svar #9 ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 12.August.2004 Del på Facebook Svart 12.August.2004 Personlig syntes jeg vannscooter forbud er høl i hue. Antagelig fordi jeg ikke skjønner hvorfor de er forbudt. Forbud løser fælt få problemer,de blir bare forskjøvet. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 12.August.2004 Del på Facebook Svart 12.August.2004 Synes disse scooterne bare kan kjøre uten at det plager meg, men om de kommer kjørende med plakater med IP-adressa mi på er det slutt. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Marwin Svart 12.August.2004 Del på Facebook Svart 12.August.2004 Snakker vi Oslo politikere som er lei av lyden utenfor hytta. Eller er det som alt annet i Norge; problemer løses ved avgifter eller forbud.For noen år siden kom det forbud mot å bruke sirener over en viss lydstyrke på utrykningskjøretøyer; Det vakte en storm av protester fra sjåfører over hele landet; En nærmere undersøkelse av hvor dette forbudet egentlig kom fra, viste seg å ha sin rot i en byråkrat som hadde sitt kontor ved utkjøringen fra Oslo Hovedbrannstasjon; Han var plaget av høy sirenelyd opptil flere ganger pr. dag.... Forbudet forsvant! (Og byråkraten sannsynligvis sparket opp til et høyere inkompetansenivå...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
PanPan Svart 12.August.2004 Del på Facebook Svart 12.August.2004 Personlig syntes jeg vannscooter forbud er høl i hue. Antagelig fordi jeg ikke skjønner hvorfor de er forbudt. Forbud løser fælt få problemer,de blir bare forskjøvet.Det er jo ikke et generelt forbud det er snakk om. Etter å ha opplevd to kjekkaser på vannscooter opp/ned/opp/ned/osv.osv i Hankøsundet i helga har jeg forståelse for at fenomenet blir anvist områder hvor de kan boltre seg fritt. Det er vel heller ikke uten grunn at vannscootere er forbudt i Caribien eksempelvis Martinique, St. Lucia og St. Vincent og Grenadinene. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 13.August.2004 Del på Facebook Svart 13.August.2004 http://bt.no/lokalt/article280149 Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
KOB Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Bruk av vannscooter Hovedregelen er at det er forbudt å bruke vannscooter i Norge, men kommunene har mulighet til å gi dispensasjon. Oslo er en av få kommuner som har gitt dispensasjon fra hovedregelen. Bruk av vannscooter i Oslo havnedistrikt I Oslo er det tillatt med vannscooter i Lysakerfjorden og syd for parallellsirkel 59 grader 52 minutter. Det vil si syd for Malmøya. Seilbrett- og vannskiaktiviteter må også holde seg i disse områdene. Områdene er vist innrammet i gult på "Kart over indre Oslofjord" på disse nettsidene. Mye klaging på vannscooterferdsel Havnepolitiet har mottatt mange klager på uvettig vannscooterferdsel. Dette fordi de bryter fartsgrensen på 5 knop som strekker seg 150 meter ut fra land. Enkelte vannscooterførere har moret seg med å bruke badebøyene som slalomporter. Dette er både strengt forbudt og svært farlig med badende i nærheten. Reglene for vannscooter finnes i Lov om fritids- og småbåter, kap. 5. For ytterligere informasjon, kan Havnepolitiet kontaktes på tlf. 22705800. Info funnet på http://www.oslo.politiet.no Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
GeirKS Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Litt utenfor "tråden", men jeg fant denne på news://no.fritid.maritim. Kan sees på som en slags veiledning for hvordan man kan ha moro med en vannscooter uten å bryte forbudet... ===== On 16-08-04 21:07, in article AB7Uc.123$8c.10178@juliett.dax.net, "Kenneth" <xxgrodeland@c2i.net> wrote: > Hei > > Eg liker svært godt å kjøre rundt om kring med vannscooter på hytta når det > er godt vær. Men i dag ringte lensmannen meg og fortalte at han hadde fått > inn klager på kjøringen og at den måtte stoppe med ein gang. Kva gjer eg > da?. Forslag til aktivitet: Be alle vennene dine gjette hvor mange deler en vannscooter består av. Finn fram fastnøkelsettet og demonter. ALT. Tell deler. Utkår vinner. Hvem klarer å skru sammen scooteren igjen med færrest tiloversblevne deler? (uten manual selvsagt) Få naboungene til å gjemme deler rundt I terrenget og gå på spennende jakt med metalldetektor.... Osv. Slik blir vannscooteren til gjivende aktiveiteter som kan fylle hele sommerferien uten å skjenere andre I det hele tatt!!!!! Lars ===== GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 Vannscooter har den paradoksale egenskapen at det oppleves som himmelen å kjøre den, og som helvete å høre den. Jeg har selv (Treasure Island, Florida) kjørt vannscooter. Fikk riktig fram fartsdjevelen i meg, 35 knops fart i en del bølger på en så liten farkost var heftig! Selv 'over there' var det dog restriksjoner på hvor man kunne kjøre. For et par år siden så jeg en som kjørte ulovlig vannscooter i Kongsgårdbukta i Kristiansand. Han drev og bråkte og tøffa seg. Det var en svanefamilie i bukta. Etterhvert tok svanefar affære - og angrep! Et mektig syn. Scooteren måtte kjøre til land med halen mellom beina... Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 18.August.2004 Del på Facebook Svart 18.August.2004 I Oslo er det tillatt med vannscooter i Lysakerfjorden og syd for parallellsirkel 59 grader 52 minutter. Det vil si syd for Malmøya. Seilbrett- og vannskiaktiviteter må også holde seg i disse områdene. Områdene er vist innrammet i gult på "Kart over indre Oslofjord" på disse nettsidene.Omsider fant jeg det kartet det henvises til, se denne linken. Her framgår også fartsgrenser i Oslo havnedistrikt. http://www.oslo.politiet.no/opd/sys.nsf/IC...E/Havnekart.JPG Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.