Tine IV Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Har en Raymarin autopilot ST6002 kobbla opp mot en Raymarin c 120 og c80 ,dette funka jo som vanlig på siste tur men.da jeg gikk nedover i påsken så virke ikke autopiloten,men den kom innimellom .Virka som det var dårlig batteri/strøm,da den kom mer å mer også døde den ut .starta den opp innimellom for å teste den ,men noen ganger funka den utmerket å andre ganger ikke i det hele tatt .Men noen ganger så hørte jeg den prøvde å komme i gang,men den klarte lissom ikke da det hørtes ut som den ikke fikk strøm nok.Har godt over det meste å spraya over div kontakter,men den er like treg om den funker .Håpa noen har forslag på en løsning her ,var en som mente kansje det var for kaldt slik at olja var for tykk.Men da burde den jo vært det hele tia vel,ikke vært ok innimellom ?Fant denne hovedboxen montert bakpå veggen i veggseksjonen,der står den jo over motorrommet og rett innenfor luftinntaket.Syntes kansje ikke dette var en ok plassering ,da det er rått å sånn der hele tiden.Tenkte kansje at den har bedre av å være montert på et tørt sted? Har ikke flytta den enda ,men trur det kan være lurt.men tar imot forslag her.Kan jo være en dårlig kontakt ,men alt ser ok ut og alt er sprayet over nå.Så da lurer jeg . Tine IV Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Autopilot virker innimellom ? hvilket er i strid med 'Regler for Åpent Forum' Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Det første jeg ville gjort var å måle spenningen inn på den, sjekk gjerne at lyskaster ol fungerer uten at spenningen detter, da vet du at batteriene leverer. Så ville jeg koblet fra pumpen og sett om den da slo seg på som normalt, det kan vere pumpen som sliter og da blir strømforbruket høyt. Pumpen kan "løsne" med å tvangskjøre den rett på 12V via en større sikring, da vil man raskt konstatere tilstanden til pumpen. Jeg tviler på at det er noe annet som trekker mye strøm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Posted April 2, 2010 Author Share Posted April 2, 2010 Mener du pumpa kan være dårlig da eller ,eller at den har en dårlig kontakt/forbindelse ? Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 (edited) Jeg har iallefall opplevd at en pumpe plutselig begynner å trekke mer strøm enn normalt, i mitt tilfelle måtte pumpen byttes. Pumpen er jo den eneste enheten i pilotsystemet som trekker særlig strøm så jeg ville koblet den fra og sammenlignet spenningen. Tynne og/eller lange strømkabler er også med på å øke strømtrekket, en for stor pumpe jobber også tungt. Edited April 2, 2010 by Frøken Fryd (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Posted April 4, 2010 Author Share Posted April 4, 2010 Da er jeg hjemme igjen etter en fin påskeferie på sjøen ,men uten autopilot.Det virka som det var dårlig strøm ,så den kom og gikk som jeg sa.Men nu er den dø ,har gått over det meste å sjekka kabler å spraya over kontakter.Men det hjalp ikke ,så kan jo være noe mer feil enn dårlig kontakt.Bare så rart den funka vanlig også plutselig virka det som batteriet blei dårligere , etter en stund var det full fart igjen.Da pumpa sitter i dærsjen ,så er den jo lett å høre .Kan jo være enkel sikkring bare til pumpa som ikke jeg har funnet enda,så må leite litt til før jeg gir opp.Men leiter på nettet etter bruksannvisning ,på norsk/svensk da engelsk ikke er min sterke side .Er jo nok bøker som følger med,men på engelsk.Hjelper meg lite ,men finner lite på nettet også. Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
OLESVE Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Hei! Jeg har samme autopilot koblet mot C80 kartplotter. Jeg hadde problem i høst ved at piloten ikke virket som den skulle, men kom og gikk. Den kom seg etter vert ,etter å ha blitt resatt diverse ganger og det ble varmt i båten. Jeg trodde det kansje hadde noe med at det var rått og kaldt i båten. Det endte med at jeg ringte Belamarin. De ville at jeg skulle sende den (boksen) til dem for testing. De fant ut at den hadde software 4.37 som hadde noe bugs i seg.(Var ny i 2006). De hadde oppgradert til siste versjon 4.63, og testet på nytt og alt virket Ok. Nå har jeg tilpasset plottern til båten på ny med kompass korrigering og auto learning. Det har endt med at autopiloten fungerer mye bedre enn noen gang. Er mye mer stabil da kursen aldri drifter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Fikk du målt noe spenning underveis? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Nei ,skal gå over det jeg finner imårra er planen.Ettersom det er helt dødt nå ,så må det vel være dårlig kontakt et sted.Som da er helt borte nå,men hvor det er kan jo bli verre.Komme inn i dærsjen her ,er en kust i seg selv.Så skal se på detta en av dagene,hadde håpa på dårlig kontakt da men.Dette er jo ikke gammle piloten ,men ting kan jo gå istykker osv . Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Syntes ikke det hørtes noe særlig ut å ha den boksen der det er rått heller. Salt sjøluft og printkort er en dårlig kombinasjon selv om ikke det nødvendigvis er feilen nå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
EIN Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 (edited) Det er nok muligens dårlig batterispenning som er årsaken. Har samme problemet selv når jeg kun bruker strøm fra et gammelt og dårlig batteri. Vrir jeg om bryteren til begge batteriene eller bare det nyeste, så virker den som normalt. Edited April 5, 2010 by EIN (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Har strøm nok så det holder ,men må jo være en dårlig kontakt .Som er gått nå eller evt en sikkring,ettersom den er dø nå.Ikke lett når du ikke veit hvor alt er montert enda,må leite meg fram så ser jeg vel noe ettervært-Men virker jo helt klart som noe strøm problemer da,gikk jo på halv fart så litt full for så å dette ned nesten til null.Å nå da som sagt er den klin dø,så jeg leiter videre imårra da jeg ikke fant ut mye idag.Men tar imot forslag med åpene armer jeg,om noen har vært borti samme feil eller kan litt med dette.Som dere sjønner er jeg grønn ,men pleier å finne ut av ting.Hadde hjelpet mye med en bruksannvisning på et språk vi snakker,elektro engelsk er ikke noe for min gammle skolengelsk nei.Men fikk jo et tips idag som jeg har glømt helt bort ,oppe på FB er det jo også panel til autopiloten(autohelm) .Der har det jo vært vått å snø og rått så det holder i vinter,der har jeg ikke fått gått over enda med sprayen å sjekka kontakter. Der kan det jo fort ha blitt noe tull,etter en noe våt vinter.Så prøver videre imorgen Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Når du siger at den blir død, er de display på 6002 enheten som blir død eller kan du lese noe på den når dette oppstår? Hvilket type autopilot har båten? De står foran på kurskomputeren. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 Displayet funker som vanlig , trudde jeg hadde ST 6002 at den heter så . Da veit ikke jeg, står ST 6002 på displayet,andre steder har jeg ikke sett noe navn/type enda. Så grønn er jeg på detta ,så da er det ikke lett.Hvor er kurskomputeren ,er det den boxen som henger inne i veggen som jeg mente hang på litt feil sted ? Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Tipper det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Displayet funker som vanlig , trudde jeg hadde ST 6002 at den heter så . Display er av typen ST6002. Oppfører den seg helt normal når du dytter på knappene? Hvor er kurskomputeren ,er det den boxen som henger inne i veggen som jeg mente hang på litt feil sted? De bokset er autopiloten. Hvis den er grå kan den hete 300,400,S2,S3 eller med G i slutten som betyr RateGyro. Lite rundt merke vanlig på fronten på dem. Hvis den er svart er tid til en ny. Finn ut hva du har av utstyr og hvilken type pumpe. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 Flott at dere hjelper meg her ,men har ikke fått gjort noe idag pga 2 x oslo tur idag .Men displayet er helt normalt når jeg trykker div knapper, boxen er grå og etter det lille jeg veit er det gyro på denna.Men skal selvfølgelig prøve å finne ut av alt dette imårra,dumt da ting ikke virker er jo en ting .Pluss at alt av utstyr ombord(Raymarine) er 2-3år gammelt bare,så hadde jo håpa det funka litt før balle starta.Men håper i det lengste på en baggis ,dette med flybridgen og panela der oppe.Dem har jo sikkert fått igjennom gå i vinter ,der har det vært rått å vått.Selvom det er presenning over ,så blir det veldig rått der .Men det har det sikkert vært i alle år ,men kan jo være noe krøll der oppe.Som sagt er det Autohelm paneler der da,men sikkert ikke av betydning kansje? Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Hvis display oppfører seg normal trekker pumpe ikke for meget strøm. Display gir beskjed om de hvis feilen ligger der. Men motor i pumpe kan ha feil. Hvis du setter voltmeter på A og B utgangen på kurskomputer og for noen til å dytte på 10gr SB og 10gr BB kan du se om utgangen oppfører seg normal. Den skal veksle mellom + og - på utgangene. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Ja da har jeg leita rundt å funnet feilen ,det var jo litt rart detta da den virka litt innimellom osv.Bak ved rora står det en stor pumpe ,der hadde kabelen irra av eller på en måte ryki av.Men den hang slik at dem traff værandre innimellom ,men nå da til slutt så hadde dem gått helt fraværandre .Så en sjøt der og alt var i vater ,er jo morro når det er en "baggis".Bare det å finne den,det var ikke så lett å oppdage det før jeg dro litt i kablene der.Det er jo nesten umulig for en halvfeit gubbe å komma seg ned bak der også,så det var kansje den værste jobben Takk for innspill å hjelp her. Tine IV Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
logos Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Hei. Skulle bruke båten, Dufour 40, idag. Virket tung på rattet. Begynte å sjekke litt og det virket som om drivenheten til autopiloten "bremset" rattet. Koblet til autopiloten og den fungerte som den skulle, men i standby posisijon så "bremset" (låser ikke fullstendig, slik som autopiloten på auto gjør). Endte opp med å fjerne kjedet mellom autopiloten sin drivenhet og rorakslingen. Null "brems"/motstand. Noen som har et forslag til hva den kan være? Hvordan nullstiller jeg autopiloten (hvis den har fått en bugg)? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.