Jump to content

Hvor mye startstrøm trekker Iveco 330hk?


Vidarfre

Recommended Posts

Jeg kjøpte nye 115 ah "fritidsbatterier" i fjor og når jeg starter motoren er det såvidt starteren går rundt, men den starter da allikevel. Har skjønt at det er batteriene som leverer for lite CCA i startøyeblikket og jeg må bytte til egnet startbatteri, har noen der ute hatt samme symptom som kan si hvor mye CCA (cold crank ampere)jeg bør har? Motoren er 5.9 liter

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Kan skyldes andre ting enn batteriene dine også.

F.eks.

Dårlig jording mellom batteriet og motorblokk

Dårlig kontakt i kabelsko

Lite tverrsnitt på kabler fra batteri til starter

Kullbørster i starter som "sitter" i føringene sine

 

Alikevel er vel ikke "fritidsbatterier" hva nå enn dette er, det ideelle for start av motorer. Du må vel opp på noe rundt 900 CCA før det kan kalles et startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Du må ha 2 startbatterier koblet sammen skal det holde. Til større til bedre, sjøl en Transit har 2 startbatterier. Eg ville sagt minst 1500CCA tilsvarende to startbatteri på rundt 100Ah.

Link to post
Share on other sites

Batterier som er gode til start må vel være optima rød eller exide 900. Min baugpropell på 6 hk bruker 2 stk exide 900 i parallell for 12 volt. Kan kjøre baugpropellen ganske lenge før effekten synker.

Disse batteriene har ca 60 amp men har høy cca

Link to post
Share on other sites

Kjenner noen som har tilsvarende motor, tror jeg. De har 60Ah Biltema startbatterier, ett i serie med to (24V). Ikke akkurat anbefalt, men det er nå en gang slik. Det funker bra hele året.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Ifl leting på nett finner jeg max ca 1100 CCA Korsnes, de fritidsbatteriene jeg har er i parallel men startstrømmen blir vel ikke større allikevel? Var i havna idag, skulle teste vinsjen :nonod: Den starta ikke og ved nærmere analyse viser det seg at hele motoren er rustet i filler...Anchorlift er vel kjent for dette...seså da ryker det 15 båtlapper til før sjøsetting :headbang: Har hørt ordtaket: "det som ikke er testet FØR sjøsetting kan man betrakte som defekt" Tror det blir Engbo tauvinsj, hørt de er gode...

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Kjenner noen som har tilsvarende motor, tror jeg. De har 60Ah Biltema startbatterier, ett i serie med to (24V). Ikke akkurat anbefalt, Geir

Du bør være forsiktig med å gi et slikt råd. To batterier i parall sammen med et batteri i serie gis som sagt 24V. Og dette kan IKKE brukes på en starter som er beregnet på 12V.

 

Det er også riktig at 2 batterier med CCA på 1100 A vil gi ca 2200 CCA.

 

Jeg ville aller først sjekket alle punkter som er nevnt før du hiver deg på å kjøper noe du kanskje ikke trenger. Men om penger ikke teller er det bare å løpe å kjøpe.

Husk også at du må ha egnet utstyr til å lade da batteriene ikke lader seg selv.

Link to post
Share on other sites

Kjenner noen som har tilsvarende motor, tror jeg. De har 60Ah Biltema startbatterier, ett i serie med to (24V). Ikke akkurat anbefalt, men det er nå en gang slik. Det funker bra hele året.

 

Geir

 

Det kom kanskje ikke klart nok frem, men denne båten jeg omtalte har altså 24V anlegg for motoren, det var ikke ment som noen oppfordring til å forsøke 24V på 12V anlegg.

 

De vanlige "fritidsbatteriene" som selges i Norge er ikke veldig forskjellige fra startbatterier; f.eks Nautilus Freeline Marine 115Ah er oppgitt til 760A CCA (-18).

 

Til sammenligning et standard Sønnak 90Ah startbatteri oppgitt en CCA på 720A. Forskjellen er altså ikke enorm. Derfor er heller ikke fritidsbatteriene veldig gode i forbruksbanken (ikke pga CCA i seg selv, men platetykkelsen/utladingsegenskapene).

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Har 2 battbanker i båten, 2*115 i paralell foran og samme bak. Når jeg bruker de bak i båten som er eldst (vet ikke hvor gamle) ser jeg på svinghjulet at starteren går endel fortere rundt enn når jeg bruker "fritidsbatteriene" foran som er nye (med nye polsko). Regner med at selv om motoren er tungbygd skal den vel kinnes på samme måte som f.eks en lastebil. Må nok gå over tilkoblinger først og se om det hjelper før jeg kjøper nytt batteri

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...