Vidarfre Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Jeg kjøpte nye 115 ah "fritidsbatterier" i fjor og når jeg starter motoren er det såvidt starteren går rundt, men den starter da allikevel. Har skjønt at det er batteriene som leverer for lite CCA i startøyeblikket og jeg må bytte til egnet startbatteri, har noen der ute hatt samme symptom som kan si hvor mye CCA (cold crank ampere)jeg bør har? Motoren er 5.9 liter Quote Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Kan skyldes andre ting enn batteriene dine også. F.eks. Dårlig jording mellom batteriet og motorblokk Dårlig kontakt i kabelsko Lite tverrsnitt på kabler fra batteri til starter Kullbørster i starter som "sitter" i føringene sine Alikevel er vel ikke "fritidsbatterier" hva nå enn dette er, det ideelle for start av motorer. Du må vel opp på noe rundt 900 CCA før det kan kalles et startbatteri. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Du må ha 2 startbatterier koblet sammen skal det holde. Til større til bedre, sjøl en Transit har 2 startbatterier. Eg ville sagt minst 1500CCA tilsvarende to startbatteri på rundt 100Ah. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Batterier som er gode til start må vel være optima rød eller exide 900. Min baugpropell på 6 hk bruker 2 stk exide 900 i parallell for 12 volt. Kan kjøre baugpropellen ganske lenge før effekten synker. Disse batteriene har ca 60 amp men har høy cca Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Kjenner noen som har tilsvarende motor, tror jeg. De har 60Ah Biltema startbatterier, ett i serie med to (24V). Ikke akkurat anbefalt, men det er nå en gang slik. Det funker bra hele året. Geir Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidarfre Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 Ifl leting på nett finner jeg max ca 1100 CCA Korsnes, de fritidsbatteriene jeg har er i parallel men startstrømmen blir vel ikke større allikevel? Var i havna idag, skulle teste vinsjen Den starta ikke og ved nærmere analyse viser det seg at hele motoren er rustet i filler...Anchorlift er vel kjent for dette...seså da ryker det 15 båtlapper til før sjøsetting Har hørt ordtaket: "det som ikke er testet FØR sjøsetting kan man betrakte som defekt" Tror det blir Engbo tauvinsj, hørt de er gode... Quote Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Hvis du har to batterier i parallell så blir CCA det dobbelte. Ville nok gått over kabler og koblinger først i ditt tilfelle. Geir Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Kjenner noen som har tilsvarende motor, tror jeg. De har 60Ah Biltema startbatterier, ett i serie med to (24V). Ikke akkurat anbefalt, Geir Du bør være forsiktig med å gi et slikt råd. To batterier i parall sammen med et batteri i serie gis som sagt 24V. Og dette kan IKKE brukes på en starter som er beregnet på 12V. Det er også riktig at 2 batterier med CCA på 1100 A vil gi ca 2200 CCA. Jeg ville aller først sjekket alle punkter som er nevnt før du hiver deg på å kjøper noe du kanskje ikke trenger. Men om penger ikke teller er det bare å løpe å kjøpe. Husk også at du må ha egnet utstyr til å lade da batteriene ikke lader seg selv. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 (edited) ja eg tenkte da som et totalt minimum , ikkje 1500cca fra hvert batteri :) Edited April 3, 2010 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Kjenner noen som har tilsvarende motor, tror jeg. De har 60Ah Biltema startbatterier, ett i serie med to (24V). Ikke akkurat anbefalt, men det er nå en gang slik. Det funker bra hele året. Geir Det kom kanskje ikke klart nok frem, men denne båten jeg omtalte har altså 24V anlegg for motoren, det var ikke ment som noen oppfordring til å forsøke 24V på 12V anlegg. De vanlige "fritidsbatteriene" som selges i Norge er ikke veldig forskjellige fra startbatterier; f.eks Nautilus Freeline Marine 115Ah er oppgitt til 760A CCA (-18). Til sammenligning et standard Sønnak 90Ah startbatteri oppgitt en CCA på 720A. Forskjellen er altså ikke enorm. Derfor er heller ikke fritidsbatteriene veldig gode i forbruksbanken (ikke pga CCA i seg selv, men platetykkelsen/utladingsegenskapene). GeirKS Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidarfre Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 Har 2 battbanker i båten, 2*115 i paralell foran og samme bak. Når jeg bruker de bak i båten som er eldst (vet ikke hvor gamle) ser jeg på svinghjulet at starteren går endel fortere rundt enn når jeg bruker "fritidsbatteriene" foran som er nye (med nye polsko). Regner med at selv om motoren er tungbygd skal den vel kinnes på samme måte som f.eks en lastebil. Må nok gå over tilkoblinger først og se om det hjelper før jeg kjøper nytt batteri Quote Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.