woodss Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Hei. Tenkte jeg skulle ordne med styrbord, babord og akterlanterne på ribben min til sommeren. Men ettersom båten er liten føler jeg det blir litt "bortkastet" å innstallere ett bilbatteri i båten, for å drive lanternene. Det jeg lurer på, er om det finnes lanterner som har batterier innebygd? Og som du bare kan trykke på en knapp på selve lanternen, for å aktivere den? Kanskje det også er mulig å koble lanternene til motoren for oppladning? Men da må man vel ha en likeretter montert på motoren? Eventuelt om det finnes ett lettere type batteri system ? Mulig det dukker opp flere spørsmål, men det får jeg ta etterhvert. Mathias Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomza Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Kanskje denne fra Maritim kunne være noe? Har rød, grønn og hvit (akter) sektor i lyset. Festes med magnet, og kan også henges fast i f.eks. caps eller annet hodeplagg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Det fins flere leverandører av batteridrevne lanterner. Watski selger f.eks disse. ... og kan også henges fast i f.eks. caps eller annet hodeplagg. Jeg tror ikke det er særlig lurt å feste denne eller andre trefargede lanterner i "caps eller annet hodeplagg". Lanternene skal vise hvilken vei båten går, ikke hvilken vei nesa peker....... Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomza Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Jeg tror ikke det er særlig lurt å feste denne eller andre trefargede lanterner i "caps eller annet hodeplagg". Lanternene skal vise hvilken vei båten går, ikke hvilken vei nesa peker....... Ja, kan være dels enig med deg der, men det er bedre med en lanterne på capsen, enn ingen lanterne i det hele tatt. Forhåpentligvis så har man jo hodet stort sett rettet mot fartsretningen av naturlige årsaker... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
woodss Posted April 4, 2010 Author Share Posted April 4, 2010 Takk for svar! Den batteridrevne lanternen fra Watski så jo helt grei ut. Men ettersom båten min er ganske stil ren, er jeg opptatt av at lanternene skal være stilige, å gli inn i resten av inventaret (det vil si konsollen). Skulle gjerne funnet noen lanterner som er litt mindre, rundere og som har en lavere profil. Som denne Og de må gå på batterier (innebygde). Takk! Mathias Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts