Sjørøveren Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Noe av det første en bør gjøre når en overtar ny båt, er vel å lage en tabell over kompassets deviasjon. Link to post
Poseidon Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 ......Min erfaring er dermed meget limitert men jeg vil ta turen med denne sjøveien fra Stryn til Sandnes og jeg forventer at det skjer rundt 8 mai og noen dager for turen.... Det kan bli en veldig fin tur, men det er jo adskillige nautiske mil før du er hjemme i Sandnes .....Ellers blir det nok et helgekurs for båtførerbevis en av de nermeste helgene. Helgekurs har lett for å bli fryktelig konsentrerte og man får bare tid til å gå gjennom deler av pensum - og dårlig med tid til å fordøye stoffet Vi starter kurs 06. og 07. april som går en kveld pr uke og vi har arbeidet oss gjennom hele stoffet før din planlagte tur i mai. Det har dessverre hendt at enkelte selgere av sjøkart kvitter seg med gamle lagre, selv om det er kommet nye kart til i mellomtiden. Du finner oversikt over siste utgaver her. Det som Kjell er inne på her er dessverre et alvorlig problem, og alt for mange forhandlere gir "blanke blaffen". På Vestlandet har vi hatt svært omfattende oppgraderinger av merkingen i hele leden de siste 2-3-4 årene og derfor er det rett og slett tragisk at forhandlerne ikke er bedre til å holde sine lagre ajour. Sjekk iallefall listen nøye før du handler. Ta gjerne kontakt med meg hvis du lurer på noe i denne forbindelse. Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LYKKEPILLE Svart 4.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 (redigert) Hei igjen alle sammen, I utgangspunktet så tenkte jeg på kyst atlas siden jeg har lest så mye skryt om dette her inne ;) Men så ser jeg at jeg får 20% avslag på dem om jeg kan oppgi medlemskap i KNBF og der er jeg visst inne gjennom båtforeningen jeg er medlem i, så jeg får finne ut hva medlemsnummer jeg har der. 20% på 1250 kroner er jo noen kroner.... det ser også ut til at jeg muligens vil ta turen opp der flere ganger men da med båt så da er det kansje smart å kjøpe disse kartene, skjønt intill jeg vet det ville det vært deilig om de kunne lånes. Kansje båtforeningen min har lånekart?... Satser også på å forsikre båten gjennom KNBF, de er visst rimeligst etter jeg har hørt? Poeseidon, jeg er redd jeg vil miste den ene kvelden da det er uvist hva været er når jeg skal sørover. Og da spørs det hvor mye jeg får med meg før jeg reiser nedover. + at jeg reiser opp den 5 mai og benytter sjangsen til å hilse innom en venn som bor i Sandane. Men klart et kurs som du beskriver vil sikker gi meg mer enn sånne hurtigkurs! Anngående VHF så tok jeg det i 92 og jeg lurer da på om jeg kan ringe til Rogaland Radio eller Telenor for å få duplikat sertifikat eller om jeg må ta alt om igjen. En fast VHF er nok bedre ja, men dette er en åpen båt og da spørs det om ikke en hånholdt er bedre, den kan jeg i det minste lettere ta med meg og spesielt om jeg må forlate skuta.... Men her vet dere mye bedre enn meg så tips mottas gjerne. Ellers blir det nok Kystpatruljen medlemskap med Total pakken, spesielt første året så får jeg se videre. Det kan være viktig å ha dem å kontakte hvis jeg i min uvitenhet skulle trenge noen form for assistanse. Ellers kan jeg si at jeg har en veldig god utviklet sans for å plassere ting innen karter ved å observere området rundt, noe som sikker kommer godt med på sjøen. Hvis jeg kjøper kartverket via KNBF er det da rimelig å tru at det er siste utgaver? (sørgelig lesing det der at de selger ut utgåtte varer som nye varer, takk for advarsler. Redigert 4.April.2010 av LYKKEPILLE (see edit history) Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
Ibiza 1 Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 En fast VHF er nok bedre ja, men dette er en åpen båt og da spørs det om ikke en hånholdt er bedre, den kan jeg i det minste lettere ta med meg og spesielt om jeg må forlate skuta.... Men her vet dere mye bedre enn meg så tips mottas gjerne. Ja takk, begge deler! Jeg har også en åpen båt - men monterte fast VHF i den for å dra nytte av den høyere effekten i og dermed bedre rekkevidden på en slik. En vanntett bærbar i tillegg for å kunne ta den med ut av båten (ingen håper vel at det skal være nødvendig noengang) og for å ikke være avhengig av båtens batteri - som kan være flatt eller stå under vann. De bærbare koster ikke så mye lenger. Kombiner kjøp av en slik med en fast VHF og en kartbrikke fra yachtbits.com i England så kommer du rimelig fra det. Frakten er fastpris opp til 10 kg fra dem. Om du gjør det, husk å bestille programmering av de norske kanalene L1, L2 og L3. Link to post
LYKKEPILLE Svart 4.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Annbefaler du noen spesielle? Så mye nytt og jeg vet ikke hva jeg skal ha. Og ja jeg må tenke penger også så hva gir mest for penga? Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
index Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Kystatlas virker som en veldig praktisk løsning i liten båt! Kunne tenkt med et slik selv også, må innrømme at de eldste kartene mine for nærområdet er fra 1981 "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ibiza 1 Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Står mye om anbefalinger av VHF´er ellers på forumet her. Et minefelt selvsagt (og neste post er sikkert en som anbefaler Sailor ) Standard Horizon går for å være bra. Jeg har nettopp kjøpt en HX500E håndholdt og ville vel kanskje sett på en GX1500E fast om det ikke var for at jeg allerede har en Lowrance LVR-250 i båten (som jeg ikke er helt fornøyd med lyden i). Uten engelsk moms (17,5%) så er prisene nå 96 GBP for den bærbare og 113 GBP for den faste. 10 GBP i tillegg per radio for programmering av de norske kanalene. Til sammenligning tar Seatronic nå 2380 for den bærbare og 2290 for den faste. Nesten halv pris på kartbrikken også - før frakt (36 GBP) og norsk moms da. Link to post
Poseidon Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 ...... Kansje båtforeningen min har lånekart?... Det vet jeg ikke; men du holder til i nærheten av Sjøspeiderne, og de seiler omtrent hvert år nordover kysten til Måløy og lengre. Hvis du er heldig så har kanskje de noe som du kan få låne. Du ville iallefall ha fordel av å ha kontakt med dem for det er virkelig "kjempekarer" når det kommer til praktisk båtbruk! .....Anngående VHF så tok jeg det i 92 og jeg lurer da på om jeg kan ringe til Rogaland Radio eller Telenor for å få duplikat sertifikat eller om jeg må ta alt om igjen..... Hvis du tok VHF-sertifikatet i 92 så kan du nok få et duplikat ved å henvende deg til radioinspeksjonen på Sola. Samme bygg som Rogaland radio. Men vær oppmerksom på at det er kommet et nytt og mer omfattende SRC-sertifikat som utstedes til dem som nå tar prøven. .......Hvis jeg kjøper kartverket via KNBF er det da rimelig å tru at det er siste utgaver? Det ville jeg dessverre ikke satset to sure sild på Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LYKKEPILLE Svart 4.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 (redigert) Står mye om anbefalinger av VHF´er ellers på forumet her. Et minefelt selvsagt (og neste post er sikkert en som anbefaler Sailor ) Standard Horizon går for å være bra. Jeg har nettopp kjøpt en HX500E håndholdt og ville vel kanskje sett på en GX1500E fast om det ikke var for at jeg allerede har en Lowrance LVR-250 i båten (som jeg ikke er helt fornøyd med lyden i). Uten engelsk moms (17,5%) så er prisene nå 96 GBP for den bærbare og 113 GBP for den faste. 10 GBP i tillegg per radio for programmering av de norske kanalene. Til sammenligning tar Seatronic nå 2380 for den bærbare og 2290 for den faste. Nesten halv pris på kartbrikken også - før frakt (36 GBP) og norsk moms da. Sjekker prisene nå :) Det er installert en Lowrance 520c i båten eller en Lowrance 27c Ser ikke at de har billige kart, og jeg vil ha Navionics Gold 49XG De prisene jeg får opp er 142 pund (som fortsatt er billig) Redigert 4.April.2010 av LYKKEPILLE (see edit history) Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
LYKKEPILLE Svart 4.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Standard Horizon GX-1500E DSC VHF 113.00 113.00 VHF Programming Denmark Finland Norway Sweden F1 F2 F3 10.00 20.00 Standard Horizon HX500E Handheld VHF 96.25 96.25 Navionics XL / XL3 / XL9 Gold SD CARD (49XG ) 142.12 142.12 Scroll down to Continue. All Amounts, GBP Sterling Subtotal 371.37 Delivery 36.00 Tax VAT 0.00 TOTAL 407.37 Ser jo riktig bra ut, hvor lang tid tar sendingen? Bestiller ikke før på onsdag i tilfellet. Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
Poseidon Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 VHF Programming Denmark Finland Norway Sweden F1 F2 F3 10.00 20.00 Pass bare på at det ikke er fiskerikanalene du får programmert, for de har du hverken nytte eller glede av Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ibiza 1 Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Nei, du må velge VHF Programming Denmark Finland Norway Sweden L1 L2 L3. Ellers får du som Poseidon påpeker fiskerikanalene istedenfor lystbåtkanalene. Link to post
Fanafjord Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 (redigert) Når det gjelder papirkart som back-up: Er du ikke vant til å hantere papirkart er det ikke lett å navigere etter papir. Dette på grunn av at det du ikke alltid klarer å tolke det du ser rundt deg. Jeg synes da er det kjempelurt med en liten håndholdt Tur-GPS til en 1000-lapp som går på batteri. (f.eks. Garmin etrex). Når Kartplotteren svikter har du likevel en sikker posisjon som du kan plotte inn i papirkartet etterhvert. Jeg har nettopp seilt båt fra Tyskland til Norge og hadde både en halvgod fastmontert og en god handholdt VHF (Icom M71) om bord. Det endte med at jeg bare brukte handholdten som virket til både å kalle opp Lyngbø radio, Rogaland Radio, værvarsler etc. Nå skal jeg bytte den fastmonterte med en Standard Horizon 1500GE som jeg har liggende fra siste båt. Kan bare anbefale den! Kjempebra kvalitet. Redigert 5.April.2010 av Fanafjord (see edit history) I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
LYKKEPILLE Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 (redigert) Fiskekanaler...nei takk :) Nå rettet! Ser ut som dette medlemskapet her inne på båtplassen "betaler seg" gang på gang :) Fantastisk forum og folk. Håndholdt GPS er det med sjøkart? Kom på en ting, mitt VHF sertifikat var på flyvemaskiner....skulle det ha noen betydning i forhold til maritimt bruk? Og nå som morse er ute, blir det fortsatt et krav om å kunne bruke morse om jeg tar VHF på nytt? Redigert 5.April.2010 av LYKKEPILLE (see edit history) Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
Poseidon Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Kom på en ting, mitt VHF sertifikat var på flyvemaskiner....skulle det ha noen betydning i forhold til maritimt bruk? Ja, det gjør hele forskjellen. Du får nemlig ikke godskrevet noe fly-VHF når det gjelder maritim VHF. Det betyr at du må avlegge prøven for maritim VHF for å få det sertifikatet du trenger. Og nå som morse er ute, blir det fortsatt et krav om å kunne bruke morse om jeg tar VHF på nytt? Nei, morse har såvidt jeg husker aldri vært noe krav i forbindelse med maritim VHF. Ihvertfall ikke her i Norge. Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LYKKEPILLE Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 (redigert) Jaja, Da er jeg påmeldt helgekurs 16-18 april (Beklager Poseidon, kansje neste gang) Blir dette gøy så er det mulig så blir det kansje kystskipper neste gang da jeg har fartstid fra flyterigg i Norsdjøen. Kaptein er jeg jo fra fly og helikopter ;) hehe Pleier å si at jeg har alle sertifikater i luften (uten romferga) og alle på bakken men mangler de på sjøen! Jeg kommer tilbake til deg Poseidon med dette VHF sertifikatet :) Redigert 5.April.2010 av LYKKEPILLE (see edit history) Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
LYKKEPILLE Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Poseidon, har du VHF kurs i sommar? Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
Fanafjord Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Håndholdt GPS er det med sjøkart? Nei bare en håndholdt GPS uten kart som gir deg en posisjon som du kan plotte i papirkart. Det blir mye enklere enn å finne ut hvor på kartet du faktisk befinner deg når den elektroniske kartplotteren har tatt kvelden. Er du i ukjennt område blant masse øyer og skjær er det ikke lett å finne seg igjen på papirkartet. I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
KOB Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Du får nemlig ikke godskrevet noe fly-VHF når det gjelder maritim VHF. Stemmer nok det, ja. Prøvde meg selv på det for en del år siden, men all overtalelseskunst var til ingen hjelp. Så prøv å få tatt et kurs før du drar, men lar det seg ikke gjøre så virker VHFen allikevel, det viktigste er å ha den med og at en faktisk kan nok til å kunne bruke den ved behov. Ellers er jeg nok blant dem som ville sett på en slik tur med en viss skepsis - i hvert fall hvis jeg skulle gjort den selv som nybakt båtfører. Men har du VHF-sertifkat fra fly har du vel lært en del flynavigasjon også. Og det hjelper godt, selv om det er lettere å lese kartene fra et fugleperspektiv. En enkel GPS forteller deg alltid hvor du er og er en god backup - jeg ville lagt inn sentrale waypoints for bruk underveis. Har du iPhone kan du kjøpe gode Navionics-kart for denne for noen hundrelapper - også et alternativ for backup men husk 12v lader - applikasjonen drar mye strøm. Jeg gjentar hva flere har sagt - prøv å få med deg en med en viss båterfaring. Igjen - hvis du har bedrevet flyging vil du skjønne hva jeg mener - det er stor forskjell på å håndtere båt og navigasjon alene kontra å ha med noen til hjelp og avlasting. Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Poseidon Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Poseidon, har du VHF kurs i sommar? Vårens VHF-kurs begynner 26. april og går over tre mandager, dvs avsluttes 10. mai. Du kan selvfølgelig lese på egenhånd og avlegge eskamen som privatist når du allikevel har en rimelig god bakgrunn innen radiokommunikasjon. Men å få fly-VHF-sertifikatet godkjent, det har jeg hatt mange som har forsøkt seg på. Jeg har nemlig hatt både trafikkflyvere og privatflyvere som har ment at det burde være en kurrant sak. Men svaret fra radioinspeksjonen er alltid det samme: beklager, beklager, beklager Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LYKKEPILLE Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 (redigert) Mine flysertifkater er av trafikkflyver kategorien med blandt annet instrumentflving. Jeg har ganske god erfaring fra bushflyving i Kanada med helikopter og "roules of thumb" tommelfinger regler etc og jeg kjenner selvsagt til mayday, panpan, panpan relay etc. Jeg har også veldig god evne til å situasjonsbestemme min lokasjon basert på 2D kart og omliggende topografi og jeg har ingen planer om å kjøre om natta eller i tåke.. ;) Men klart det er ikke samme kanalene man bruker og jeg ser lett at det nok må et ekstra kurs for marine delen. Igjen Poseidon så blir det et problem da det i den perioden jeg henter båten hjem og da mister jeg en kurskveld altså 1 av 3. Så om jeg finner alternativer eller leser meg til den selv så er jo det en mulighet, om jeg da ikke tar kurset ditt til høsten. Og ja jeg kommer nok til å kjøpe en bærbar VHF i mellomtiden. VHF`n blir kun til nødbruk intil jeg innehar sertifikatet. Så på kyst atlas at disse ikke kommer laminerte så nå blir det vel til at jeg kjøper meg en A3 laminat maskin og laminere alle kartene fra kystatlassene, (dobbelsidig om de er trykket kun på en side) kystkartene som kommer trykt på plastikk er vell dyre spesielt med antallet jeg må ha for å dekke de 3 kyst atlassene jeg vil ha. En nabo hadde båtsportkart for hele ryfylke som jeg fikk av ham så da er jeg godt igang, disse var ubrukte også men fra 2000. Takker igjen alle for gode råd og tips :) Redigert 5.April.2010 av LYKKEPILLE (see edit history) Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
LYKKEPILLE Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Skulle gjerne hatt med meg en hjelpesjåfør ja men det blir nok meg alene ja. Som sagt så vil jeg snakke med andre som kansje skal samme veg og se om jeg kan følge dem. Blir jeg usikker så kan jeg altid stoppe opp i sjøen eller ved en kai å planlegge mer, eventuelt spørre om råd. Hver legg skal planlegges skikkelig, både på waypoints på GPS, og ved opptegning på laminerte sjøkart med kompass retning etc. Har ikke iphone, men jeg må si at jeg er svært lite bekymret for turen jeg skal ta, og jeg gleder meg som "en unge" og multitasking som navigasjon, passe på motor/temperaturer etc er noe jeg er godt trent med. Båten stikker 0.6 meter ned når den ligger i ro. Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
LYKKEPILLE Svart 6.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 (redigert) Jaja da blir det Båtførerkurs til helgen, ferdig på søndagen. I tillegg har jeg fått tak i karter fra svenskekysten til lysefjorden og mangler bare det siste strekket til styrn. Noen som har noen scannete? hehe..måte prøve meg men det er så forterande og hive ut så mye penger på noe jeg kansje bare har i backup en gang!! De jeg har er båtsportkarter. Etter å ha sjekket med båtforhandler så viser det seg at Navionics brikken er fra 2009 og dekker Trondheim til Strømstad så da skifter jeg ikke ut brikken :) Det blir en slik med blå stripe, flexiteak, Lowrance c27 GPS/ekko, Webasco diselvarmer, QSD 2.0 130, Alpha 1 og Smartcraft instrumenter Båten er demo båt fra 2007 som er gått 100 timer, mens motoren med drivverk og instrumenter er helt ny. Var i dag på Maritime butikke i stavanger og kjøpte seilvester x6 og en skikkelig oppblåsbar til meg selv :) Samt havneguiden Lindesnes til Bergen Redigert 6.April.2010 av LYKKEPILLE (see edit history) Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
eysteind Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Heisann! Eg har båtsportkart fra Nordfjord og forbi Bergen et stykke. Disse kan du få låne om du vil. Dei er noen år gamle, men brukte dei sist sommer uten problem, så rekner med det går fint... Vil også anbefale deg å legge inn ruten på kartplotteren før avgang. Slipper mye spekulering på hvor man skal gå... Link to post
windystorm Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Hei. Gratulerer med ny båt! Jeg har selv kjørt denne turen mange ganger (stryn - Bergen). Er enig i det Amfea skriver at der er noen tøffe havstrekk så ta ingen sjangser. God tur:-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn