Jump to content

Hente båt i Stryn, skal til Sandnes, ny båtfører

LYKKEPILLE

Recommended Posts

....Igjen Poseidon så blir det et problem da det i den perioden jeg henter båten hjem og da mister jeg en kurskveld altså 1 av 3.

Så om jeg finner alternativer eller leser meg til den selv så er jo det en mulighet, om jeg da ikke tar kurset ditt til høsten. ......

Det er ikke noe problem om du mister en kveld av tre, og det er heller ikke noe problem for en som har så god bakgrunn som du har til å lese boken selv og gå opp som "privatist". Jeg har bøker på lager og du kan avlegge prøven hos radioinspeksjonen ved Rogaland Radio på Sola. Han som sitter der ute er verdens mest serviceinnstilte mann - iallefall hvis du hilser ham fra meg :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det blir en spennende tur!! Du har fått alle de gode rådene som trengs tror jeg - men litt ekstra kan ikke skade..

Aller mest viktig er at du kjenner egen begrensing, planlegg med at du kanskje vil snu når du er på vei ut på havstrekkene hvis været er for hardt. 22 fot og 1500 kg (?) båtvekt er lite å tøffe seg med hvis du får en frisk bris og 1,5 meter bølger rett imot. De første 100 meter går fint, det er verre etter en halv time.

Total medlemsskap i redningsselskapet er absolutt å anbefale. Få kr ekstra og mye ekstra service. Sjekk ut hvor redningsskøytene ligger og ta med deg telefonnummerene deres på en lapp ombord. Du trenger ikke være i nød for å ringe nærmeste skøyte og be om råd - for eks om værmelding og hvordan bølgene blir - slik de er vant med å vurdere. Det skader heller ikke at redningsskøyta vet at du er i farvannet og kan være litt obs på dine vegne.

Fra Nordfjord til Bergen vil du også gå i Hurtigruta sine spor. De går med 18 knop og det er mange små som har "hengt seg på" Hurtigruta over Stadt eller gjennom skjærgården nord for Bergen for å finne veien enkelt og trygt. Sjekk rutetidene, så vet du når neste Hurtigrute kommer forbi.

Mannskap bør du også ha med - du skal konsentrere deg i mange timer, om styring, om kart, om å tolke terrenget rundt deg. Som det ble nevnt tidligere i tråden, det er enklere å få oversikt med papirkart - mens kartplotteren er bedre til å vise deg hvor du er og finne ut hvilken åpning mellom skjærene du skal inn i. Problemet er at du blir sliten når du skal gjøre alt selv. Poseiden nevnte sjøspeidere, det er også et godt maritimt miljø på Engøyholmen (Stavanger) - du kan ta deg en tur ut dit ca i 11 tiden en dag - en kopp kaffe, gode råd og kanskje ideer om mannskap?

God Tur!

Eistein - Klart, hadde vært fint å låne de kartene, spesielt siden du er i Stryn og da kan komme ned å hilse på når jeg henter båten ;) Og ja jeg har tenkt å be forhandler være med å legge ruten inn for meg, spesielt siden dette er første turen min med båt og marine navigasjon i kombinasjon med GPS og papirkart i tillegg. Jeg vet ruten jeg skal ta og det blir mye innaskjærs.

Første dag Stryn til Sandane

Avreise Sandane tidlig morgen om været tilsier det, neste dag.

Sandane - Rugsund - Øst av Hornelen - Så sørvest til Florø - Forbi Holenesten, Stavevika - gjennom sundet ved Askevoll - Lametun sundet til Korssund -

Krakhellasundet - Sundet ved Nyhammaren - Skjerjehamn for å se kongestatuen og så sørover i det sundet - Under Kilstraumbrua - Vallerneset til Alverstraumen - Via sundet ved Litlebergen - Strusshamn på Askøy hvor jeg vil overnatte om jeg greier det, hvis jeg ikke overnatter før det i en grei gjestehavn. - Flesland - Langs Sotra -Øst av Austervoll - Øst av Stord - Så ut fjorden for Slettå til Haugesund - Karmsundet - Mellom Mosterøy og Rennesøy - Vassøy for toppfylling av disel - så hjem til Hana i Sandnes.

Andre forslag og eventuelle tips angående reiseruten jeg tenker meg mottas med takkm gjerne også evalusjon av nevnte reiserute, farer, ting å se etc.

Vil bunkre disel rundt Bergen et sted hvis jeg finner et bra tilbud ;) Tanken har ca 180 liter når jeg reiser fra Sandane og med mine beregninger skal jeg greie ca.16 timer på cruise 25 kts med full tank som er 195 liter. Men vil bunkre opp ca. ved halvegs.

Turen tar så lang tid den tar, enkelt og greit men satser på 1 til 3 overnattinger på turen ned, alt etter vær og anbefalte gjestehavner.

Windystorm - både du og Amfea og andre har helt sikkert rett, og jeg vil selvfølgelig være ytterst var for disse etappene, takker også for gratulasjoner :)

Poseidon hmm hmm kansje det ja. Kommer tilbake til deg anngående dette etter Båtførerkurset :)

Spk - mange gode tips der, er det folk der hver dag?

Har tenkt litt på det med hurtigruta ja :)

Eventuelt fra Florø til Bergen og der er HRG klokken 14:30 så da rekker jeg kansje hjem samme kveld....

Redigert av LYKKEPILLE (see edit history)

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

.....-Øst av Austervoll - Øst av Stord - Så ut fjorden for Slettå til Haugesund - Karmsundet - Mellom Mosterøy og Rennesøy - Vassøy for toppfylling av disel - så hjem til Hana i Sandnes.

Andre forslag og eventuelle tips angående reiseruten jeg tenker meg mottas med takkm gjerne også evalusjon av nevnte reiserute, farer, ting å se etc. ....

Et par små kommentarer til en kortere og roligere tur:

Ikke gå øst av Austevoll, gå heller "gjennom" slik at du kommer ut ved Bekkjarvik og Økshammaren lykt. Derfra styrer du mot Nyleiå, eller mot Teløysundleiå, litt avhengig av hvordan været er på Selbjørnfjorden den dagen. Det er nemlig både kortere og kjekkere å gå Nyleiå og Stokksundet enn den lange og gørrkjedelige Langenuen.

Når du er kommet sørover Karmsundet og har passert Kopervik bør du ikke fortsette på vestsiden av Vestre Bokn, det kan nemlig være vemmelig værhardt i den søre delen av Karmsundet. Sving heller inn ved Krokanes og følg den merkede leden over Austdjup, gjennom ved Mægerøy og derfra ser du rett bort på broen mellom Austre og Vestre Bokn. Når du har passert under broen styrer du mot Torr som ligger ved innløpet til Mastrafjorden.

De stedene jeg har nevnt kan muligens se litt trange ut på kartet, men du har rikelig med plass. Jeg har gått der dusinvis av ganger med både POSEIDON II og større fartøyer (med unntak av Teløysundet som er litt grunt) så du har ingen ting å frykte.

Lykke til med planleggingen videre og turen når så langt kommer!

Vurderer sterkt å kjøpe meg en A3 printer/kopi/scann maskin slik at jeg kan ta kopier av disse kartene slik at jeg kan tegne på dem.

Veldig greit å tegne opp ruta uten å være redd for de dyre kartene.

.....slik at jeg kan tegne på dem.

Veldig greit å tegne opp ruta uten å være redd for de dyre kartene.

Vi tegner alltid i kartene, med BLYANT vel å merke :wink:

Kart må du se på som forbruksvare; de oppdateres jevnlig og spesielt hvis du skal seile i mørke er det viktig å være ajour.

Hei og gratulerer med ny båt.

Kjøpte sjølv ein Triton 225 i Stryn i fjor vår. Kjekk båt med masse plass!

Har så langt 65 driftstimar på den. Du må berre spørre om du lurer på noko angående

båten. Skal svare etter fattig evne :smiley: Det blir spennande å høyre korleis du opplever båten

på tur nedover. Har sjølv aldri vore på virkelig langtur. Lykke til :smiley:

Nydelig rute – får håpe du får pent vær.

Båtlaget i Florø sin havn ved sydøstspissen av øya (Gaddevågen) er helt ok sted, men hadde ikke bunkring sist jeg var der.

Kan bunkre i Korssund om jeg ikke husker feil.

Litlebergen har bunkringsfasiliter 25 m på siden av leia.

Slike steder bruker være rimeligere enn pumper/kortautomater.

Dersom det med hurtigruten menes Bergen-Kirkenes går ikke denne indre lei mellom Bergen – Florø. Den holder seg i Steinsund / Hjeltefjorden, som gir ytterligere to åpne havstrekninger.

Hurtigbåtene Bergen-Sogn går Straumane ved Alversund, men de gjør over 30 knop.

Er enig i at det er bedre å gå Bokn enn Karmsundet, men siden det også er snakk om bunkring bruker Helgøysund på Sjernarøyene være konkurransedyktige (er noen artige «laguner» der også).

Om du ved Høievarde nord for Alnor velger å gå Røksund blir ikke det store deviasjonen.

Mvh

Kaldfisk

Ser ut til en grei rute.

Skal du bunkre rundt Bergen, så er det bunkring i Stusshamn.

Ellers har du Flesland (like nord for Flesland flyte kai), eller Lia skjæret (vest for Flesland)

Alle disse har kortautomat, og er billige.

Ellers ville jeg fulgt rådet fra Poseidon om å gå gjennom Austevoll og på vestsiden av Stord.

Langenuen er laaang og kjedelig.

Ønsker deg en god tur, dette går helt flott;-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Takker for tips til rutevalg, ved å velge østsiden så tenkte jeg at øya tar av for vinden mens igjennom er det mer "vær" dog ser jeg at det er mer gøy å gå igjennom. Dessuten er det greit å "slappe av" litt med kosefart selv om det er mer å se etter i forhold til dybder-

Det blir nok ikke å følge hurtigruten da det har sine begrensinger.

Kartverket jeg har brukt til å finne ruten er Google Earth som viser noenlude en grei rute, men når jeg får kartene mine så blir det nok en del forandringer ja.

Tror nok du vil oppleve bedre vær i Nyleia/Stokksundet enn Langenuen. Nyleia er plankekjøring den og men du har valget om du vil rote deg inn gjennom slike steder som f.eks. Engesund.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Nyleia er faktisk en omvei ut Selbjørnsfjorden om du kommer fra Bekkjarvik. Nyleia er praktisk om du kommer ned Stolmasundet.

Idet du passerer lykten sør om Bekkjarvik, er det kurs 180 rett inn Engesund (varde). Leden videre gir seg selv.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Kartverket jeg har brukt til å finne ruten er Google Earth som viser noenlude en grei rute, men når jeg får kartene mine så blir det nok en del forandringer ja.

I mellomtiden kan det tørrtrenes her:

http://kart.kystverket.no/default.aspx?gui=1〈=2

Ser og ut til at de kan kopieres og skrives ut (har ikke prøvd).

Valgfritt hvilke opplysninger en vil ha med, til og med dagens værmelding fra Yr for det bladet en befinner seg på.

:smiley:

Mvh

Kaldfisk

Kartverket jeg har brukt til å finne ruten er Google Earth

Går du inn på Statens Kartverk får du bl.a. tilgang til alle sjøkartene i hovedkartserien. Du kan velge områder og zoome inn etter behov. Kryss av for "Sjøkart Hovedkartserien" i den blå boksen i skjermbildet. Greit til planlegging. Også mulig å skrive ut utvalgte områder ved behov.

Ser nå at Kaldfisk kom meg i forkjøpet :smiley:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Billigste dieselen eg fant mellom Bergen og Nordfjord var på Feste og i Askvoll i fjor sommer...

Eg har kartene liggende i Båten i Måløy, men skal prøve å huske å ta dei med til Stryn. Hadde vert kjekt å vert med et stykke, men er litt redd eg ikkje har tid...

Hei igjen.

Det er ingen poeng og gå inn til Sandane første dagen, det en ekstra tur inn fjorden som du ikke har behov for. Gå heller direkte til Rugsundet , du kan rekne ca 2timer gange til Rugsundet fra Stryn.

Du bruker ca 6 timer fra Rugsund til Bergen i 22knops fart.

Hei igjen.

Det er ingen poeng og gå inn til Sandane første dagen, det en ekstra tur inn fjorden som du ikke har behov for. Gå heller direkte til Rugsundet , du kan rekne ca 2timer gange til Rugsundet fra Stryn.

Du bruker ca 6 timer fra Rugsund til Bergen i 22knops fart.

I utgangspunktet er jeg helt enig.

men jeg skal besøke en kamerat som bor i Sandane også ligge over der til dagen etterpå for så å starte tidlig om været tillater det. Og kommer jeg i en drittvær periode så er det greit å ha et fast bosted mens jeg venter på bedre vær :)

I tilleg gir det meg god tid til å hente båten, gå igjennom ting og få dem til å hjelpe meg med GPS ruten etc. Samt at skulle det være noe jeg lurer på så kan jeg ringe dem etter jeg har kjørt til Sandane og eventuelt få fikset dette.

Men er ikkje forhandleren i Stryn konkurs?

Jo, det vil si at North Atlantic Boats er konkurs.

Nå er det Schaefer Boats AS som driver videre.

Båten er fra konkursboet (billig :smiley: ) og motoren kjøper jeg igjenom Schaefer Boats AS slik at jeg har forhandler garanti foruten fabrikkgaranti.

Shaefer Boats fortsetter argenturet med disse båtene.

En veldig artig tråd dette - og velkommen til båtlivet Lykkepille!

Ser at du på alle måter er kompetent og vel forberedt - men ingen har tatt opp dette i tråden:

- båtens motor og drivverk er nyinstallert - og båten er ukjent for deg..

Det er ikke rent få henteturer som har endt med katastrofe, til tross for at mannskapet i utgangspunktet var flink og utstyret bra.

Å starte med en langtur i en ny, ukjent båt, og ikke minst uprøvd båt, med nymontert utstyr og motor/drivverk - kan gå så altfor galt. Det er når det blåser opp og bølger/ vind kommer på banen at feilene vil dukke opp. Med motorstans kan selv fjordsjø bli stri å hanskes med.

I luftfarten er kvaliteten på utstyret gitt - og intervaller for sjekk og utskifting av komponenter likeså.

I fritidsbåtlivet kan motoren stoppe ved første sjøgang - fordi det rusket som ligger i nyetanken aldri har vært rørt opp før (eller vannet.)

Erfaring fra båtlivet lærer en at man bør ha en plan B for slike tilfeller.

Kan du skifte dieselfilter, har du med ekstra filter og reimer?

Ankringsutstyr med lange liner. Drivanker.

Verktøy - til å stramme opp reimer (og i verste fall mer vitale komponenter som en glemsom mekaniker ikke har trukket til)

Treplugger - til å tette hvis skroggjennomføringen feiler (og vet du hvor de ligger?)

Hvor ligger batteriene - vil det elektriske systemet kortslutte om du får sjø ombord?

Annet?

Altfor ofte er flaksen bedre enn forstanden. Med en ukjent båt på vår barske kyst bør man gardere seg - og kunne klare seg selv. Det er sunt sjøvett!

God tur! - mvh, Even

En veldig artig tråd dette - og velkommen til båtlivet Lykkepille!

Ser at du på alle måter er kompetent og vel forberedt - men ingen har tatt opp dette i tråden:

- båtens motor og drivverk er nyinstallert - og båten er ukjent for deg..

Det er ikke rent få henteturer som har endt med katastrofe, til tross for at mannskapet i utgangspunktet var flink og utstyret bra.

Å starte med en langtur i en ny, ukjent båt, og ikke minst uprøvd båt, med nymontert utstyr og motor/drivverk - kan gå så altfor galt. Det er når det blåser opp og bølger/ vind kommer på banen at feilene vil dukke opp. Med motorstans kan selv fjordsjø bli stri å hanskes med.

I luftfarten er kvaliteten på utstyret gitt - og intervaller for sjekk og utskifting av komponenter likeså.

I fritidsbåtlivet kan motoren stoppe ved første sjøgang - fordi det rusket som ligger i nyetanken aldri har vært rørt opp før (eller vannet.)

Erfaring fra båtlivet lærer en at man bør ha en plan B for slike tilfeller.

Kan du skifte dieselfilter, har du med ekstra filter og reimer? - Nei

Ankringsutstyr med lange liner. Drivanker. Nei til drivanker

Verktøy - til å stramme opp reimer (og i verste fall mer vitale komponenter som en glemsom mekaniker ikke har trukket til) - Nei

Treplugger - til å tette hvis skroggjennomføringen feiler (og vet du hvor de ligger?) - Nei

Hvor ligger batteriene - vil det elektriske systemet kortslutte om du får sjø ombord? - Vet ikke

Annet? - Fyyyyy skremme meg slik :giggle:

Altfor ofte er flaksen bedre enn forstanden. Med en ukjent båt på vår barske kyst bør man gardere seg - og kunne klare seg selv. Det er sunt sjøvett! Det er greit men har alle dere andre det samme med dere?

God tur! - mvh, Even

Se alle "nei" jeg har svart.....

Båten testkjøres av mekanikkere før jeg tar den over + at turen til Sandane første dagen skulle hjelpe meg litt på veien forhåpentlig slik at jeg kan eliminere slike ting.

Da blir også min blikjent med båten tur mer på 1 til halvannen time første gangen. Noe som var med i beregningen min.

Positivt med alle svar, også slike som får man til å tenke seg om :yesnod: dog synes jeg at jeg har tatt flere forhåndsregler nå også får vi se hva jeg sier etter båtførerkurset i helga hehe.... tenker Poseidon med flere venter på noen aha ord fra meg da! hehe

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...