Jump to content

Hente båt i Stryn, skal til Sandnes, ny båtfører

LYKKEPILLE

Recommended Posts

Hei Lykkepille

Jeg har hele serien med hovedkart (skal være oppdaterte de fleste av dem, ihvertfall på viktige detaljer) helt fra Nordmøre og sør til Sandnes. Sender dem gjerne til deg hvis du lover å sende dem tilbake. Jeg trenger dem neppe i mai, siden jeg skal ut på jobb på den tiden og blir borte en måned.

Jeg har ikke lest hele tråden her, så vet ikke om du har fått en deal med noen andre, men tilbudet får du i alle fall. Send meg en IM i så fall, så ordner dette seg helt fint :-)

Skal mest sannsynlig ta samme turen som du omtrent, men motsatt vei. Vet ikke akkurat når dette blir, men det kan bli snart, og det kan bli lenger til. Vi får se hva som skjer framover ;-)

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Hei Lykkepille

Jeg har hele serien med hovedkart (skal være oppdaterte de fleste av dem, ihvertfall på viktige detaljer) helt fra Nordmøre og sør til Sandnes. Sender dem gjerne til deg hvis du lover å sende dem tilbake. Jeg trenger dem neppe i mai, siden jeg skal ut på jobb på den tiden og blir borte en måned.

Jeg har ikke lest hele tråden her, så vet ikke om du har fått en deal med noen andre, men tilbudet får du i alle fall. Send meg en IM i så fall, så ordner dette seg helt fint :-)

Skal mest sannsynlig ta samme turen som du omtrent, men motsatt vei. Vet ikke akkurat når dette blir, men det kan bli snart, og det kan bli lenger til. Vi får se hva som skjer framover ;-)

Hei Maskinmesteren,

Helt klart du får dem tilbake :)

Ja takk jeg vil gjerne låne dem, dog har de en ukurant fasong så hvordan blir det å sende dem?

Jeg betaler selvsagt alle kostnader.

Hilsen

pål

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Ser ut som det blir en mulighet for å ha med en hjelpemann, han har ingen båtkunnskap men han er er god med tekniske ting som motorer etc. I tillegg flyr han gratis med widerøe og tar meg med på vennebilett som og blir nesten gratis ;) Da blir det Sola-Førde så buss til Sandane :)

Jeg har også muligheten til å hente båten med stor bil og båttralle.

Men jeg velger å kjøre den sjøveien hjem. På den måten får jeg en fin tur og "lærer meg" båten og opplever mye fin natur og steder som kansje vil bli besøkt igjen.

Jeg får kjøpt en 2009 modell dobbelakslet båthenger som kan ta båter opp til 25 fot til en pris av 15 000

Synes det høres ut til å være en grei pris :)

Ellers lurer jeg på om det finnes noen spesielle treff i Ryfylke (i sesongen) som jeg bare MÅ få med meg?

Hvordan treffer jeg nye venner som reiser ofte på turer og treffes?

Er kansje banale spørsmål men så er jeg da sosial :)

Ellers lurer jeg på om det finnes noen spesielle treff i Ryfylke (i sesongen) som jeg bare MÅ få med meg?

Hvordan treffer jeg nye venner som reiser ofte på turer og treffes?

Denne kjenner du kanskje til: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63236

PS. Gi beskjed dersom du ønsker låne overlevningsdrakt med deg til turen. Jeg har noen liggende i skøyta i Haugesund.

Hei Skjælø,

Ja jeg fant den nettopp og har merket av i kalenderen. Kansje det blir min første "ligge på svai" tur hehe

Takker for tilbudet, men jeg er en xxl så det er nok vell trangt og jeg regner med at det går greit uten :)

:smiley:

Redigert av LYKKEPILLE (see edit history)

Ja det er klart kjekt å ha.

Har tenkt tanken flere ganger samt at jeg har jo en del erfaring med disse fra når jeg reiste i Nordsjøen. HH sine da med støvler.1

eystein,

Skikkelig kjekt å høre :)

Forresten så slipper du å dra til måløy for å hente kartene, jeg får nemlig låne temmelig oppdaterte kart av den godeste "guddal"

Ellers takk for tilbudet ditt, men treffer deg gjerne på havna når jeg skal hente båten min :)

Nå er første dag av båtførerkurset over. Skikkelig god han der Egil Nylund som er læreren våres :)

Gleder meg til i morgen da vi begynner klokken ni.

Mange gode råd her - lykke til på turen. Har bare lyst å henlede oppmerksomheten på en ting ingen har kommentert så langt:

<>Vil bunkre disel rundt Bergen et sted hvis jeg finner et bra tilbud ;) Tanken har ca 180 liter når jeg reiser fra Sandane og med mine beregninger skal jeg greie ca.16 timer på cruise 25 kts med full tank som er 195 liter. Men vil bunkre opp ca. ved halvegs.<>

Siden du har erfaring fra luftfart har du sikkert erfaring med drifstoffberegning, men jeg ville uansett lagt inn flere bunkringer, spesielt før eventuelle utfordrende strekk. Det siste en har bruk for når en får husket seg over et åpent strekk er å "anke" på om en har tilstrekkelig drivstoff ombord. I tillegg blir det mer "sjø" i en tom/halvtom tank, med økt fare for å virvle opp grums/vann og stoppe til filtere.

Fantino,

Heisan, helt enig, det er et godt poeng og spesielt siden jeg ikke er så sjøvant.

Skal be forhandler ta en ekstra rengjøring av tanken før de setter inn den nye motoren og siden båten sikker har stått siden i høst.

Dess mindre bruk, dess mer dritt i tanken har jeg forstått.

Så skal jeg bestille med ekstra diselfilter mm.

Ok,

Da er båtførerkurset tatt og jeg venter på svar som jeg tror er positivt ;)

Var ikke videre vanskelig og vet bare om et spørsmål som jeg svarte feil på og det skyldes at jeg ikke leste alle svarene før jeg svarte!!

På tirsdag, onsdag og torsdag blir det VHF kurs med eksamen siste dagen :)

like greit å hoppe i det!

Turen langs vestlandskysten blir nok god. Artig å lese tråden.

Selv gikk vi fra Ålesund til Stavanger i midten av juli i fjor. Første gang langs vestlanskysten. Gikk til Sandshamn, Sandsøya, nord for stadt første kveld. Startet opp klokken 0900 neste dag og gikk sammen med redningsskøta Emmy Dyvi over Stadt. Sjøen var ikke så ille, så da en av 3 båter i kolonnen fikk motorhavari utenfor Stadt, gav vi gass og kom kjapt inn til Måløy. Fylte opp tanken og satte kursen videre. En ufattelig fin tur langs kysten og langt mere spennende enn sunnmørsfjordene! Passerte Bergen ca klokken 16:00. "kanalen" om jeg kan kalle det det, som er nord for bergen og munner ut ved Hordvikneset var enestående og artig. I 18:00- 19:00 tiden la vi oss til i ei havn nord for Sletta og slappet av, evaluerte, planla neste dag og spiste godt av matlageret. ( Båten skulle være på vestands og sørlandskysten i 5 uker, så båten var godt lastet). Turen skulle også inneholde mye læring og nye erfaringer, ikke bare transportetapper.

Startet opp neste dag før klokken 06:00 og kom inn til Haugesund i solskinnet. Klokken 09:00 var vi i Stavanger.

På turen var vi 3 karer som er passe sjøvant, men dette var den lengste turen vi hadde vært på i ukjent farvann. Ikke bare er det godt å ha noen til å lese kartet sammen med deg, ta vurderinger etc, men en felles opplevelse skal man ikke kimse av. Noen må jo også ta roret under dobesøk :)

Nøkkelen for suksess er gode forberedelser. Å legge ut på en slik tur alenen, og uten den store erfaringen går nok ann om alt klaffer, men jeg ser det ihvertfall på som et must å ha noen med seg. Vi hadde nytt elektronisk kart, men kvelden før tegnet vi opp hele ruta på båtsportkartene og la dem i rekkefølge ettersom turen gikk. På GPS'en logget vi ruta vi kjørte. Det tror jeg er fornuftig, og du har ruta inne om du har lyst til å gå vestlandet senere. Om man kommer inn i tåke, kan man ihvertfall finne ruta tilbake hvor man kom ifra. Få derfor en god innføring i bruken av Gps'en før du drar og "lek" og utforsk menyene i trygt farvann! Liten nytte i bra GPS og elektronisk kart om man ikke er trygg på det. Vær trygg på å lese rutetilvisningen på gpsen og finn den på kartet.

Dette gav en trygghet, for å sammenligne kart og terreng. Veldig god følelse å ligge i 25 knop og oppleve at kart og terreng stemmer. MEN, med god fart og manglende konsentrasjon "mister" man fort en fjord eller en åpning. Moralen er, er du i tvil om hvor du er, slakk ned farten. Hold heller jevnt lavere fart uten stopp eller bommer, enn høy fart og miste ruta. Man skal ha respekt for ukjent farvann. Ring til Redningsskøyta underveis på turen og slå av en prat med dem. Mye god info å få.

JEg hadde mobildekning på hele turen, selv utenfor Stadt.

Et drivanker kan være kjekt å ha med seg, samt nødrakett.

En skikkelig kniv for å kutte tau, garn og drit ut av propellen er lurt.

Tenk gjennom og ha en plan for hva du gjør om du møter utfordringer. Det er ikke ikke noe galt i å søke havn, selv om det "sikkert hadde gått fint". Om du har med deg en person til, snakk ut om hvor "grensa" går for høy sjø og dårlig vær, og hvor tålegrensa er. Min erfaring var at sjøen var mild og fin om morgenen.

Ønsker deg en kjempetur! Jeg skal gjenta min i sommer.

( Turen vår ble gjennomført med en Grandezza 31)

Alltid kjekt å hente ny båt :flag_bp:

Jeg pleier på de lange strekningene å ringe redningskøyta for informasjon om vær og vind samt informere dem om at jeg er underveis.

Sjekk plotteren i butikken slik at du er kjent med hvordan kart skiftes .

Jeg tabbet meg litt ut med det . :cryin: og da måtte jeg ringe butikken som heldigvis var åpen.

Kartet er et kart som dekker fra Trondheim også hele sørnorge + toppen av danmark og litt i sverige så det skal vell ikke skiftes mellom de forskjellige kartbladene, er ikke det sammenhengende kart?

De skal hjelpe meg med en gjennomgang og plotte ruta mi hjem for meg. Jeg tar også med papirkart.

Nå var han som skulle være med på besøk her, han trakk seg når han så hvor langt det ville være. hehe

Men herregud sier jeg, jeg tar glatt den turen der, er været dårlig så ligger jeg i gjestehavn til det blir bedre, ingen problem det! Tar med et par gode bøker.

Og det meste av turen er innakjærs så da er det å passe på å ta de vanskelige utaskjærs trekkene tidling om morgenene, når havet normalt er mer stille!

Føler nesten det er falitt ærklæring å hente den med bil og tralle,. dyrere blir det ikke å kjøre den hjem og da får jeg turen i tillegg.

Eureka,

Takk for fin turbeskrivelse og tips. :)

Ja jeg forbereder meg godt og slapper av og jeg ser for meg flere stopp (på tomgang) undervegs for å passe på at alt stemmer med navigasjonen blandt annet med å programere inn i hodet den forskjellige topografien som vises i gps og kart og de enkelte strekningene og neste tomgangsted for å gjøre det samme om igjen.

Drivanker, nødraketter etc skal jeg ha med.

+ VHF, + medlemskap i redningskøyten og telenor maritime redingssassistanse (første året tar jeg begge).

Dessverre har jeg ingen å ha med meg men det stopper meg ikke :)

• 2 uker senere...

hehe

Joda er i live men har enda ikkke hentet båten!

Det ble utsettelse siden Belgia ikke fikk sendt motoren når de skulle så nå er det kontraktsfestet overtakelse neste lørdag, altså 7 mai!

Mangler dessverre enda kart fra stryn til sognefjorden men har resten.

Jeg kan jo kjøre på merkingen og et vanlig kart om gps`n skulle svikte skjønt florø området er jeg mest skeptisk til da det er så urent vann der!

Jo jeg gleder meg virkelig til denne turen :)

Dette blir min lærlingebåt så å si, drømmen er en Lagoon 440 og dertil liveaboard i varme strøk når det er kaldt her i landet, men jeg ser det blir ikke i de første årene. Kansje kjøper jeg heller en slik

catamaran-sailing-rb6002.jpg

Jaja da begynner ting å komme på plass.

*Er nå blitt medlem i KNBF

*Har fått VHF lisens - "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

*Får forsikring i Norske Sjø - trenger besiktelse når båten kommer hjem :)

*Fått medlemskap i Sjøassistanse

*Meldt meg inn Småbåtregisteret

*Meldt meg inn i Redningskøytene med Total sikring

Mangler nå bare å hente båten :)

hilsen

Pål

PS! Har ikke DSC mulighet på båten enda, men vurderer det sterkt da det er en fantastisk bra ting!

Min VHF er en bærbar Standard Horizon HX 500 E som nå er registrert.

• 2 uker senere...

Fra Sandane til Sandnes på en dag!

Heisann alle sammen,

Ja nå er turen gjennomført, jeg kjørte båten hjem, alene, i går.

jeg startet kvart på seks om morgene da jeg la fra gjestebryggen i Sandane, det var en kald fornøyelse da det var begynt å snø. Ut fjorden ble snøværet værre og tettere og hadde jeg ikke hatt vindusvisker så ville jeg fort blitt blindet, og ikke minst med defroster i form av en Webasto ovn så fikk jeg fri sikt. De to vinduene som ikke hadde dette utstyret var ikke mulige å bruke.

Turen gikk på flatt hav og jeg cruiset i 20 knop på 3000 rpm da motoren var under innkjøring.

Kom til Florø og bestemte meg for å navigere inn og igjennom dette urene farvannet. hang meg på en katamaran på veg innover og kom et stykke før jeg måtte bruke kartplotteren. Var en liten stund nær et rev da jeg fikk dårlig intuisjon og bakket tilbake, noe som sikkert reddet meg fra en grunnstøtning. Kom meg igjennom ve bruk av kartplottere, for en fantastisk greie den er!! Så ut i fjorden sør for Florø. Dette var en hekkans fjord med høye bølger og dønninger og jeg holdt ca 9 knop over denne. Kom så nedover et stykke og fikk kjørt som før nevnt denne ruten jeg la opp til.

Været var tidvis nydelig men nord for bergen var det byger av snø, hagl og regn. Noen steder var det flatt hav, andre steder var det totalt motsatt.

Sør for bergen var det sol og relativt stille så da fikk jeg blod på tann og paserte slettå i snitt fart på 15 knop, dette oga slag i dønningene, på denne farten slapp jeg slagene. I Haugesund var det fortsatt tidlig på kvelden så jeg tok da beslutningen å kjøre helt hjem og kom hjem klokken 9 på kvelden.

Disel igjen på tanken er ca 100 liter og da hadde jeg fyllt en gang rett nord for Bergen til 7.80 pr liter.

Turen har gitt meg en gangsperr med såre ledd og skuldre men var verdt det, selv om det ble 16 timer i båten på min andre båtkjøredag. Dagen før kjørte jeg halvannen time fra Stryn til Sandane.

Ville uten problem tatt samme turen igjen, dog kansje ikke på en dag! Og da helst med selskap.

Båten var veldig bra, men da jeg ikke har båterfaring kan jeg ikke samenligne med andre, men stabil og god i bølgene er det ikke tvil om.

Hilsen

Pål

Lykkepille

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...