Jump to content

Hente båt i Stryn, skal til Sandnes, ny båtfører

LYKKEPILLE

Recommended Posts

Gratulerer med båten vel hjem Pål!

Høres ut som du hadde en spennende tur nedover. sailing.gif

Snø og sludd er ikke noe å spøke med når man er til sjøs. :-)

Godt at turen gikk så greitt som den gjorde.

Mai-hilsen fra båtløse Thomas. flag.gif

Gratulerer med vel gjennomført tur! Jeg kjenner igjen den guffne følelsen du sikkert hadde da du måtte bakke deg bort fra et mulig rev. Du skal være glad du var alene i båten.. for jeg har hatt med en ikke båtvant person med i båten når jeg måtte gjøre det...og et mere skeptisk blikk har jeg ikke sett før. :)

Du har nok fått en kickstart på båtlivet med den turen. Godt jobbet!

Noe annet du nok erfarte var at båten forsåvidt er stor nok den...men den blir fryktelig liten når bølgene blir store. Du skal jo også være glad for at vindusviskeren holdt hele veien. Jeg har svidd to vindusviskermotorer i langvarig tungt regnvær. I år blir det "rain-off" på rutene fra sesongstart for å kunne spare på viskeren.. jaja.. Igjen, gratulerer, det blir vel en ny hentetur på deg om et år eller to...3-fotsyken slår inn med tiden :)

hehe jeg tenkte på det hele tiden at f*** om vindusviskeren streiker, da er jeg ille ute!

Så "Rain off" er nok en bra ide, legger det til ønskelisten min + en sånn som dette

Turen var fantastisk og ja jeg kunne godt ha gjort den igjen og det merkeligste av alt er at det fantes ingenting av sjøsyke så dermed konkluderer jeg at båt er NOE for meg. I dag er jeg blitt invitert til Ombo, på kaffi /overnatting, som en en god time fra meg på 25 knop og jeg vurderer å rusle ned i båten og ta turen :) Det er ca 300 meter i slak nedoverbakke til båten.

Får ringe noen å se om de vil være med. :)

Anngående turen så smilte jeg hele tiden og jeg trengte ingen Lykkepille på den,jeg var jo i min Lykkepille og det stresset meg skikkelig ned.

Skulle noen trenge en hjelpemann på en hentetur så er det godt mulig jeg kan stille opp.

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

300 meter i nedoverbakke, hehe, du kommer til å bo i den båten der :) Målet må være at den blir brukt såpass at det ikke gror på den. :) Er det selvpollerende bunnsmørning?

Nå har du tatt jomfruturen, og du vil nok møte mange som har respekt for det du har gjort.

Nå får du ta for deg manualen til motoren og se hva det står om daglig og ukentlig ettersyn. JEg er av den klare oppfatning at motorlokket bør opp hver dag og olje skal peiles før oppstart. Ta en titt under motor etter olje og annet søl. En kjapp titt over motor og bli kjent med den. Har selv en VP D6.. som hevdes å være belemret med feil.. Men ikke min foreløpig. Har også en Uttern d55 med 1.7 tdi Mercruiser.. Også der kjører jeg en god daglig sjekk.. Rutiner jeg har tatt med meg fra forsvaret.

Tidligere i tråden var det snakk om kart og at du hadde ett stort kart fra trøndelag til danmark? Blir det ikke litt lite format og upresist? Selv har jeg en god bunke med båtsportkart i A3 format. I utgangspunktet hadde jeg båtsportkart for nærområdet, men ettersom jeg tok turen Ålesund Stavanger i fjor kjøpte jeg båtsportkart for hele strekningen. Du kan jo vurdere om du vil ha båtsportkart for der du vil ferdes oftest og så utvide etterhvert som du har behov.

Hei Eureka,

Mange gode tips der og jeg tar dem til følge.

I går hadde jeg en fyr fra KNBF som skulle inspisere båten min i forbindelse med forsikringen og han fant kun en feil og det var at alle gjennomføringer i skroget skal være jordet til motoren, dermed må jeg jorde 4 steder og gjør dette til vinteropplaget eller før om jeg gidder.

Neste uke nå skal jeg ta 20 timers sjekken (på 30+) der jeg skal skifte olje og filter, da blir det Mobil 1 super diesel olje også mulig litt godstoff som ProLong oppi.

Folk som kan båt er alle enige om at jeg har gjort et bra kjøp så det er jo kjekt å høre.

Ellers prøvde jeg et bruceanker sist lørdag og det virket veldig godt så i morgen er planen å ta seg til en lun vik og ligge på svai rundt ankeret mens jeg leser en god bok, kansje tar jeg en liten lur også :)

I går hadde jeg en fyr fra KNBF som skulle inspisere båten min i forbindelse med forsikringen og han fant kun en feil og det var at alle gjennomføringer i skroget skal være jordet til motoren, dermed må jeg jorde 4 steder og gjør dette til vinteropplaget eller før om jeg gidder.

Hvor har han fått den fikse ideen fra? 90-95% av alle fritidsbåter i Norge har ikke dennne sammenkoplingen, og de fleste fraråder også dette. Jeg for min del ville nektet å kople sammen metalldeler under båten som står såpass langt fra hverandre som gjennomføringene gjør. Faren for å øke tæringen med en slik sammenkopling er etter mitt syn større enn for å minke den....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Inspektøren sa at dette var et krav fra Norske Sjø og var nettopp for å hindre korrosjon med følger av lekasje og sunket båt.

Dog sa han at det ikke var hinder for at jeg fikk forsikringen, siden jeg ville rette på dette.

Inspektøren brukte og en sjekkliset som jeg fikk kopi av etter at han hadde gått gjennom den.

Redigert av LYKKEPILLE (see edit history)

• 1 måned senere...

Jeg har også tatt nesten samme turen nedover vestlandskysten nå for et par uker siden. Kjøpte en 22 fot daycruiser i Fosnavåg på Sunnmøre, og hadde en fantastisk tur hjemover til Stavanger. Blir omtrent samme distanse som Stryn - Sandnes det. Gikk fra Fosnavåg til Skånevik på én dag. Et par dager på bluesfestival, og så siste etappe hjem.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...