tomeriks Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Jeg skal monterer furlexrullesytem og trenger hjelp med noen spørsmål: 1.) Riggen står oppe. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg går frem for å bytte forstag. Er det mulig å gjøre det ved å gå opp selv i båtmannstol (mens riggen er sikret med fokkefallet) eller bør man leie en lift f.eks eller legge ned hele riggen?? 2.) Må bytte fokkefallet. Har kjøpt inn nytt som er bare tau hele veien. På eksisterende fokkefall er det tau/vire. Kan jeg bruke mitt fall som bare er tau, eller må jeg få tak i ett som er tau/vire?? 3.) Båtmannsstolen: Hvordan bruker jeg den?? Prøvde å vinsje opp svigerfar i dag (spinkel fyr..), men det var rett og slett for tungt. Forsøkte med storseilsfall, via skjøtevinsj men det ble rett og slett for tungt for meg.. Noen som har ett tips til hvordan dette gjøres smidig?? Det ser så enkelt ut når det gjøres av andre.. Er veldig takknemlig for svar på noe av dette Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 1. Det er fullt mulig å montere rulleforstag mens masten er oppe, men er du uvant med mastearbeide er mitt råd at du tar ned masten og monterer Furlexen mens masten ligger nede. 2. Du kan velge om du vil bruke tau/wire eller bare tau. Med de kvaliteter som du nå får i falltau ville jeg ha valgt bort wiren. Hvis du går fra wire til taufall bør du sjekke om du også bør skifte trinse i mastetoppen. Wiretrinse har ofte et V-spor, mens en tautrinse har et U-spor. På eldre master kan de også være laget av forskjellig materiale for å tåle forskjellig type slitasje. (aluminium for wire/delrin for tau). 3. Det beste er om den som skal opp klatrer og drar seg opp så godt han klarer. Så kan den som står på vinsjen etterhale på veien opp. Da slipper en med å vinsje kun de siste metrene. Husk å bruke to fall: et aktivt å heise med, og et passivt som sikring. Ikke stol på en D-sjakkel, men knyt fallet fast til båtsmannstolen med en knute. Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
tomeriks Posted April 3, 2010 Author Share Posted April 3, 2010 Takker for gode svar :-) Er ikke veldig vant med mastearbeide, men tanken min er å "bygge ferdig" nytt furlexforstag på bakken, for å montere det i masta, samtidig som jeg kobler fra det gamle staget. Høres det fornuftig ut? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Posted April 3, 2010 Share Posted April 3, 2010 Utfordringen i å gjøre det med masten stående oppe, er nettopp det: å beholde masten oppe mens en person henger der oppe i mastetoppen, selvom det bare er svigerfar..... Tenk sikkerhet! Du må avlaste forstagets trekk forover med gjerne to fall som skal strammes ganske mye. Litt avhengig av hvordan det ser ut opp i mastetoppen din kan de to stramme fallene hindre deg i å komme til riggbolten som holder forstaget oppe. Det er lurere og sikrere å ta ned masten. Da kan du sjekke og evt. bytte trinsen samtidig. Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
opus Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 "For tungt", tre fallet via genuatraver og bak til den større vinsjen på rekka. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Hilde Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Jeg monterte furlex rullesystem i fjor og hadde samme spørsmål som trådstarteren. Masta mi står fast, så for meg ble løsningen å bruke en lift. Du får en mye bedre arbeidsplass enn med en båtmannsstol. Dessuten skal du ha tilgang på en del verktøy og deler i forbindelse med jobben. Masta mi er 15,75 så jeg lånte en lift som hadde rekkevidde mot 20 meter. Med god planlegging i forkant og en god montasjeanvisning som fulgte med utstyret, monterte jeg hele greia alene. Men jeg hadde aliert meg med folk i nærhete som kunne trå til hvis det skulle skje noe uforutsett med meg eller liften. (Safety first!) Det var tau på det gamle fallet, så jeg brukte det, men jeg tror det hadde gått like bra med wire. Da jeg seiler mye alene så var det i alle fall en ny tilværelse å få et velfungerende rullesystem om bord , Lykke til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Man skal ikke gamble med sikkerheten. Ta masta ned. Det er ikke bare staget som skal skiftes. Avviseren skal også monteres. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tomeriks Posted April 4, 2010 Author Share Posted April 4, 2010 Takker for flere gode innspill. Etter en forblåst dag i båten i dag, så har vi kommet frem til at det kun finnes 3 alternativer (listet i prioritert rekkefølge): 1.) Leie lift for neste helg 2.) Leie en lastebilsjåfør for ett par timer for å løfte meg opp i en personkurv 3.) Ta ned masta Grunnen til at jeg prioriterer å ta ned masten sist er at det vil ta ca 2,5 timer hver vei å kjøre til nærmeste havn med mulighet til å ta ned masten+ all tiden det vil ta ekstra å rigge ned. Noen spm til furlexmonteringen: Skal man måle forstaget i slakk tilstand, dvs stramt men ikke strekt med strekkfisk?? Trenger jeg avviseren når jeg har brøkdelsrigg?? Forstaget sitter festet over wiretrinsen som forstaget kommer ut fra. Er det noen grunn til å bytte forstag?? Kan jeg bruke staget som sitter på båten fra før? Bytter fall fra tau/wire til kun tau. Slitajsen i overgangen mellom tau/vire var skremmende stor.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Hilde Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Skal man måle forstaget i slakk tilstand, dvs stramt men ikke strekt med strekkfisk?? Trenger jeg avviseren når jeg har brøkdelsrigg?? Forstaget sitter festet over wiretrinsen som forstaget kommer ut fra.Er det noen grunn til å bytte forstag?? Kan jeg bruke staget som sitter på båten fra før? Bytter fall fra tau/wire til kun tau. Slitajsen i overgangen mellom tau/vire var skremmende stor.. Furlex har gode beskrivelser av hvordan dette skal gjøres. Disse ligger på nettet og bør leses nøye før bestilling. Jeg tror du bør bytte staget da dette må passe til profilene som skal monteres utenpå staget. I mitt tilfelle inngikk strekkfisken i sammen enheten som snella. Wiren kommer med litt overmål slik at du kan tilpasse lengden helt nøyaktig. Jeg bestilte både seil og rullesystemet sammen hos Boding Segel. De brukte et eget skjema hvor jeg satte inn aktuelle mål og andre opplysninger. Her bør man være nøye med å oppgi riktige mål. En annen ting hvis du vil bruke lift: Sett et tau fra mastetoppen som du strammer inn mot er feste på kaia. (Brukte bilen) Dette for å forhindre at masta svinger fram og tilbake med bølgene når du jobber med korga tett mot masta. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Du sier du har disse alternativene. 1.) Leie lift for neste helg 2.) Leie en lastebilsjåfør for ett par timer for å løfte meg opp i en personkurv 3.) Ta ned masta Hvorfor ikke: Hvis du leser furlexveiledningen finner du ut hvordan du monterer det nye forstaget komplett. Mål det gamle opp nøyaktig før du begynner. Det kan du godt bruke en båtsmannstol. Når forstget er ferdig og ligger klart ved båten leier du en lastebil med kran og løfter raskt ned riggen monterer forstaget og setter den opp igjen. Dette tar under en time. Det eneste som kan være litt vanskelig er montring av "fall tvinn sikringen" og få den riktige vinkelen. Men har du forlikets lengde på forseilet som du skal bruke er det lett å regne ut. Ellers får du gjøre dette i etterkant med båtsmannstol med seilet rullet opp. Quote www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
ÅtteGlass Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Skal man måle forstaget i slakk tilstand, dvs stramt men ikke strekt med strekkfisk?? Trenger jeg avviseren når jeg har brøkdelsrigg?? Forstaget sitter festet over wiretrinsen som forstaget kommer ut fra.Er det noen grunn til å bytte forstag?? Kan jeg bruke staget som sitter på båten fra før? 1. Forstaget skal måles strukket ut, men uten spenning. 2. Du trenger avviseren hvis fallet ender opp å gå parallelt med forstagsprofilen, brøkdelsrigg eller mastheadrigg betyr ikke noe her. Det er avstanden mellom forstaget og utløpet fra trinsen som dikterer dette. Er avstanden for liten må du bruke en avviser for å få en bedre vinkel på fallet. Hvis ikke vil den øvre rulla og fallet ditt følge med rundt når du ruller inn seilet. Du ønsker en vinkel på 5-10°. 3. Bytt forstaget. Det følger jo med og er i bedre stand enn det du har nå. ravddos forslag om å bruke kranbil til avmasting/påmasting er glimrende. Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post Share on other sites More sharing options...
tomeriks Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Noen som vet hvilke av havnene/marinaene på skjebergsiden som har mastekran?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.