Jump to content

Suzuki dt 65 88 mod har låst seg i revers


argghhh

Recommended Posts

Påsken er båtpuss for mange og jeg er ingen unntak .

Pluggskifte / impeller / innmat i bensinpumpe / Diverse bensinslanger skulle byttes . Tenkte jeg skulle begynne med impelleren og satte igang og skru , Dette var min første impeller bytte og jeg var ikke klar over at man skulle løsne den i toppen på girvelgeren . Det kan være jeg var litt hardhendt med forsøke på og dele undervannshuset fra motoren . men jeg fikk det fra hverandre til slutt og monterte tingene tilbake igjen.

Fortsatte men det andre og skulle starte opp da jeg fant ut at den stod i revers og at jeg ikke fikk startet den (PGA av at girvelgeren ikke stod i nøytral) . Jeg senket ned undervannshuset litt og satt den i fri, trodde jeg . Jeg fikk satt girvelgeren i fri og skrudde alt sammen igjen .

 

Startet opp og motoren gikk som en klokke . Plutselig la jeg merke til at propellen bare gikk en vei uansett om jeg hadde girvelgeren i framover eller revers .

 

Girsjalteren hadde brukket under motorblokka .

 

så nå står jeg her med en motor som ikke virker og trenger sårt litt hjelp for og løse

dette problemet . Den metallstange som går ned til girkassen sitter dønn . jeg har forsøkt at utenom og finne fram slageren .

 

Motoren er forøvrig en Suzuki dt 65 88 mod

imag0032.jpg

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Girkassen på påhengeren har låst seg i revers . hvilket er i strid med 'Regler for Åpent Forum'
Link to post
Share on other sites

Gjorde samme tabba under ipellerskift på en 81" DT 50. Problemet mitt var å få ut propellakselen.Banket,slo og varmet ,ingen ting nyttet.men etter å stått 1 år i diesel slapp innmaten ut av huset :smiley:

Men jeg hadde den "gamle" typen hus,jeg ser du har det "nye"

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Hadde samme probl.selv og det er bare å demont.gearhuset da shalteren har hoppet ut

og da må propellaksel ut for å få den på plass igjen.

 

Så hvis jeg har skjønt det riktig så er det bare og ta ut propelakslingen og da går den på plass av seg selv?

 

Gjorde samme tabba under ipellerskift på en 81" DT 50. Problemet mitt var å få ut propellakselen.Banket,slo og varmet ,ingen ting nyttet.men etter å stått 1 år i diesel slapp innmaten ut av huset :smiley:

Men jeg hadde den "gamle" typen hus,jeg ser du har det "nye"

 

Jeg forsøkte og demontere det huset men, den sitter dønn fast . Slo pent rundt kanten med en hammer men den rikket seg ikke . 1 år i diesel har jeg ikke tid til :lol:

 

Takk skal dere ha karer . Jeg må finne på noe lurt for båten må ut på havet snart .

Link to post
Share on other sites

diesel og varme er konge når det gjelder dette problemet. Varme litt, husk det er alu, så ha på diesel, varme, diesel, osv, og litt forsiktig banking. Påhengs verkstedene har også den spesielle nøkkelen som du kanskje får låne.

Edited by atvv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får prøve og dynke på litt diesel nå og da en liten stund framover før jeg finner fram blåselampa og slager . Liker dårlig og slå på aluminium .

Link to post
Share on other sites

Liker dårlig og slå på aluminium .

Jeg gav huset mitt langt mere juling enn jeg trodde det skulle tåle..... Da jeg endelig fikk ut innmaten,sto jeg og slo huset mot en stålbjelke med stor makt...... slo innerst på finnen mot bjelken og tenkte i fullt sinne at går det ikke nå så skal jeg slå filler av allt..... Da løsnet akselen,skiftet allt av tetninger og har fungert smertefritt i 3 år :smiley:

 

Før jeg fikk fikset huset selv,hadde jeg det på 2 verksteder,et i Askim og et på Strømmen,ingen av dem klarte å få ut propaksel.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Oppdatering fra dagen idag . imag0034.jpg

Brukte diesel og varme og lette slag , ble rimelig lettet da jeg så at ting begynte og røre på seg . Endelig !

Men skuffelsen var stor får og si det mildt .

 

Noen gode tips på hvordan jeg skal få ut resten ?

 

Og hvilke deler trenger jeg for og få dette sammen igjen? tenkte at jeg skulle bruke alt av lager og sånn fra den ødelagte akslinge .

Sprengskisse Suzuki dt 65

Edited by argghhh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ææææsj, føler med deg. Da spørs det om du må prøve og bruke en form for ters med klør. clasern, biltema, jula har et godt utvalg. Delen er sikkert den hoved mutteren som holder det hele på plass, snakk med et verksted, eller suzuki så får du en spreng skisse av undervanns huset ditt med delenummer.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at propellakslingen og Propeller Shaft Housing følger med ut hvis jeg drar i propellakslingen ? Så for meg at jeg kan dra ut alt ved hjelp av propellakslingen , hvis propellakslingen og det ødelagte huset sitter samlet og løst fra det andre der inne . Naboen har ATV med vinsj :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja.............. det er nå morroa begynner............... Er nesten valgfritt,trekker du i akslingen følger hylsa med,og omvendt.

Finnes spesialverktøy for dette,så mulig et Suz verksted kan hjelpe.

Som regel har hylsa grodd fast i huset pga at det ikke ble baket inn med fett under montering.

Suzuki er kjent for å sitte forferdelig hardt

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

hehe tror nesten ikke jeg klarer mer moro nå ! Jeg tror jeg går for og stroppe fast motor og så rusler jeg over til naboen og låner atv'n hans . Har fyllt huset med diesel så jeg får se hvor lenge jeg venter med og dra det ut .

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg det av :) , Ikke helt uten skader imag0035.jpg

 

Kan ikke se at den lille biten skal ha noen betydning da tetningen av girkassen ligger langt bak dette . Eller tar jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe sprekkdannelse som jeg så . kommer til og fjerne malingen et stykke innover for og se . Dette er en gammel sliter som jeg ikke vil legge for mye penger i .

Går med tanker om og bytte til en 30/40 hk 4-takt .

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvilken vei drivakslingen roterer? Med eller mot klokka .

 

Ble usikker på hvilken vei jeg monterte impellerern. Og hvis jeg monterte den feil , retter den seg selv eller må jeg ha det opp igjen ?

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvilken vei drivakslingen roterer? Med eller mot klokka .

 

Ble usikker på hvilken vei jeg monterte impellerern. Og hvis jeg monterte den feil , retter den seg selv eller må jeg ha det opp igjen ?

Drivakslingen roterer MED klokka ( sett ovenfra ), er kun et fåtall spesielle motorer som rotere imot klokka ....

 

Er impelleren ny og fersk VIL den orientere seg selv etter EN omdreining uten å ta skade ( er anbefalt å smøre impelleren litt før montering ( silikonspray/Zalo/vannbasert fett +++ )) .......

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Den går nok med klokka. Det innerste giret er fremover. Har du fått på girarmen? Det er nok lettere å (veldig lei for at jeg ikke så denne tråden tidligere...) komme til girvelgeren fra toppen av undervannshuset. Der arme stikker ned er det en plastpropp som somregel blir hoildt på plass av vannpumpehuset slik at etter du har tatt av impelleren og noen ganger huset under impelleren også, kan du få opp girarmen. Dette er lettere vei å gå da du slipper å ta ut drivakselen og det innerste giret. Husk også på å ta ut både påfylling og tappeskrue når du monterer igjen, ellers kan du få overtrykk i girhuset og det blir vanskelig å montere propellaksel og hus igjen. Om girarmen din sitter bom fast kan du fortsatt komme deg inn denne veien ved å vippe opp denne proppen med en liten skrutrekker. Deretter kan du bevege giramen litt til sidene + at du ser hva som har skjedd, og da pleier de å løsne. Husk å få ut alle delene etter brytepinnen i girarmen din, så det ikke ligger metallbitet å ødelegger girene dine. Lykke til :cheers: (NB Om du skal lage en egen ny brytepinne til girarmen er 3mm bor perfekt)

Link to post
Share on other sites

  • 2 years later...

Nå har jeg klart å gjøre akkurat samme feilen. Jeg visste ikke at girstanga måtte løsnes oppe ved motoren og dro nok litt hardt når jeg skulle ha av underhuset. Så nå står den i reverse og jeg får ikke rikket girstanga. Lurer på om jeg skal la et verksted fikse det eller jeg skal prøve selv. Trenger jeg noe spesialverktøy?

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det finnes et spesialverktøy for denne jobben . Hvis du har et verksted i nærheten så ville jeg ha hørt med de , får meg ble det dyrt da jeg ødela dyre deler som tok en stund og få tak i .

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...