Jump to content

wiking 28 med TAMD41, hvilken propell bør jeg velge?

btt

Recommended Posts

hei har en wiking 28 som det er en volvo TAMD41 motor på 194 HK og en gearkasse type MS4.. dette er en standard pakke tror jeg... har 40 mm aksel.. hvor stor propell kan jeg bruke i denne båten?? bør jeg ha 3 eller 4 blader?? noen som har noen erfaringer med denne båten??Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig kan noen hjelpe meg med propell? hvilket er i strid med 'Regler for Åpent Forum'

Har ingen erfaring med Wikingboat. Men jeg har en Fjord 880, og dette er etterfølgeren til Wikingen. Jeg har samme oppsettet på motor og gear. Nå vet ikke jeg hvilken utveksling det er på gearet ditt, men jeg har ca 2:1 på mitt gear. Og passende propell er da 19X17. Har prøvd både 19X16 og 19X18. Den minste propellen var for lett, og den andre ble for tung for min båt med normal last. Wikingen er vel litt lettere og litt kortere enn min båt, så dette bør vel gi en liten indikasjon på hva som passer best på din båt ihverfall.

Hvilket turtall oppnår du i dag med den propellen som sitter på?

Hva som er best av 3 eller 4 bladet vet jeg egentlig ikke. Men 4 blader er vel mest brukt på disse båtene. Og det er vel fordi disse stort sett er mere stillegående, tror jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...