sjonkel Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Har en 1986 Joda 7900 med Penta 163 diesel. I løpet av fjor sommer begynte båten å ta inn vann. Ikke merkbart mye, men i løpet av en 2 ukers periode som båten ikke var i bruk sted det ca 25-30cm opp i motorrommet, samt nærliggende rom til motor rommet. (pumpa hadde selvfølgelig slitt seg og fungerte ikke. I år skal jeg montere 2 nye pumper som er uavhengige av hverandre). Hvor kan dette lekke inn? Jeg kan ikke se noen synlige skader/feil på noen av belgene eller eksosslangen. Drevet har vært på totalservice i fjor vår. Jeg lurte på å fylle opp 20-30cm med vann i motorrommet for å se hvor det renner ut ... -Rolf Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Dumt spørsmål kanskje, men har du sjekket belgene? I en båt med drev er vel dette stort sett stedet lekkasjer pleier å oppstå, og det er vel også grunnen til at mange velger å bytte belger hvert år... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Ferskvatn eller saltvatn? Kjem det inn så mykje vatn som du seier, burde det vel gå an å tørke motorromet fullstendig ut for så å følgje med kvar vatnet kjem frå? Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Finn først ut om det er ferskvann eller sjøvann så blir det litt lettere å gi råd. Quote Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
h2o Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Kan det lekke inn i forbindlse med styrepinnen? Mulig greasnippelen på innsida av skjoldet ikke er blitt smurt, da kan du få lekkasje der. Er du heldig holder det kanskje å smøre opp denne. Om belgene ryker skulle det ikke komme vann inn i båten, men til drivknuten og simmerringen til motoren. Eksosbelgen skal ha hull. Gearwhiren går i en rør på innsiden som leder opp over vannflaten. Er denne i orden? Har du sjekket eksosbendet, er dett tært? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Kan det lekke inn i forbindlse med styrepinnen? Gearwhiren går i en rør på innsiden som leder opp over vannflaten. Er denne i orden? Setter en knapp på dette,er ikke dette smurt regelmessig blir det slakk,og vann kommer inn! Å skifte denne foringa kan bli morsomt Skal man kjøpe båt med VP og det er slakk der,kan man godt prute 10000-15000,- med en gang Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
sunny 73 Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 (edited) Se på toppen av kjøle/eksos bendet som er på baksiden av motoren på sb side som går ut i bak plata,på de modellene var det ikke plast på toppen og de blir tært opp. Sitter en belg på toppen av den som går til motoren. Edited April 5, 2010 by sunny 73 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sjonkel Posted April 14, 2010 Author Share Posted April 14, 2010 Først og fremst må dette være saltvann som har lekket inn i motorrommet. Åssen dette skal være ferskvann skjønner ikke jeg (pga mengden). Det var adskillig med vann i båten, og jeg så tydelig at den lå ganske lavt i vannet før jeg pumpet ut vannet. ... Da har jeg fylt motorrommet med vann (ca 30 cm til bunnen av motoren). Det var ikke antydning til lekkasje ut i drevet noensted.... Hvilket tiltak kan jeg nå gjøre? (Jeg skal sjekke ditt tips Sunny 73 senere i dag)... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Styrbert Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Hvis du kan utelukke alt som har med drevet å gjøre ... Har du noen skroggjennomføringer i motorrommet eller tilstøtende rom? Kan en spiss stein ha knekt inn en ørliten bit i skroget? Kan hende at problemet er av en slik art at det renner lettere inn enn ut. Finner du ikke noe ved å fylle motorrommet må du sjøsette og krype nedi å følge med. Kan ikke se noen annen mulighet en det. Vær forberedt på å ta opp båten igjen å utbedre feilen. Mvh Styrbert Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Smak på vannet som kommer inn! Da kjenner du fort om det er ferskvann eller sjøvann... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornLie Posted April 14, 2010 Share Posted April 14, 2010 Jeg har selv to VP drev og kjenner en del mulige steder vannet kan trenge inn. Du har utelukket belgene. Dermed er de neste punktene noen som allerede er nevnt av andre i denne tråden, men også et par andre som bør sjekkes. - Gearwire. H2O har nevnt det, ref sitat under. Det er viktig at det røret som wire ligger og utløpet av det inne i motorrommet er høyere enn vannlinja. - Styrepinnen (for styrehjelmen) går gjennom transomen og har smøring på toppen. Det kan hjelpe å smøre opp, men er foringene som de går i slitte hjelper det lite. Det er mulig å se om vann har trengt igjennom her da styrearmen som styrepinne går gjennom vil ruste hvis den blir utsatt for vann. - Eksosbendet og eksosstøvel. Eksosstøvel er som både H2O og Sunny har nevnt en svakhet (eksosstøvel er det røret som eksosen går i fra eksosbend og gummiforing til transom og utløpet mot eksosbelgen), særlig øverst i overgangen mellom eksosbendet og eksosstøvel. Der er det en gummebelg. Øverste del av eksosstøvel kan få tæring og i værste tilfellet kan det tære hull. Sjekk også utløpet av eksosstøvel nederst mot transom. Det kan bli tæring her også. Ta av eksosbelg, så ser du nok det. - Overgangen motor og transom. Her er motor festet i transom med seks skruer og det er to tykke gummeforinge på hver side. Mulig å få vannintrengning her også. - Vannintaket. Sjekk også dette fra innsiden. Kan det lekke inn i forbindlse med styrepinnen? Mulig greasnippelen på innsida av skjoldet ikke er blitt smurt, da kan du få lekkasje der. Er du heldig holder det kanskje å smøre opp denne. Om belgene ryker skulle det ikke komme vann inn i båten, men til drivknuten og simmerringen til motoren. Eksosbelgen skal ha hull. Gearwhiren går i en rør på innsiden som leder opp over vannflaten. Er denne i orden? Har du sjekket eksosbendet, er dett tært? Se på toppen av kjøle/eksos bendet som er på baksiden av motoren på sb side som går ut i bak plata,på de modellene var det ikke plast på toppen og de blir tært opp.Sitter en belg på toppen av den som går til motoren. Quote SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
sjonkel Posted April 15, 2010 Author Share Posted April 15, 2010 Da har jeg tatt en titt på Gearwire rør, Eksosbend osv... Jeg kan ikke se noen umiddelbare feil, men det er heller ikke lett å kvalitets-sjekke dem med motoren i. Styrepinnen har vært smurt så jeg (det var tytt ut fett/greas etter smøringen), men det er ikke lett å si hvor lenge siden den var blitt smurt. Når jeg rigger på styrepinnen/huset (eller hva det nå heter > Det som drevet festes i på utsiden av båten), er det et ørlite slark, kanskje en millimeter slark. Jeg skal uansett smøre denne på nytt for å se om det kan hjelpe. Med mine begrensede kunnskaper om motor og drev blir det nok en tur på vannet for å se fysisk lekkasjen, for å få en eller annen mekaniker i arendals-området til å fikse problemet. spørsmål: hvor mye må jeg regne med en slik reparasjon? .. .10, 20 - 30 høvdinger? Og noen som kan anbefale en mekaniker/verksted i arendalsområdet? -Sørlending Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BjornLie Posted April 15, 2010 Share Posted April 15, 2010 En ting som slår meg, det har vært mest fokus på drevet og og gjennomføringer knyttet til det. Hva med motor og sjøvannskretsen der. Antar at det er en 40 eller 30 motor. Du skriver i første innlegg at når båten lå stille i 2 uker kom det inn en del vann. Jeg antar at sjøvannsfilter ligger høyere enn vannlinja. Det betyr at det kan være punkter fra sjøvannsinntaket, gjennom sjøvannspumpa, og til sjøvannsfilter hvor det kan være svakheter. Quote SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
sunny 73 Posted April 15, 2010 Share Posted April 15, 2010 Ta å start den når den er på land så ser du jo om det er noe på kjølekretsen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted April 16, 2010 Share Posted April 16, 2010 Få en med deg til og kjøre båten mens du kikker ned i motorom. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sjonkel Posted June 20, 2010 Author Share Posted June 20, 2010 Til informasjon så var det styrepinnen til drevet som var lekk.... Tok en mekaniker fra nymo-grimstad å fikse på et par timer uten store problemer :-) (HELDIGVIS !!) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.