Jump to content

ZF IRM 220 A reverse gear synger


ebonita

Recommended Posts

det er gjerne propellen som synger.

 

Jeg har samme problem nå, har byttet propell. Og den synger når motoren har turtall 1100-1300 rpm.

 

vetus har laget en video om dette: http://vetus.nl/videoplayer/video/en/index.html I listen av filmsutter kan du finne "singing propeller".

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde oxå att det var propellern som sjöng, men det efter att ha filat 'antisinging-edge på propellern i 3 vintrar så gav jag upp och bytte propellrar, men det hjälpte inte heller, det lät likadant.

 

Så denna vinter har jag haft ute propelleraxlarna och kontrollerat dom plus att jag bytt alla cutless lager. Men när båten kom i sjön så sjöng den precis som vanligt. :headbang:

 

Så igår tog jag en skruvmejsel och satte mot backslaget och tryckte mot öronskydden, och si heureka! det ena backslaget sjunger vid omkring 1000 rpm medan det andra går tyst! :ghost:

 

Så man undrar vad det kan vara i växeln soom sjunger?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Tenkte jeg skulle blåse liv i denne gamle tråden. Nå har nok en sesong gått med synging i BB kasse; den som går i revers, og jeg har lyst å gjøre noe med det. Det var noen her inne på forumet som skulle bytte om kassene og se om lyden forsvant, men jeg finner ikke den tråden igjen.

Ny kasse koster ca 75 K og overhaling fra ca det halve.

Men hvis lyden forsvinner og alt fungerer er det vel vært forsøket med å bytte om.

 

Link to post
Share on other sites

Jag hittade ju av en händelse ett nytt IRM 220A reverse gear hos en Azimut-handlare i Spanien som jag kunde köpa fritt levererat hem för dryga 20 000. 

 

image.jpeg.7c63bba9d2066a683fa22010afe7693c.jpeg

 

Det har jag kört med nu snart 10 år, och det går ju ganska tyst, men visst kan jag höra lite antydan till lite av den gamla sjungande ljudet, så det kommer kanske tillbaka efterhand. Men det antyder ju att ett korsbyte skulle kunna betala sig.

 

:fishing:

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skall väl erkänna att jag inte lagt så speciellt mycket uppmärksamhet på fenomenet i år, så det är väl inget större problem, men jag vet att jag någon gång i somras tänkte att: jaha, visst hör man lite sjung från BB backslag.

 

Sen skall det väl även tas med i bedömningen att jag kör till 95% på lågt effektuttag vilket givetvis borde skona gearet.

När jag fick undersökt vad det var för fel förra gången så var det 'pittings' i kuggarna vilket tyder på att hög effekt eller dålig olja (?) skulle vara en faktor. Jag köpte båten när den hade 1000 hrs på motorerna, och båtens första ägare hade sannolikt andra fartvanor...

 

image.jpeg.266de0493f7121b60baf62ef728a75d1.jpeg

 

 

:confused:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes 75’ var voldsomt. Fikk tilbud om det giret når jeg måtte bytte mitt babord gir for noen år siden (ikke så lenge som ebonita). Da var prisen ca 45, med mindre jeg hadde et selskap (eller en venn med et selskap) som gjorde det til et  forhandler-salg. Da var prisen under 30. 

 

Men det er noen år siden.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette det samme som et Zf 63 gir? Telemark Trade har det til 35900,- i sin prisliste for 2020.

 

Vil du forlenge levetiden på babord gir må du nok kaste ut de originale oljekjølerne og få noen med litt mer kjøleeffekt på babord side.  Slik jeg jeg det forklart når mitt røk, så var ikke problemet at det gikk i revers. Men at i revers var det et ekstra innslag, og det gav da mer varme, og de små oljekjølerne ble gjerne innstallert like på begge motorer. Og da ble olja for varm og giret fikk kort levetid. Endte med å bytte oljekjølere etter dette, jeg. Bowman kjølere koster ikke allverdens.

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev 25 minutter siden:

Er ikke dette det samme som et Zf 63 gir?

 

Utseende er i alle fall helt ulikt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev for 22 timer siden:

Er ikke dette det samme som et Zf 63 gir? Telemark Trade har det til 35900,- i sin prisliste for 2020.

 

Vil du forlenge levetiden på babord gir må du nok kaste ut de originale oljekjølerne og få noen med litt mer kjøleeffekt på babord side.  Slik jeg jeg det forklart når mitt røk, så var ikke problemet at det gikk i revers. Men at i revers var det et ekstra innslag, og det gav da mer varme, og de små oljekjølerne ble gjerne innstallert like på begge motorer. Og da ble olja for varm og giret fikk kort levetid. Endte med å bytte oljekjølere etter dette, jeg. Bowman kjølere koster ikke allverdens.

Det høres logisk ut..

Nå kjennes ikke girene noe særlig varme ut etter tur. Men jeg skal montere temp føler på begge så kan jeg sjekke om det er noen forskjell. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...