Snekke1977 Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Vurderer kjøp av en av disse. Noen ting jeg bør være obs på?? Modellskifte, oppgraderinger, motortype etc. ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hytteeier Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Fevik 21 er en gammel balje, en dårlig tresnekkekopi i plastutførelse. Styr unna! Marex 21 Flexi er en flott cabinsnekke for nybegynnere. Ved bryggen vår passer det godt med en liten Marex Duckie. Det er en Marex Flexi i konservativ skjermsnekkeutførelse men med omtrent det samme undervannsskroget som Flexi. En Yanmar 3GM30 er byttet ut med en annen liten Yanmar med litt over 100 hester slik at man kan sette seg i respekt når jolleførere uten dannelse ypper seg. Mitt råd er at du dropper tanken på en Fevik 21 og holder fast ved en Marex 21. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskekroken Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Det var nytt for meg at Fevik 21 er en drittbåt som en skal styre unna. Heller har jeg til gode å se en tresjekte som likner en fevik. Jeg tror dette var ukjent for de som eier feviker her i forumet også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornak Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Hadde en Hasla 21 som er samme skrog som Fevik21, men en annen innredning. Det stod en Solè 16hk i den. Kjempegod sjøbåt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hytteeier Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 (edited) Her er grunnen til at man bør styre unna Fevik 21: De lokale indianerne har et annet navn på båten. De kalle den Rullende Balje 21. Det finnes også en Rullende Balje 23 som har det samme skroget, bare med 2 fot ekstra skjøtet inn i lengden. Ofte også kalt Smal Rullende Balje 23. Grei nok som snekke med fortrengningsskrog, men med tungt og stygt overbygg og høyere tyngdepunkt ble den en katastrofe. Dette er min kone helt enig med meg i. Edited April 4, 2010 by Hytteeier (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sollux 27 Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Fevik 715 Med en 44hk Yanmar er bare knall... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskekroken Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Det ble ingen katastrofe Fevikbåtene solgte godt, det er mange som har startet båtlivet i en Fevik. at de er dårlige sjø båter er vel ventet i båt på 21 fot med overbygg men de funket til det de var beregnet for. Marexen er flott den men også den har sine luner som alle andre båter, det handler om smak ikke drittkasting om båter... (det er min kone enig i ) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alma Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Kona mi sover, men det er vel en kjennsgjerning at Fevik 21 var forgjengeren til Fevik 23, som igjen ble til 715 etter et ublidt møte med vinkelkutteren. Det igjen beyr at Fevik 21 er en gammel dame som skal behandles med respekt for det den er. Det forekommer meg at med foholdsvis mange Feviker på sjøen, er det relativt få til salgs. velger å tolke det dit henn at folk trives ombord i båtene sine. Faktafeil i overstående teori kan selvfølgelig forekomme. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Fevik 21 er en gammel balje, en dårlig tresnekkekopi i plastutførelse. Styr unna!................... ..........men du har det bra ellers ? (sorry, kunne ikke dy meg) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekke1977 Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 hei igjen. Ble litt feil fokus på denne tråden desverre............... Jeg er mer opptatt av hva som er bra og utfordring med de respektive båtene. Foreksempel om det er noen kjente feil eller lignende jeg bør sjekke ved et evt kjøp? Bør jeg gå for en yanmar motor isteden for volvo eller renault? Ser noen marex flesxi har fastmontert toalett amdre har portapotti......hvorfor det? er det forskjelleig årsmodeller ? Forstår noen mener marex flexi er bedre i sjøen eller tar jeg feil? Pr idag heller jeg litt mer mot Marexen, men den koster litt mer.... MVH Trådstarter Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hytteeier Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Fevik 21 er omtrent den samme uansett årsmodell. Marex 21 Flexi har 2 varianter. På 80-tallet begynte de å endre litt på overbygget og hadde bl.a utlagt dollbord bak som gav betydelig bedre plassutnyttelse og en grei buesofa bak. Ulempen var null dollbord å gå på bak. Den vanligste motoren i disse litt nyere var en Yanmar 3GM30 på 27 hester som gav en toppfart på drøye 9 knop. Fevik 21 gav lik toppfart, men med litt mindre motor. Oppgraderinger på nyere modeller var toalett i forkabin med 30 liter septiktank under førerplassen. I tillegg litt annerledes i pentryet slik at et 49 liters kjøleskap akkurat gled inn. Trykkvann med kun kaldtvann var vanlig, men ettermontering av bereder i styrbord benk ble også gjort hvis motoren var en nyere ferskvannskjølt. Vann fikk man fra en 50 liters tank i baugen. Vanntanken ble litt større på nyere modeller. Den integrerte badeplattformen i glassfiber som etter hvert kom, gjorde dette til en veldig grei båt å bruke. Halvplanerskroget gav nok løft bak til at båten ikke gravde seg ned. 2 cabinsnekker. Samme størrelse. Den ene med halvplanerskrog, den andre med fortregningsskrog. Den ene skroget lettdrevet i lav fart, det andre skroget bedre på toppfart. En velholdt Marex Flexi har en helt annen pris enn en tilsvarende Fevik 21. Det er det en grunn til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekke1977 Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Takk for bra svar. Det er vel også sånn at det ikke finnes noen selvbyggere/halvfabrikater av Marex flexi?? Er det noen som kan bekrefte dette? Er skeptisk selv til halvfabrikat, selv om det sikkert er mange bra av disse også Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekke1977 Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 I tillegg lurer jeg på om denne Yanmar 3gm30 motoren (27hk) er ferskvannskjølt? Noen typiske feil jeg bør se etter, eller noen slitedeler som bør være byttet på en 83-85 modell.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 I tillegg lurer jeg på om denne Yanmar 3gm30 motoren (27hk) er ferskvannskjølt? Noen typiske feil jeg bør se etter, eller noen slitedeler som bør være byttet på en 83-85 modell.. Der er vel begge deler av Yanmar sin3Gm. De første hadde jo 22,5 hk, og var vel stort sett sjøvannskjølte. Senere utgaver ble 27 hk av samme motor, og er vel i sjøvanns og ferskvannskjølte utgaver. (3GMD og 3GMF). Har selv hatt begge deler i tidligere snekker (Diana) der de fungerte helt prikkfritt i mange år, solide motorer. Må jo imidlertid være obs på eldre modeller som har sjøvannskjøling. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekke1977 Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Bare for kunnskapens del.............er det 3GMF som er ferskvannskjølt (F for freshwater?) .......er litt grønn så jeg forsøker å lære ... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Riktig det ja, F står for ferskvannskjøling. (varmeveksler) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lanber Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Kjenner litt til Fevik 21, de har ganske så høgt tyngdepunkt pga overbygg og høge sitteposisjoner. Den minste vektforandring vil føre til at båten legger seg og styrer selv. Hadde en Albin Siesta 550 (18 foter) som jeg opplevde som en mye bedre sjøbåt enn Fevik 21, den gikk tregere med en mindre maskin men det er jo ikke farten man er ute etter med snekke. Maks 6,2 knop og marsjfart på 5 knop. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
23 fot Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Kona mi og jeg liker vår Fevik 23 tresnekke med overbygg og rulling i sjø....er liksom båt det dreier seg om,ikke hytte på sjøen,hytta har vi i skauen uten påbygg..... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 Fevik 21 vil for alltid bare være en gammel snekke, selv om du pusser den fin. Marex 21 er en gammel snekke som, dersom du vil, kan bli en rask daycruicer med gode sjøegenskaper. Jeg hadde aldri vært i tvil. Men nå har jeg litt spesielle snekkepreferanser da... Lykke til med båtvalget ditt! Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.