Jump to content

Fevik 21 vs. Marex Flexi 21 noen erfaringer ?


Snekke1977

Recommended Posts

Fevik 21 er en gammel balje, en dårlig tresnekkekopi i plastutførelse. Styr unna!

Marex 21 Flexi er en flott cabinsnekke for nybegynnere.

 

Ved bryggen vår passer det godt med en liten Marex Duckie. Det er en Marex Flexi i konservativ skjermsnekkeutførelse men med omtrent det samme undervannsskroget som Flexi. En Yanmar 3GM30 er byttet ut med en annen liten Yanmar med litt over 100 hester slik at man kan sette seg i respekt når jolleførere uten dannelse ypper seg.

 

Mitt råd er at du dropper tanken på en Fevik 21 og holder fast ved en Marex 21.

Link to post
Share on other sites

Her er grunnen til at man bør styre unna Fevik 21:

fevik21.jpg

 

De lokale indianerne har et annet navn på båten. De kalle den Rullende Balje 21.

Det finnes også en Rullende Balje 23 som har det samme skroget, bare med 2 fot ekstra skjøtet inn i lengden. Ofte også kalt Smal Rullende Balje 23.

 

Grei nok som snekke med fortrengningsskrog, men med tungt og stygt overbygg og høyere tyngdepunkt ble den en katastrofe. Dette er min kone helt enig med meg i.

Redigert av Hytteeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble ingen katastrofe Fevikbåtene solgte godt, det er mange som har startet båtlivet i en Fevik.

at de er dårlige sjø båter er vel ventet i båt på 21 fot med overbygg men de funket til det de var beregnet for.

 

Marexen er flott den men også den har sine luner som alle andre båter, det handler om smak ikke drittkasting om båter... (det er min kone enig i )

Link to post
Share on other sites

Kona mi sover, men det er vel en kjennsgjerning at Fevik 21 var forgjengeren til Fevik 23, som igjen ble til 715 etter et ublidt møte med vinkelkutteren. Det igjen beyr at Fevik 21 er en gammel dame som skal behandles med respekt for det den er. Det forekommer meg at med foholdsvis mange Feviker på sjøen, er det relativt få til salgs. velger å tolke det dit henn at folk trives ombord i båtene sine.

 

Faktafeil i overstående teori kan selvfølgelig forekomme.

Link to post
Share on other sites

hei igjen.

Ble litt feil fokus på denne tråden desverre...............

Jeg er mer opptatt av hva som er bra og utfordring med de respektive båtene.

 

Foreksempel om det er noen kjente feil eller lignende jeg bør sjekke ved et evt kjøp?

Bør jeg gå for en yanmar motor isteden for volvo eller renault?

Ser noen marex flesxi har fastmontert toalett amdre har portapotti......hvorfor det? er det forskjelleig årsmodeller ?

 

Forstår noen mener marex flexi er bedre i sjøen eller tar jeg feil?

 

Pr idag heller jeg litt mer mot Marexen, men den koster litt mer....

 

MVH

Trådstarter

Link to post
Share on other sites

Fevik 21 er omtrent den samme uansett årsmodell. Marex 21 Flexi har 2 varianter. På 80-tallet begynte de å endre litt på overbygget og hadde bl.a utlagt dollbord bak som gav betydelig bedre plassutnyttelse og en grei buesofa bak. Ulempen var null dollbord å gå på bak.

 

Den vanligste motoren i disse litt nyere var en Yanmar 3GM30 på 27 hester som gav en toppfart på drøye 9 knop. Fevik 21 gav lik toppfart, men med litt mindre motor.

 

Oppgraderinger på nyere modeller var toalett i forkabin med 30 liter septiktank under førerplassen. I tillegg litt annerledes i pentryet slik at et 49 liters kjøleskap akkurat gled inn. Trykkvann med kun kaldtvann var vanlig, men ettermontering av bereder i styrbord benk ble også gjort hvis motoren var en nyere ferskvannskjølt. Vann fikk man fra en 50 liters tank i baugen. Vanntanken ble litt større på nyere modeller.

 

flexi.jpg

 

Den integrerte badeplattformen i glassfiber som etter hvert kom, gjorde dette til en veldig grei båt å bruke. Halvplanerskroget gav nok løft bak til at båten ikke gravde seg ned.

 

2 cabinsnekker. Samme størrelse. Den ene med halvplanerskrog, den andre med fortregningsskrog. Den ene skroget lettdrevet i lav fart, det andre skroget bedre på toppfart. En velholdt Marex Flexi har en helt annen pris enn en tilsvarende Fevik 21. Det er det en grunn til.

Link to post
Share on other sites

I tillegg lurer jeg på om denne Yanmar 3gm30 motoren (27hk) er ferskvannskjølt? Noen typiske feil jeg bør se etter, eller noen slitedeler som bør være byttet på en 83-85 modell..

Der er vel begge deler av Yanmar sin3Gm. De første hadde jo 22,5 hk, og var vel stort sett sjøvannskjølte. Senere utgaver ble 27 hk av samme motor, og er vel i sjøvanns og ferskvannskjølte utgaver. (3GMD og 3GMF). Har selv hatt begge deler i tidligere snekker (Diana) der de fungerte helt prikkfritt i mange år, solide motorer. Må jo imidlertid være obs på eldre modeller som har sjøvannskjøling.

Link to post
Share on other sites

Kjenner litt til Fevik 21, de har ganske så høgt tyngdepunkt pga overbygg og høge sitteposisjoner. Den minste vektforandring vil føre til at båten legger seg og styrer selv.

 

Hadde en Albin Siesta 550 (18 foter) som jeg opplevde som en mye bedre sjøbåt enn Fevik 21, den gikk tregere med en mindre maskin men det er jo ikke farten man er ute etter med snekke.

Maks 6,2 knop og marsjfart på 5 knop.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Fevik 21 vil for alltid bare være en gammel snekke, selv om du pusser den fin.

 

Marex 21 er en gammel snekke som, dersom du vil, kan bli en rask daycruicer med gode sjøegenskaper.

 

Jeg hadde aldri vært i tvil. Men nå har jeg litt spesielle snekkepreferanser da... :lol:

 

 

Lykke til med båtvalget ditt!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...