Jump to content

Vedlikeholdsrutiner Mercruiser 1,7 diesel


mulder99

Recommended Posts

Hei

Jeg har nylig gått til innkjøp av en båt med en merscuiser 1,7 turbo diesel. Båten ble første gang tatt i bruk august 2007, og har nå gått ca. 55 timer. Tidligere eier har ingen dokumentasjon på vedlikehold (sa en betjent hadde gjort noe, men sa ingenting håndfast om hva som var gjort).

 

Lurer derfor på hva jeg bør gjøre av vedlikehold før sesongen startet. Ser på vedlikeholdsrutinen i manualen at en skal skifte olje og filter, samt stramme klemmen på stigerør først ettet 50 timer. Er også en del punkter under 100 timer/årlige gjøremål. Holder det at jeg skifter olje og filter, eller bør jeg finne et verksted for full service?

 

Snakket med et verksted, de sa jeg måtte ha full service. Kanskje det var for å tjene noen tusen.... :lipseal:

 

Hadde satt pris på om dere kunne delt noen erfaringer :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Gratulerer med ny båt.

 

Jeg ville tatt full service, spesielt mht til drevet som i utganspunktet skulle hatt førstegangs ettersyn allerede ved ca 20 timer.

Hvorvidt du opprettholder muligheten for reklamasjon ved eventuelle feil om du utfører arbeidet selv vet jeg ikke.

 

Hadde tilsvarende motor for noe tid tilbake og fikk nytt drev på garanti/reklamasjon, basert på dette anbfaler jeg full service hos verksted.

 

Drevet var rett og slett feil montert fra fabrikk, noe som bidro til at det ble spon i olja. dette hender neppe for deg men anbefaler full service alikevel.

 

Lykke til med ny båt.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Gå for full pakke, men sørg for at de gjør alt som er i boken, spesielt Zink i motor å på drev, olje skift på drev er oxo viktig, sørg for at drevet blir tatt av, for å sjekke etter vann intregneing i belgen.

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Og få de til å ta en ekstra god sjekk av turbo og waste gateen.

 

SErvice på merkeverksted på dyre ting som dette er alltid å anbefale mener jeg. Det gir både trygghet på at de gjør en god jobb (forutsatt at det er et godt verksted....) og en enklere diskusjon OM det skulle hende noe med motoren.

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler deg å tegne en motorhavari forsikring.

Hadde selv en slik motor som fikk brist i stempel nr. 3.

Søker du litt på nettet vil du finne svært mange tilfeller der stempelet er gått i stykker.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...