Robinja Startet 4.April.2010 Link til dette innlegget Startet 4.April.2010 hei jeg har en sunwind 14 fot, med en 1981-83 yamaha 40 hester, men den er langstammet, og båten skal egentlig ha kort stammet motor . men alikevel går den 32 knop når jeg tilter den helt opp, og rundt 25 knop når den er tiltet ned. men når den er tiltet opp så hopper den jo en del, og det er ikke alltid like behagelig . så jeg skal ha ny motor til den og jeg vil ikke at den skal gå noe saktere enn det den gjør nå, og jeg lurer på om en korstammet 30 hester vil få båten til å gå like fort som en langstammet 40 hester, og eventuelt hvor fort sånn ca den går med kortstammet 30 hester. takker for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 En kortstammet motor vi få båten til å gå fortere i de fleste tilfeller. Det er mindre som stikker ned i vannet og bremser. Hvis for lang stamme pleier det å sprute godt opp i luften. Dette koster også krefter. Responsen på trimmen vil vel også føles litt merkelig skulle jeg tro. Antikavitasjonsplaten skal normalt ligge fra 1-5cm under laveste punktet på akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 hva med å bygge opp speilet og bruke motoren du har? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Robinja Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 hva med å bygge opp speilet og bruke motoren du har? ja jeg har tenkt på dette, men siden det er borret hull og motoren er boltet fast i speilet så lurer jeg på hvor bra det blir med 4 hull i akterspeilet Sitér dette innlegget Link to post
Robinja Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 En kortstammet motor vi få båten til å gå fortere i de fleste tilfeller. så en kortstammet 30 hester går like bra som en lang stammet 40 hester på en båt som trenger kortstammet motor ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 ja jeg har tenkt på dette, men siden det er borret hull og motoren er boltet fast i speilet så lurer jeg på hvor bra det blir med 4 hull i akterspeilet Hvis du bytter til mindre motor så kan du risikere å måtte bore nye hull uansett - ikke sikkert de har samme avstand. Sparkle igjen hullene med f.eks glassfibersparkel. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Sett på en brakett/jackplate. Ravns Garage selger manuelle braketter fra Bobs Performance som er bra. Eller du kan lage deg en selv. http://www.microskiff.com/cgi-bin/yabb2/Ya...um=1268258845/2 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Robinja Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 gode ideer alle sammen! men jeg vil bare vite om båten går noe særlig saktere med den kortstammede 30 hesteren enn den lang stammede 40 hesteren. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 (redigert) Det er ingen fasitsvar på akkurat det. Men siden den 40 hesteren er fra den industrielle revolusjonen så har den mistet noen av sine hester på veien samt de var veldig smale. En ny motor har et bredere register. Altså en ny motor vil gi bedre fart på alle turtall og bruke betraktelig mindre bensin. Skal eg gjette vil eg tru toppfarten blir ca samme, men masjfarten vil bli høyere. Alt dette er forutsatt en moderne 30 hk med få år på baken. Om 30 hk du snakker om er 15 år gammel så vil du nok miste fart men ikkje så mykje som man skulle tro, iallefall så lenge du er aleine i båten. Redigert 5.April.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Robinja Svart 5.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Det er ingen fasitsvar på akkurat det. Men siden den 40 hesteren er fra den industrielle revolusjonen så har den mistet noen av sine hester på veien samt de var veldig smale. En ny motor har et bredere register. Altså en ny motor vil gi bedre fart på alle turtall og bruke betraktelig mindre bensin. Skal eg gjette vil eg tru toppfarten blir ca samme, men masjfarten vil bli høyere. Alt dette er forutsatt en moderne 30 hk med få år på baken. Om 30 hk du snakker om er 15 år gammel så vil du nok miste fart men ikkje så mykje som man skulle tro, iallefall så lenge du er aleine i båten. tusen takk for utfyllende svar, har ingen flere spørsmål Sitér dette innlegget Link to post
sunny-G Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Har en sunwind 14ft med mercury 30hp(2001modell) og har hatt den i 32-34 knop med 2 stk i båten. målt med gps Sitér dette innlegget Link to post
Robinja Svart 13.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 (redigert) Har en sunwind 14ft med mercury 30hp(2001modell) og har hatt den i 32-34 knop med 2 stk i båten. målt med gps det var godt å høre :P spesielt det med at du hadde 2 i båten, ettersom jeg tror jeg drasser rundt på litt ekstra-vekt da det ofte er masse vann i dobbelt-bunnen og den glassfiberplata har trukket til seg vann, men den eventuelle ekstra vekta er vel ikke like mye som om det skulle ha vært med en ekstra person i båten? og med tanke på at jeg fikk en ganske god fart med 40 hesteren . (toppfart med 40 hesteren var mer enn 32 knop forresten, farta ble målt med 4 stk pers i båten) . Redigert 13.Mai.2010 av Robinja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunny-G Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Det fine med sunwin er at hvis man får den i plan så har det nesten ingenting å si hvor mange det er i den. toppfarten er nesten lik uansett vekt. Plata som sitter under gulvet er av finner og i båten min har den råtnet. jeg driver å pusser opp min og jeg vil anbefale å skjekke alle skruer og poppnagler. I båten min som er -73 modell var nesten alle poppnaglene erodert bort og samtlige skuer hadde rustet til det punkt at man kunne ta tak med henda og dra av pullerten. Alt så helt fint ut når jeg kjøpte den for 2 år siden men da jeg begynte å bruke den kom det fram. alt var orginalt da jeg kjøpte den, noe som førte til at ruta og seten måtte byttes første sesongen ettersom setet knakk i ryggen samt hengslene som festa setene i båten hadde rusta i stykker og ruta som var av plexi knuste og ble bytta til lexan. akterspeilsplata så helt fin ut helt til jeg tok av motoren og så at den var erodert i stykker. Hvis du bytter til nyere eller sterkere motor ville jeg bytta den. Sitér dette innlegget Link to post
Robinja Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Det fine med sunwin er at hvis man får den i plan så har det nesten ingenting å si hvor mange det er i den. dette har jeg faktisk merket, det vil si jeg merka ingen stor fartsforskjell med flere i båten . det du sier om akterspeilet er ikke saken hos meg, har nå tatt av og byttet motor og akterspeil så helt fint ut . men hvilke popnagler er det snakk om ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.