Jump to content

Kjøleproblemer VP MD 11 C, må motor byttes?


Guest merete

Recommended Posts

Vi har et kjøleproblem ned vår VP MD11 (saltvannskjølt) som sitter i en Nidelv 24 fra 1979. Problemene begynte i fjor vår da båten skulle settes ut. Alt fungerte utmerket året før. Det første som skjedde var at impelleren ikke virket - den ble byttet med en gang. Så begynte det morsomme; temperaturmåleren viste at motoren ble varm selv om den ikke ble det i nevneverdig grad. Vi trodde derfor det var noe i veien med termostaten, byttet denne og føleren også. I tillegg laget vi et lukket system og kjørte systemrens gjennom motoren. Det som hele tiden var merkelig var at temp måleren gikk opp og ned son en jo-jo, uansett hva vi gjorde og at motoren nå også begynte å bli varm (og ikke bare vist varm av tempmåleren). I våres tok vi av manifolden og der visste det seg at vannførselsåpningen inn og ut var helt tette. Da vi fikk renset disse fungerte motoren og kjølesystemet helt utmerket i 2 turer av ca 3t, med det forbehold om at motoren kanskje fikk for mye kjøling da tempmåleren knapt beveget seg opp på det grønne. Stor var derfor overraskelsen da motoren på neste tur igjen, ganske raskt ble varm. Vi har også prøvd å kjøre motoren uten termostat for å sjekke at problemet ikke ligger der, men det er tydelig at det ikke går nok vann gjennom motoren. Er det noen vei utenom en omfattende overhaling hos et servicefirma? Evt bytte av motor? Det siste var at vi tenkte å forsøke en ny runde med systemrens, men nå dro ikke motoren inn vann i det hele tatt. Potte tett, altså.

Link to post

Etter tilsvarende erfaringer er det bare en ting å anbefale: Ta av toppene, stak opp alle kjølevannskanaler. Passasjen inn til sylindrene fra manifoilen (der kaltvannet går inn) er nemlig svært trang. Ved oppheting av motoren f. eks ved dårlig impeller, blir vannet her brå-varmet av en etterhvert varm motor, og saltet krystaliserer. Dette pakker seg så i innløpet akkurat rundt ventilforingene (disse sees som rør som står i kjølevannets vei inn til toppene), og motoren selv-forsterker problemet. Tror nok ikke at systemrens nødvendigvis løser dette, da det mest sannsynlig er tilnærmet tett her.

Jobben i seg selv er enkel den, og du kan jo sjekke dette før du kjøper nye pakninger. Riktig nok er nye toppakninger til disse motorene dyre, men til gjengjeld er jobben enkel. Mekanisk skraping av saltet er nok eneste løsning. Ta samtidig og rengjør manifolden og eksoskroken. Tror du kommer langt med et par lapper i pakninger og deler, samt en kveld eller to med arbeid.

NB, vær forsiktig med smøreoljerøret og banjoen som forsyner vippearmene til ventilene. Disse må nemlig bøyes litt til side for å klare å løsne og demontere toppene. Ventiljustering og kanskje en liten sliping av disse er vel også obligatorisk om toppene blir tatt av?

 

Lykke til!

Oso

Link to post

For å stake opp er det bare å ta det en har for hånden. Med toppene demontert er det relativt greitt å komme til både for å se og arbeide. Selv har jeg benyttet alt fra skrujern, lagerskraper, gammelt stem-hjern osv. Det er egentlig ikke snakk om å stake, men heller å pirke bort gammelt salt og rustavleiringer. Pass bare på at ikke noen av flatene som skal monteres med pakning blir ødelagte. (Anleggsflater mot manifold og mot sylindre) Riper og skader har vil føre til lekkasjer.

Beste verktøyet jeg har er et gammelt skrujern som er slipt til i formen som en buet skrape. Det fine med benkeslipemaskin er at en kan slipe verktøyet til den formen en vil selv. Uansett er jobben overkommelig med en normalutstyrt verktøykasse.

Oso

Link to post
Guest merete

Takk for mange gode tips og råd. Jeg har nå tatt av toppene og manifolden, og det var forbausende nok ikke så mye gjengrodd der (ihvertfall ikke ved førsteintrykket, jeg har ikke renset toppene enda men det virker ikke speiselt gjengrodd). De små vanninntakene fra manifolden var fremdeles oppe etter at jeg hadde renset de i våres. Det kan imdlertid virke som om det er rimelig tett i bunnen av den ene sylinderen. For å teste at det gikk vann ned for å kjøle rundt sylinderen helte jeg på litt vann i de små hullene der vannet skal komme ned fra toppene samtidig som jeg åpnet ventilen i bånn ved sylinderen for å få vannet ut. Det kom ikke noe vann ut av ventilen (slik som det gjorde ut av ventilen på den andre sylinderen), men det boblet opp vann i de 3 andre "vannkanalene". Vil dette si at jeg må ta opp sylinderen å rengjøre "bunnen" av denne? Jeg ordlegger meg antakelig ikke helt riktig men jeg håper at noen skjønner hva jeg mener.

Link to post
  • 8 år senere...

Skru først og fremst ut ventilen i bunn av sylinder og prøv å stake løs rust og dritt med en ståltråd samtidig som du skyller med vann. En bit wire montert i en drill er også et godt og fleksibelt redskap. Om ikke dette hjelper, må du nok av med sylindrene og få presset ut foringene for å komme til for en skikkelig rengjøring dessverre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 5 måneder senere...

Her er link til en aktiv tråd om det samme:

 

https://baatplassen.no/i/topic/94873-volvo-penta-md-11-c-blir-varm-under-kjoering/

 

Ellers hadde vel Anders Haaby en lignende tråd med en MD17C:

 

https://baatplassen.no/i/topic/52562-bilder-i-fra-haabys-baatpuss-og-soervis-paa-eber-x2/

 

Dette er et velkjent problem med 30-40 år gamle saltvannskjølte Pentaer, eneste saliggjørende

er nok å plukke de opp og rengjøre de....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...