kersy Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Hei! Har lest side opp og side ned med poster, men finner ikke den eksakte infoen så jeg prøver et innlegg. Jeg har i dag en steyr 256 med et gammelt 290 drev, det med de små boltene som hørte til en aqad40B motor. Dette fungerer på et vis men føler jeg er på grensen av hva dette drevet tåler, dp-g drevet er jo forsterket men har et annet hull til eksosen i transomen. I tilegg til det "store" er det 2 små i underkant, på det gamle jeg har nå så er det bare 1 hull. Finnes det eksos rør som passer ? Har undersøkt og ser at DP-E og DP-G har samme transom så dersom det passer DP-E så passer det DP-G. På forhånd takk for svar. Kersy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 jeg har hatt steyr 246 på kad 44 drevpakke (dp-e). Eksosrør får du fra Univa i Arendal. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Hvis jeg ikke husker feil så har alle 290a,b,c,d,e,g Transomer samme "boltsirkel" så da er det jo bare og få tak i enten DPE eller DPG komplett med transom og bytte over uten og måtte modifisere hekken. Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
kersy Posted April 4, 2010 Author Share Posted April 4, 2010 Takk for raske svar. Transomen skal passe i hekken på båten, jeg trodde alt var likt og kjøpte brukt et DP-G drev komplett. Oppdaget da at eksosen var forandret på DP-G men utifra svaret til vidar så løser det seg Er det foresten noen som vet om man kan bruke tilt betjeninga på det gamle drevet ? Skulle vel gå dersom giveren på drevet er lik ? Kersy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 de blir vel FEIL UTVEKSLING DP G ER VEL 1.68:1,DU VIL FÅ DÅRLIGERE FART! Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Drevutvekslingen til kad 44 er også 1,68:1. Ikke noe som helst problem. Du må bare kjøre på lettere propellere. Tap av toppfart blir ca 2 knop. Men hva gjør vel det. Det er jo egentlig bare ""skryteknop"" uansett!!! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 vilken fart har du nå? du har vel utvelsingen på drevet nå er vel 1.95:1 de passer vel bra sammen med motoreen din. Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
kersy Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 (edited) Har 1:95 til 1 nå og 33 knop på båten. har en joda 7900. bruker A5 nå, må vel ha A3 ?, evt C3 Hvorfor mister man fart ?, er vel det samme bare man har riktig turtall ? Edited April 5, 2010 by kersy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Stålpropellene til volvo C1,C2 osv kan ikke direkte sammenlignes med aluminiumspropellene. Du må ett nummer ned for å få omtrent det samme. Stålpropellene er stivere og har større-areal. En B4 alu er ca lik en C3. Jeg tror nok at du tenker rett ved å bytte ned til A3 eller eventuelt B3. Stålpropellen blir nok C2. Er ikke sikker men tror at tap av hastighet har med turtallet på propellene og hastigheten i vannet. Det vil si optimal rotasjon iforhold til hastighet (friksjon og slipp-prosent) Men dette får du jo hjelp til av Univa. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kersy Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Stål propeller gir vel litt mer fart ?, kan kansje motvirke "tapet" ved å velge stål da ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kersy Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Fant en beregningsmodell for propeller på nett. Utifra den så skulle det ikke ha noe å si om man har 1:95-1 eller 1:68-1 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Er den utregningen for Volvo Penta duoprop? Dette med å finne rett propell med duoprop er ikke som vanlige propeller. Stålpropellen, sitter bedre fast i vannet og er "tyngre å dra". Du trenger dreiemoment fra motoren. Steyr har ikke det helt store momentet men den har høyere topp turtall. Hastigheten du får som topp, er også avhengig av vekt og belastning men dette kan Univa svare mye bedre på en meg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 du må ha propell 1A på denne utveksinga på drevet. PASSER IKKE! Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 har snaket med univa om dette for noen år siden de sa 1.95:1 på denne motoren. Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Du " ibizafan" du snakker med "vel store bokstaver". Jeg har personlig hatt steyr 246 med dp-e drev med utveksling 1,68:1. Dette var riktignok i en dobbelmontasje på planende båt med vekt ca 6 tonn, og det fungerer flott men som sakt du mister litt av toppfarten. En Joda7900 (som jeg ser at trådstarter har) veier vel omkring halvparten dvs ca 3 tonn. Jeg kunne kjøre på B4 men valgte å kjøre på B3 på grunn av at båten da gikk lettere i plan. Prøvde B2 ved en anledning og de var alt for lette, men for en rakett båten ble opp i plan! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kersy Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Var nok ikke spesielt for duoprop nei! den utregninga. Jeg har skjønt at man får ca 200 rpm mer ved å gå ned en størrelse, regner man da forskjellen så skal det bli ca det samme med A3 og 1:68 til 1 som A5 og 1:95 1, men som du nevner Vidar B så kan de vel tenkes at man mister en knop eller 2 Uansett i morgen er det hverdag og UNIVA har åpent, får høre hva de sier Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Husk at du vil få bedre grip ivannet med A serie propp.. men ikke så høy toppfart. KAD 42,43 230 hk bruker B serie proppeller grunnet at momentet på drevet kan bli vel høyt med A serie som de bruker på 31,32,41 serie VP. Momentet på steyr er vel ikke mindre enn VPs KAD 42/43 og av den grunn vill jeg tenkt meg om ved bruk av A serie proppeller. Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 jeg menner etter erfaring at du vil miste 5 knop! Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
kersy Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 (edited) Ikke så dumt det Thorlyn men dp-g er vel ytterlig forsterket til kad 300 så det burde vel holde? men gir det bedre fart med B evt C serien er jo det bedre. Edited April 5, 2010 by kersy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kersy Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Har du eksempel på erfaringen din ibizafan ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kersy Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 Snakket med folkene på Univa og de var positive til 168:1 utveksling, ikke noe problem ifølge dem fikk tak i "riktig" eksos bend også Blir en god sommer, nå må bare været slå til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Kjempeflott at det ordnet seg. Vi kan jo ikke få dårligere vær enn i fjor. Håper du kommer med tilbakemelding om hvordan fart du får samt hvilken propell du valgte. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kersy Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 Det skal bli håper jeg har båten på vannet til 17 mai. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 nimbus 26 nova med samme motor og drev. DPG og ca samme vekt. ett meget pent drev. Quote BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
kersy Posted May 18, 2010 Author Share Posted May 18, 2010 (edited) Fikk testet det nye drevet i dag. fikk 31,1 knop på gps, hadde 32,8 på det gamle drevet. Mister 1,7 knop men kan kjøre uten å bekymre meg mer for at drevet ikke tåler belastningen, et godt bytte. Kjører A3 nå mot A5 tidligere. God sommer til alle Edited May 18, 2010 by kersy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.