Jump to content

Volvo Dp-g drev på steyr 256?

kersy

Recommended Posts

Hei!

Har lest side opp og side ned med poster, men finner ikke den eksakte infoen så jeg prøver et innlegg.

Jeg har i dag en steyr 256 med et gammelt 290 drev, det med de små boltene som hørte til en aqad40B motor.

Dette fungerer på et vis men føler jeg er på grensen av hva dette drevet tåler, dp-g drevet er jo forsterket men har et annet hull til eksosen i transomen.

I tilegg til det "store" er det 2 små i underkant, på det gamle jeg har nå så er det bare 1 hull.

Finnes det eksos rør som passer ?

Har undersøkt og ser at DP-E og DP-G har samme transom så dersom det passer DP-E så passer det DP-G.

På forhånd takk for svar.

Kersy

Hvis jeg ikke husker feil så har alle 290a,b,c,d,e,g Transomer samme "boltsirkel" så da er det jo bare og få tak i enten DPE eller DPG komplett med transom og bytte over uten og måtte modifisere hekken.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Takk for raske svar.

Transomen skal passe i hekken på båten, jeg trodde alt var likt og kjøpte brukt et DP-G drev komplett.

Oppdaget da at eksosen var forandret på DP-G men utifra svaret til vidar så løser det seg :smiley:

Er det foresten noen som vet om man kan bruke tilt betjeninga på det gamle drevet ?

Skulle vel gå dersom giveren på drevet er lik ?

Kersy

de blir vel FEIL UTVEKSLING DP G ER VEL 1.68:1,DU VIL FÅ DÅRLIGERE FART!

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Drevutvekslingen til kad 44 er også 1,68:1. Ikke noe som helst problem. Du må bare kjøre på lettere propellere.

Tap av toppfart blir ca 2 knop. Men hva gjør vel det. Det er jo egentlig bare ""skryteknop"" uansett!!!

vilken fart har du nå?

du har vel utvelsingen på drevet nå er vel 1.95:1

de passer vel bra sammen med motoreen din.

SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Stålpropellene til volvo C1,C2 osv kan ikke direkte sammenlignes med aluminiumspropellene. Du må ett nummer ned for å få omtrent det samme.

Stålpropellene er stivere og har større-areal. En B4 alu er ca lik en C3.

Jeg tror nok at du tenker rett ved å bytte ned til A3 eller eventuelt B3. Stålpropellen blir nok C2.

Er ikke sikker men tror at tap av hastighet har med turtallet på propellene og hastigheten i vannet. Det vil si optimal rotasjon iforhold til hastighet (friksjon og slipp-prosent)

Men dette får du jo hjelp til av Univa.

Er den utregningen for Volvo Penta duoprop?

Dette med å finne rett propell med duoprop er ikke som vanlige propeller.

Stålpropellen, sitter bedre fast i vannet og er "tyngre å dra". Du trenger dreiemoment fra motoren. Steyr har ikke det helt store momentet men den har høyere topp turtall.

Hastigheten du får som topp, er også avhengig av vekt og belastning men dette kan Univa svare mye bedre på en meg.

du må ha propell 1A på denne utveksinga på drevet. PASSER IKKE!

SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.

har snaket med univa om dette for noen år siden de sa 1.95:1 på denne motoren.

SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.

Du " ibizafan" du snakker med "vel store bokstaver".

Jeg har personlig hatt steyr 246 med dp-e drev med utveksling 1,68:1.

Dette var riktignok i en dobbelmontasje på planende båt med vekt ca 6 tonn, og det fungerer flott men som sakt du mister litt av toppfarten.

En Joda7900 (som jeg ser at trådstarter har) veier vel omkring halvparten dvs ca 3 tonn.

Jeg kunne kjøre på B4 men valgte å kjøre på B3 på grunn av at båten da gikk lettere i plan.

Prøvde B2 ved en anledning og de var alt for lette, men for en rakett båten ble opp i plan!

Var nok ikke spesielt for duoprop nei! den utregninga.

Jeg har skjønt at man får ca 200 rpm mer ved å gå ned en størrelse, regner man da forskjellen så skal det bli ca det samme

med A3 og 1:68 til 1 som A5 og 1:95 1, men som du nevner Vidar B så kan de vel tenkes at man mister en knop eller 2

Uansett i morgen er det hverdag og UNIVA har åpent, får høre hva de sier :smiley:

Husk at du vil få bedre grip ivannet med A serie propp.. men ikke så høy toppfart. KAD 42,43 230 hk bruker B serie proppeller grunnet at momentet på drevet kan bli vel høyt med A serie som de bruker på 31,32,41 serie VP. Momentet på steyr er vel ikke mindre enn VPs KAD 42/43 og av den grunn vill jeg tenkt meg om ved bruk av A serie proppeller. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

jeg menner etter erfaring at du vil miste 5 knop!

SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.

Snakket med folkene på Univa og de var positive til 168:1 utveksling, ikke noe problem ifølge dem

fikk tak i "riktig" eksos bend også :smiley:

Blir en god sommer, nå må bare været slå til.

Kjempeflott at det ordnet seg. :flag:

Vi kan jo ikke få dårligere vær enn i fjor.

Håper du kommer med tilbakemelding om hvordan fart du får samt hvilken propell du valgte.

nimbus 26 nova med samme motor og drev. DPG og ca samme vekt.

ett meget pent drev.

SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.

• 1 month later...

Fikk testet det nye drevet i dag.

fikk 31,1 knop på gps, hadde 32,8 på det gamle drevet.

Mister 1,7 knop men kan kjøre uten å bekymre meg mer for at drevet ikke tåler belastningen, et godt bytte.

Kjører A3 nå mot A5 tidligere.

God sommer til alle :smiley:

Edited by kersy (see edit history)