Jump to content

Volvo Dp-g drev på steyr 256?


kersy

Recommended Posts

Hei!

Har lest side opp og side ned med poster, men finner ikke den eksakte infoen så jeg prøver et innlegg.

 

Jeg har i dag en steyr 256 med et gammelt 290 drev, det med de små boltene som hørte til en aqad40B motor.

Dette fungerer på et vis men føler jeg er på grensen av hva dette drevet tåler, dp-g drevet er jo forsterket men har et annet hull til eksosen i transomen.

I tilegg til det "store" er det 2 små i underkant, på det gamle jeg har nå så er det bare 1 hull.

Finnes det eksos rør som passer ?

Har undersøkt og ser at DP-E og DP-G har samme transom så dersom det passer DP-E så passer det DP-G.

 

På forhånd takk for svar.

 

Kersy

Link to post

Takk for raske svar.

Transomen skal passe i hekken på båten, jeg trodde alt var likt og kjøpte brukt et DP-G drev komplett.

Oppdaget da at eksosen var forandret på DP-G men utifra svaret til vidar så løser det seg :smiley:

 

Er det foresten noen som vet om man kan bruke tilt betjeninga på det gamle drevet ?

Skulle vel gå dersom giveren på drevet er lik ?

 

Kersy

Link to post

de blir vel FEIL UTVEKSLING DP G ER VEL 1.68:1,DU VIL FÅ DÅRLIGERE FART!

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

vilken fart har du nå?

du har vel utvelsingen på drevet nå er vel 1.95:1

de passer vel bra sammen med motoreen din.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Stålpropellene til volvo C1,C2 osv kan ikke direkte sammenlignes med aluminiumspropellene. Du må ett nummer ned for å få omtrent det samme.

Stålpropellene er stivere og har større-areal. En B4 alu er ca lik en C3.

 

Jeg tror nok at du tenker rett ved å bytte ned til A3 eller eventuelt B3. Stålpropellen blir nok C2.

 

Er ikke sikker men tror at tap av hastighet har med turtallet på propellene og hastigheten i vannet. Det vil si optimal rotasjon iforhold til hastighet (friksjon og slipp-prosent)

 

Men dette får du jo hjelp til av Univa.

Link to post

Er den utregningen for Volvo Penta duoprop?

 

Dette med å finne rett propell med duoprop er ikke som vanlige propeller.

 

Stålpropellen, sitter bedre fast i vannet og er "tyngre å dra". Du trenger dreiemoment fra motoren. Steyr har ikke det helt store momentet men den har høyere topp turtall.

 

Hastigheten du får som topp, er også avhengig av vekt og belastning men dette kan Univa svare mye bedre på en meg.

Link to post

du må ha propell 1A på denne utveksinga på drevet. PASSER IKKE!

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

har snaket med univa om dette for noen år siden de sa 1.95:1 på denne motoren.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Du " ibizafan" du snakker med "vel store bokstaver".

 

Jeg har personlig hatt steyr 246 med dp-e drev med utveksling 1,68:1.

 

Dette var riktignok i en dobbelmontasje på planende båt med vekt ca 6 tonn, og det fungerer flott men som sakt du mister litt av toppfarten.

 

En Joda7900 (som jeg ser at trådstarter har) veier vel omkring halvparten dvs ca 3 tonn.

 

Jeg kunne kjøre på B4 men valgte å kjøre på B3 på grunn av at båten da gikk lettere i plan.

 

Prøvde B2 ved en anledning og de var alt for lette, men for en rakett båten ble opp i plan!

Link to post

Var nok ikke spesielt for duoprop nei! den utregninga.

Jeg har skjønt at man får ca 200 rpm mer ved å gå ned en størrelse, regner man da forskjellen så skal det bli ca det samme

med A3 og 1:68 til 1 som A5 og 1:95 1, men som du nevner Vidar B så kan de vel tenkes at man mister en knop eller 2

Uansett i morgen er det hverdag og UNIVA har åpent, får høre hva de sier :smiley:

Link to post

Husk at du vil få bedre grip ivannet med A serie propp.. men ikke så høy toppfart. KAD 42,43 230 hk bruker B serie proppeller grunnet at momentet på drevet kan bli vel høyt med A serie som de bruker på 31,32,41 serie VP. Momentet på steyr er vel ikke mindre enn VPs KAD 42/43 og av den grunn vill jeg tenkt meg om ved bruk av A serie proppeller. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

nimbus 26 nova med samme motor og drev. DPG og ca samme vekt.

ett meget pent drev.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
  • 1 måned senere...

Fikk testet det nye drevet i dag.

fikk 31,1 knop på gps, hadde 32,8 på det gamle drevet.

Mister 1,7 knop men kan kjøre uten å bekymre meg mer for at drevet ikke tåler belastningen, et godt bytte.

Kjører A3 nå mot A5 tidligere.

 

God sommer til alle :smiley:

Redigert av kersy (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...