deto888 Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Båt: Bonanza 28 1986. Motor: Volvo TD70 , årstall ukjent. Båt og motor ble overtatt sommeren 2009. Jeg foretok sammen med forrige eier oljeskift , nytt oljefilter , 2 nye diesel filter , kontroll og etterfylling av kjølevæske. Impeller ble ikke byttet med denne fulgte med. Motoren starter å går fint. Ingen ulyder. Båten hadde ligget i vannet antakelig i 3 år uten at noe særlig vedlikehold. Den var veldig grodd under og marsjet i 10-12 knop og 14 max.(Den var faktisk "grodd" innvendig også ettersom forrige eier ikke var av rensligste sort). Videre utover sommeren ble farten redusert til 10-12 knop max. Etter opptak skrapet og spylte bort et 3-4 cm tykt lag at ruer,blåskjell og sjøgress. Båten er blitt grundig vasket og oppgradert etter overtakelsen , all inredning er tatt ut pusset ned og oljet på nytt , Har rubbet den utvending og kastet et containerlass med søppel og nå - har turen kommet til motoren. ------------------------------------------------------------------------------------------ Åpenbare feil i motorrom: 1. Det er en eksoslekkasje mellom turbo og eksosanlegg , de 2 øvre boltene er brukket. 2. Oljelekkasje fra oljetrykksføleren (instrumentet viser fortsatt bra oljetrykk). 3. Overføring mellom gearskiftewire og vekselspaken på gearkassa er underdimmensjonert. 4. En dings med ledninger og et bevegelig stag på babord side sitter opphengt i strips.(Se bilde). 5. Pakkboksen rundt propellakselen hadde veldig løst påskrudd lokk. 6. Turbo mangler luftfilter. 7. Generelt flasset lakk så rust kommer. Tar gjerne imot råd og tips om hva som bør gjøres her! Kansje du har kunnskap om spesielle ting som bør få en grundigere inspeksjon? Eller bare hvilken måte/teknikker reparasjonene bør utføres på? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Hei Kan bidra med litt i alle fall. Det første er et forfilter av CAV type med vannutskillerglass under. F.eks Maritim har nytt filter. Dingsen på siden av motoren tror jeg er en eksosventil, denne stenger/bremser eksosen på tomgang/kald motor for å begrense grårøyk (belaster motoren for å øke forbrenningstemperaturen). Hvis det er det runde messinglokket du mener så er det en fettkopp. Denne skrues av, fylles med egnet fett og skrues noen tørn etter kjøring (varmt fett)for å smøre pakkboksen. Tror ikke det var vanlig å ha luftfilter på gamle dieselmotorer. Impelleren sitter der du antar. Lykke til! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Hei igjen! Lageret er et vannsmurt "hardgummi" lager tror det kalles cutless-lager ikke slakk=ok. Cav filteret tror jeg er HDF 796. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 (edited) Tror heller at dingsen er stoppsolenoiden som stenger dieseltilførsel og dermed motor Kan borre ut de brukne boltene hvis du er flink til å finne midten på bolten. Er du heldig med det, så ramler resten av gjengene nesten ut av seg selv. Grunnen til de har røket er vel at tidligere eier har prøvet å løsne de eller trekke de til pga lekkasje Får du skiftet boltene, så sett de inn med kobberstoff når du skrur de på plass Edited April 4, 2010 by Bartesam (see edit history) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 Når jeg ser på det øverste bildet av "dingsen" ser jeg at det er stoppsolenoiden ja Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
deto888 Posted April 6, 2010 Author Share Posted April 6, 2010 (edited) Takker for info , da er jeg litt klokere hvertfall. Vannutskiller fant jeg så her: Maritim Noen som vet hvordan det blir med lufting av diesel systemet etter å bytte filter i denne? Cutless lageret virker tight nok. Men når det en gang må byttes er det da noe som går an uten spesialverktøy? Luftfilter går kansje greit uten men å legge på en syrefast metallgitter kan vel ikke skade? (Tenker på hvis det skulle komme et fremmedlegeme inn i turbo'n så kan det bli turbo havari. Maling på motoren tenkte jeg ta underveis ettersom jeg snor meg rundt nedi der. Hvilken type maling kan man smøre rett på stålbørstet metall? Noen som har vasketriks som gjør at det ikke spruter vann og avfetting opp i midtkabin? Edited April 6, 2010 by deto888 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 cutless lager kan byttes ved baufilblad. sag på et sted til du er igjennom. Deretter kan du enkelt slå det ut, eller antakelig bare løsner det. Fagfolk med spesialverktøy freser det ut på et øyeblikk... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts