Jump to content

Hvordan smører man styrewire?


Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Eg laget en greasnippel på en wire for noen år siden.

Borret hull i strømpa på wiren. laget deretter et klammer nesten lik en slangeklemme men litt mere solid, sveise på en mutter med samme type gjenger som er på nippelen! skrudde denne over hulle som var borret og pumpet inn greas mens eg svinget motor fra side til side! denne sitter nok på båten i dag også og de virket helt supert. men borr forsiktig så du ikkje skader wieren!!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post

Jeg lagde meg en spesialinretning for noen år siden til tilsvarende formål. Styringen var treg og jeg ville smøre den opp. Det viste seg imidlertid at vaieren var defekt og måtte kastes allikevel :headbang:

 

Uansett, innretningen var følgende: Jeg fant meg en slange som gikk utenpå strømpa til vaieren og satt den fast med en slangeklemme. I andre enden av slangen satte jeg inn en bolt som jeg boret hull tvers gjennom og satt fettnippel i. Deretter varmet jeg opp en fettpatron i varmt vann (i en pose!) slik at det ble tynt og varmet styrevaieren med en vamepistol og presset på til det kom ut i andre enden. Jeg brukte en vanlig armert pvc slange til formålet. Den bulet endel men det gikk bra. Jeg brukte omega 57 fett, med det er nok lettere å presse gjennom vanlig ep fett. Hvis du gjør denne operasjonen tviler jeg på at du noensinne trenger å gjenta prosessen.

Link to post
  • 6 måneder senere...

hvis du løsner wiren fra motoren, så kan du på noen kabler ta ut wiren fra strømpen. Da kan du vaske bort gammelt størknet fett og rust med f.eks parafin. 

 

Etterpå har jeg brukt å fylle på girolje (restene fra giroljebytte) mens jeg putter wiren tilbake i strømpa. 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Vil annbefale å rense Wire og rør godt først, er det rust vaske wire med WD40. Etterpå bruke Wite-grease, det er eit kvitt fett som er å få på sprayboks og patroner, det har den egenskapen at det er like mjukt og smørebart om det er -40 som +40. Det blir brukt til dørlåsar til bil, soltaket går like fint om vinter som sommar. Når du sprayar er det heilt tyntflytande men blir til fett når drivgassen går ut. Blir mykje brukt i næringsmiddelindustrien. Trur Bilextra har dette om du spør.

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Jeg tittet litt på wiren på fredag. Den frøys fast (ved ca -4 grader.) Så den er sikkert ikke til å bevege på, men jeg skal bort og demontere den nå, så da kan jeg legge den på rommet mitt eller legge den i garsjen, og få tint den opp.

 

Men noe rart er det siden den fryser. Det kan tyde på fuktighet, og da dårlig fett.

Link to post

Hvis den fryser fast er det vann inne i strømpa. Den eneste måten å kurere dette på (bortsett fra å kjøpe ny) er å pumpe inn olje eller fett som fortrenger vannet. Husk innlegget mitt lenger opp, du kan låne slange med nippel av meg, men det er kanskje litt kronglete for deg å komme til Fredrikstad å hente den.

Link to post

Vist vaiern går tregt så er det forsent å bare smøre !!

 

Skru av vaiern bak på motorn ta av den store sorte muttern og dra vaiern ut av hylsa, vask vekk alt gammelt fett og kalk/salt.

 

Se inn i hylsa bakerst på strømpa om det er mye drit inni her. Ta en rund fil eller gjengestag og gjør rent , smør deretter opp med marine greas på hele vaiern mens du putter den tilbake i strømpa .

 

Bernt

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Da har jeg vært i havna og har funnet ut:

 

Rattet er rustet/korrodert fast slik at det går ikke av

 

Alle muttere er rustet fast

 

Og at det er ikke i selve wiren problet ligger, men vinkelen wiren er i når den er koblet på motoren. Den har får "brå" vinkel, så det blir treghet. Så jeg tror alt blir dyrt. :headbang:

 

Men får man tak i wire som kan bøyes mere enn de gamle fra 1999?

Link to post

Da har jeg vært i havna og har funnet ut:

 

Rattet er rustet/korrodert fast slik at det går ikke av

 

Alle muttere er rustet fast

 

Og at det er ikke i selve wiren problet ligger, men vinkelen wiren er i når den er koblet på motoren. Den har får "brå" vinkel, så det blir treghet. Så jeg tror alt blir dyrt. :headbang:

 

Men får man tak i wire som kan bøyes mere enn de gamle fra 1999?

er det for brå vinkel så er styrevaieren for lang.kjøp en som er en fot kortere koster ca800,-

Link to post

Prøvde du å skru av den svarte plasthetta, og så ta vaieren ut av strømpa? (Drei på rattet samtidig som du gjør det) Mener det der er en Morse kabel , og de har vært borti av den typen lar seg iallefall demontere.

 

Jeg tror som Bernt , at det vil gå betraktelig lettere når du får vasket ut gammelt rust/gørr og smurt opp på nytt.

 

 

 

 

Mulig du kan legge en passende trekloss mellom kabelfestet og akterspeilet for å få litt mindre krapp vinkel...?

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...