Hans-Petter Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 er det noen som har erfaring med at oljen kommer ut igjennom oljedampfilteret, motoren ble overhalt med nye stempler og foringer + veivlagre og dieselpumpen ble overhalt for ca 200 timer siden , skrudde av oljelokket ,oljen var veldig tykk (så ut som greas), båten mangler skyvkraft når den er på vei iplan, båten skal gi ca 20 knop til vanlig men no klarer han ca 10 knop,(båten ble sjøsatt for ca 1 uke siden ,ny smurt ) motoren har brukt ca 8 liter olje på 50 timer , noen gode råd her ???????? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 4, 2010 Share Posted April 4, 2010 (edited) Burde ikke være trykk i bunnpanna med nylig overhalt bunndel av motor. Hva med åndefilteret? Er det tett? Ryker motor mye? Hva med toppen? Har den blitt overhalt oxo? Bør nok sjekke dette først før du kommer videre. Edited April 4, 2010 by Bartesam (see edit history) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 oljedamp filteret er nytt, toppen vet jeg ikke om den er nyoverhalt, eieren av båten kjøpte den for 1 uke siden , Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 prøv å søke på veivhusfilter på forumet. Mye nyttig informasjon der. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 (edited) Er den timet opp riktig etter demontering og skifting av lagere, stempler og foringer? Hvor blir det av oljen? Med et slikt oljeforbruk ville det vært en god del blårøyk i eksosen. En motor skal bruke olje, men langt fra de mengdene det snakkes om her. Ville sjekket ut den toppen jeg. Hva med ventilklaringer? Hva er vitsen med å ta hele bunnen, for så å la toppen og dysene bli igjen? Få tatt en komptest. Sjekk ut ventiler og styringer. Hva med turbo og etterkjøler. Er tetningene til turbospindel tette slik at olje ikke lekker ut der. Er det lekkasje ser, så kan motor ruse ut på den oljen den får derfra. Kjøler etterkjøleren slik den skal? Edited April 5, 2010 by Bartesam (see edit history) Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 ......, eieren av båten kjøpte den for 1 uke siden , Den handelen tror jeg han bør satse på å få gjort om. For hvis selgeren mener at den motoren er nyoverhalt, slik som den beskrives, da mener han sikkert at månen er en gul ost også Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Røyker den svart når motoren belastes? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 motoren røyker ikke noe særlig v/belastning . det kom en sort røykdott idet han startet opp,det var bare 2 sekunder så var den vekk, jeg åpnet oljepåfyllings lokk ,der var oljen tykk som greas. det ligger endel kviteringer ombord på overhaling av dyser og dieselpumpe +++. men ingen spesifikk kvitering på stempelsjauen , anbefaler han å få sjekket motoren hos volvo. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 jeg deler Poseidons syn - gå til selger med en gang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 jeg deler Poseidons syn - gå til selger med en gang. jeg skal videre formidle det . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dkt850 Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Overtrykk i veivhus kommer som en av to slik jeg fatter det, lekk topp eller lekk rundt stempler. Har vært bort i beskrevne symptomer på diesel bilmotor. Det var svikt i toppakning, til og begynne med mellom olje og kjølevannkanal. Det ga "grease" olje ettersom vann kom i oljen. Etter en tid med utvikling av skaden begynte sylinder 1 å lekke i toppakningen inn i veivhuset, som ga overtrykk og etterhvet mye "søl" fra vievhusventilasjonen. Til sist sviktet toppakning mer, og oljetrykk rett i sylinderen. Ble virkelig blårøyk. Det var ikke merkbart effekttap, men det kjenner man vell mer i en båt at den ikke "orker" opp i registeret. Oppsummert: Min erfaring opp mot det jeg tolker av beskrivelsen => blåst toppakning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Uansett hva som rent teknisk måtte være årsaken; hvis motoren har noe som minner mest om "grease" i bunnpannen 200 timer etter en påstått overhaling, da ser jeg bare en grunn: selgeren forsøker seg på bløff, løgn, svindel, fusk, fanteri, . . . . . (velg selv det ordet som passer best) Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 Uansett hva som rent teknisk måtte være årsaken; hvis motoren har noe som minner mest om "grease" i bunnpannen 200 timer etter en påstått overhaling, da ser jeg bare en grunn: selgeren forsøker seg på bløff, løgn, svindel, fusk, fanteri, . . . . . (velg selv det ordet som passer best) enig med deg her ja , regner med han tar kontakt med selger ganske kjapt, takker for mangen gode svar så langt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans-Petter Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 oppdatering båten ble levert inn på volvo verksted utforbi bergen , der ble båten kjørt en tur ,di konkluderte med at det ikke var motoren det var noe galt med, men flapsmotoren , verkstedet skulle bestille ny flapsmotor og montere, men båten ble liggende der i 4 uker uten at ny flapsmotor ble byttet , eieren av båten hentet båten og monterte inn flapsmotor fra maritim , det viser seg at båten gikk mye bedre men det varte jo bare i ca 2 timer , så begynte motoren å spy ut mere olje, han har mistet endel turtall på motoren , båten blir levert til et annet volvo verksted i bergen denne uken for utredning av motoren , hva kan man forvente når man kjøper en båt som skal vere velholdt og det skulle vere nyoverhalt motor ? dette er en dårlig start, med ny båt til sesongen , tror ikke tidligere eier var villig til å høre på problemene, Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Stoler ikke på noen når det kommer til overhalte motorer. Finnes det kvitteringer på det som er gjort? Overhaling gjør jeg best selv, for da vet jeg hva som blir gjort Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
hockey Posted July 2, 2010 Share Posted July 2, 2010 Det er i allefall helt sikkert att du får vann i olja, vist olja blir tykk som fett, og det ryker av oljedampfilteret. Visst ikke det forsvinner vann i fra ferskvannskjølingen på motoren, så kan du jo sjekke om det er lekasje i sjøvannspumpa. Da vil det komme sjøvann inn til motoren. Har hatt det problemet med min motor, da simringen som sitter på akslingen til impelleren var sliten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.