Jump to content

Råd til kjøp av daycruiser / cabincruiser

danielsk

Recommended Posts

Hei,

Trenger råd i forhold til kjøp av daycruiser / cabincruiser.

Ser for meg diesel og årsmodell fra 2000 og nyere, i prissjiktet 400.000 til 600.000.

Trenger soveplass til 4 for weekendturer (2 voksne og 2 barn), bysse og avlukket toalett med septik. I tillegg ønsker jeg mulighet til solseng i kabinen.

Har identifisert følgende kandidater:

- Nidelv 690

- Askeladden 705

- Sessa 23 eller 25

- Sealine S23

Nidelv og Askeladden ser jo ut til å være sikre kort, men litt mer usikker på Sessa og Sealine.

Noen som har gode råd? Evt andre gode kandidater? :smiley:

Hei!

Har du sett på Nor-Dan 780, dette er en båt med bra plass og løsninger.

Den ligger i prisnivået du nevner her, man får en relativt ny båt med diesel til under 600000 kr.

Her har dere også en stikkcabin med plass til 2 voksne. Synes dette er en båt som er verdt å se på!!

Lykke til med valget av ny båt..

eller en sealine s23/s25. denne er det beste alt av alle hvis båten skal brukes til litt turer.

skal båten brukes til dagsturer ville jeg gått for en 705.

var i nøyaktig samme situasjon som deg da jeg kjøpte min sealine s25. etter mnd med grubbling falt valget på sealine pga:

-kvalitet

-design

-dieselmotor(supersolide vp kad 32)

-plassutnyttelsen,da spesielt under dekk

-den spesielle "luksusfølelsen" jeg fikk i denne,som var helt fraverende i de andre alternativene.

så mye på nordan jeg og,men synes den så liksom så kald ut under dekk,men for all del;flott den og.

ser det ligger en til 565000 på finn.er det den jeg tror så ligger den rett bortenfor meg.den ser ut som ny utenpå ihvertfall,og alltid nyvasket!

hadde bare jeg vært like flink :cryin:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Nor-dan 780 er et glimrende valg, hadde denne et par år og var kjempefornøyd. Askeladden Voyager er veldig praktisk og har god plass, men den har ikke dollbord rundt båten og designet er mildt sagt grusomt....den er ikke akkurat pen

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Har selv hatt Nidelv 690 i noen år, og den er ikke veldig godt egnet for 4 på tur. Dette er først og fremst en dagstutbåt.

Nidelv har en 730 Holiday på samme skroget - den kan kanskje være et alternativ. Det går ikke så mange av den - men følg med på Finn.

Nordan kikket jeg en del på før vi kjøpte 690'en. Jeg liker den båten. Een er litt høy i forhold til lengden.Om dette gjør den rank vet jeg ikke. Har ikke studert kvaliteten på de tekniske installasjonene på Nordan.

Men generelt blir det dårlig med plass på de små DC'ene om du tenker lengre overnattingsturer (dvs flere netter). Derfor prøver jeg å tenke litt utenfor rammene dine - uten å sprekke helt.

Hva med en Bavaria 25 ?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21012675

Også kan du ta en kikk på en Joda 290 også - denne er fra 1998

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=14422474

Edited by Bitteliten (see edit history)

Du kan også se på Nidelv 750, bedre plass en 690, og med utrolig bra bysseløsning. Ikke verdens romsligste sammenlignet med Askeladden 705, men med tidløst design, veldig bra sjøegenskaper (med stor nok motor)

Kan lage stor solseng akter for overnatting! HT-utgaven er spes praktisk.. Du finner noen på FINN.NO. (Og ja..jeg er 750HT eier..og skal ikke selge..ennå)

Takk for mange veldig gode innspill!

Har sett litt rundt, og både Nidelv 750 og Scand´en kan nok absolutt være gode alternativ. Bavariaen er jeg redd blir for dyr desverre.

Beauty of aqua, vet du om man på Sealine´n har mulighet til å lage solseng av sittegruppen i kabinen ute?

Dracoene synes jeg blir litt for gamle, selv om de er ganske stilige!

Ingen som har hørt noe om Sessa? Er de egnet for norske forhold?

sessa er et ganske rimelig italiensk merke som for tiden jobber seg oppover i luksus segmentet. Jeg er litt usikker på om Yamaha Centeret i Moss er importør eller forhandler. kvaliteten er helt sikkert OK. Om du søker på MBY.com finner du sikkert tester av noen av båtene