Robinja Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 heisann! i fjor sommer var første året jeg har eid en båt, og når vinter kom så bestemte jeg meg for å vinterlagre båten selv, i hagen. i dag 5. april så skulle jeg bare sjekke båten og fikk meg et dårlig syn. båten var full av vann som var frosset til is . så det jeg lurer på er, hvordan kan dette ha skjedd? jeg har jo hatt stativ over og en pressening over der i hele vinter . spør her så jeg slipper å drite meg ut neste vinterlagring også takker for alle svar ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 hei fikk samme overraskelsen selv en gang. grunnen er at det dannes kondens under presenning når den ligger for tett mot/rundt båten, når solen skinner drypper dette osv. Jeg kuttet ut presenning neste år og lot sneen ligge rett på båten uten problemer, hører med at jeg ikke hadde bra stativ første gang og pressenning ga ikke luft under. Sist høst kjøpte jeg stativ til seileren, den hadde jeg over men med luft inn fra begge sider, ikke noe problem da. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Bruk to presenninger til å dekke over med. F.eks en tynn "billigpresenning" først, så en solid presenning utenpå denne. Da vil du unngå kondens inne i båten, da kondensvannet forblir mellom de to presenningene. Hadde samme problem med mye kondens da jeg brukte en stk. presenning tidligere, men etter at jeg brukte dobbelt opp, var båten helt tørr innvendig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 båten var full av vann som var frosset til is . Du har nok hatt en lekkasje eller to i presseningen. Kondens det nok bli noe av, men ikke nok til å fylle båten. mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Robinja Posted April 5, 2010 Author Share Posted April 5, 2010 takk, alle sammen! det var nok en miks med både kondens ettersom presseningen lå tett til båten uten å få luft og at mitt "flotte" hjemmesnekkerede stativ hadde laget et bitte litte hull etter vekten fra snøen som la seg i brettene på presseningen . skal unngå dette neste år Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond mjøs Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Synes man bør sjekke båten ukentlig selv om den ligger på land. Man vet jo aldri... Trond Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 når pressenning ligger inntill båten med snø oppå blir det inne i båten det kondenserer, det skjedde med min, 20 cm vamm på gulvet i cabin Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 (edited) Hvis det er den typiske billige lettpresenningen som er flettet du bruker så lekker de som ei sil om vann blir liggende som en dam Edited April 5, 2010 by Korsnes (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 Kjøpte ein billigpressning og e har ikkje merka noe kondens. Pressninga har revna ein del etter mye vind, men kondens har e ikkje merka Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Posted April 5, 2010 Share Posted April 5, 2010 er vert plaget av dette alle år jeg. disse billigpresenninger kan gå i stykker og blåse løs og så lekke litt når det ligger snø som ikke sklir av. 2-3 liter har det kommet hos meg. har altid skvettet nedi 1-2 liter frostveske som beskytter mot pumper og att det ikke kondenserer rustvann opp mot motor. fungerer utmerket. vasker selvfølgelig ut allt på våren så det blir gullende rent etterpå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SharkII Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Sjekk ut denne linken så løser problemet seg til neste år www.marinovate.com Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 Dere tar selvfølgelig ut bunpluggen når båten er på land? Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted April 6, 2010 Share Posted April 6, 2010 (edited) Hei Årsaka er fira tilhøve. -Dårleg presenning -Dårleg montert presenning -Ikkje tatt ut nøgla -Manglande tilsyn Du nemner ikkje skader, så det synest heldigvis som om dette har gått bra. Skader som følge av is og manglande tilsyn er med god grunn truleg ikkje dekka av forsikringa. Ask Edited April 6, 2010 by Ask (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts