2nd Trikker'n Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Har iPadden NMEA grensesnitt? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 nei den kan ikke kobles til noe i dag, kan være noe dukker opp, how knows ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Honduras Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 (redigert) Den har trådløst nettverk, så finner man en trådløs switch koblet mot NMEA er man vel igang? Da kan man ligge i senga å ha full kontroll over hele båten hvis man vil. Og plutselig skal alle ha en .... Redigert 15.September.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Careka Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 (redigert) Har iPadden NMEA grensesnitt? Ja det er nå trådløs tilgang WIFI til NMEA 0183 les her . http://www.panbo.com/archives/2010/09/digital_yacht_iais_hello_apps_developers.html Det finnes nå flere som lager utgaver, så til neste vår finnes det nok mange løsninger. Lasta selv ned kartprogm i dag, 279kr, slike priser liker vi. og gratis oppdatering hele tiden fremover låver de. INavX heter det. se også www.aviasail.com du kan også gjøre dette til PC laptopp med en adhoc oppsett uten å bruke router. og det fine opplegg for bruk mot Vista XP og w7. Redigert 18.September.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sjøtunga Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Ja det er nå trådløs tilgang WIFI til NMEA 0183 les her . http://www.panbo.com...developers.html *kremt* Det forekommer meg å være noe av en overdrivelse å si at iPad'en har NMEA-grensesnitt ,basert på at det finnes en tredjeparts dings til USD450 som kan brukes som "kabel" mellom GPS'en og iPad'en... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Careka Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 (redigert) Dingsen koster 30$ du må lese på rette plassen. AD hock løsningen. (fårstår det heller slik at du ikke har prøvt en I-Pad siden du er så negativ. eller har du prøvet disse ? har du da sjekka ut alle aps ene som kan lastes ned ?) du stillte også spørsmål rundt batteriet, når har jeg en kjenning som har hatt I-phone i 4 år og batteriet er like fint ? og dette er jo en gammel utgave, alt blir hele tiden bedre. -- Og du får nå også en dings som puttes in i "ladeingangen" som gir overgang til USB + SD card. så da er det enda flere muligheter. Appelbutikken i USA har disse. Redigert 18.September.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sjøtunga Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Jeg ser ingen ad hoc løsning på linken din, annet enn en kommentar om at en WiFi til serial dings "can be done" for $100. Det er fremdeles stiv pris for noe som alt annet har innebygd fra fabrikk... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Careka Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Du svarte ikke på mitt spørsmål har du prøvt en I-Pad, holdt den ,lekt med den, ? Det er ikke lett å legge den bort etterpå. Ad hoc løsningen står det om inne på Padda, i kartprogrammet hvis du vil kobble Windows Laptop opp og prisen er 30$. Jeg er Mac bruker nå så intreserer ikke meg så mye. Men den nye pluggen med USB og SD-card tilkobbling til padda liker jeg så en slik må jeg få fra Uniten. så får vi se hva den kan gi, men da er det lett og legge til og hente ut stoff. og ta kortet fra fotokamera og legge bilder rett in f.eks. Mange muligheter, og flere kommer det sikkert. Jeg har lasta ned et fint Printer progm så nå printer jeg trådløst til printeren her hjemme. hvis jeg skulle ha behov for det. alt på det trådløse nettverket til Appel. Noen liker mora, andre liker den snerte dattera. muliges du liker deg best i steinalderen litt hard den der, men siden du sammenligner med en stein så må det jo bli slik. make your pic, i have. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 (redigert) Her kan du lese mer om INavX kartprogram for I-Pad og I-Phone http://www.macenc.com/ limer in litt fra teksten som står der. det gir bedre forklaring. With iNavX™ you can use the built in location services (i.e. GPS, cell tower, WiFi) to plot your position in real-time on the multi-touch scrolling and zooming and rotating marine chart. Using the iPhone's, iPod touch's and iPad's WiFi connection, iNavX™ can act as a repeater for popular marine navigation software that supports NMEA data over TCP/IP such as MacENC and Coastal Explorer. This includes GPS, AIS receivers & transponders, and Instruments (Depth, Speed, Wind, etc.) In addition to real-time chart plotting, iNavX™ supports waypoints & routes including KML (Google Earth) and GPX import/export, track log, measuring bearing/distance, GRIB weather forecast, tides/currents, anchor alarm, graphic instrumentation display and port/navaid search. The power of a color chartplotter for a fraction of the cost. Redigert 18.September.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
erlinggr Svart 19.September.2010 Link til dette innlegget Svart 19.September.2010 Men si meg en ting, funker det? Jeg er ny båteier, og en av de tingene som står på listen er jo kart. Og da er det betimelig å se på alternative løsninger. Med en iPad får man jo en hel underholdningsmaskin på kjøpet. Men først og fremst må det bli et spørsmål om denne er god nok som kartplotter. Dersom ikke er det jo bare å glemme :) Kan noen svare meg på dette? Kunne også sagt mitt om Apple og deres politikk, men nøyer meg med følgende: Så lenge de kan melke markedet gjør de det - som alle andre. Når markedet sier fra kraftig nok, endrer de for ikke å tape penger. Ettersom de har vært alene fram til nå, har de utnyttet dette grovt. Jeg har kjøpt de tre siste modellene av iPhone, men regner med at årets ble den siste - dersom ikke Apple endrer policy rimelig kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Seilas hadde litt skriving ang denne så bare les her + hele tråden. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=501155 Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mulligan Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Sitat fra Seilas: "Boksen sender også ut GPS-signaler, og i pressemateriellet blir det påstått at disse signalene er bedre en den innebygde GPS antennen til iPhone og iPad." Det skal pinadø ikke mye til. Gjelder iPhone. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Jeg er ny båteier, og en av de tingene som står på listen er jo kart. Og da er det betimelig å se på alternative løsninger. Med en iPad får man jo en hel underholdningsmaskin på kjøpet. Mitt forslag: Kjøp deg skikkelige papirkart, og lær dem å bruke dem! Da er du trygg i de fleste situasjoner. Når du har kontroll på dette, kan du begynne å vurdere behovet for kartplotter eller liknende. Jeg har vurdert det sånn selv, og kommet frem til at for mitt vedkommende er papirkart og kompass pluss en liten håndholdt GPS (uten kart) helt OK. For andre, med annet bruksmønster og kanskje også fart så er behovet for kartplotter større. Men når jeg tusler rundt med 7 knop og gammeldags autopilot tilkoplet så har jeg all verdens tid til å studere papirkartet underveis. Kjent blir man jo også med tiden, i alle fall innen "sitt" distrikt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sunnmøringen Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Du svarte ikke på mitt spørsmål har du prøvt en I-Pad, holdt den ,lekt med den, ? Det er ikke lett å legge den bort etterpå. Nå var ikke spørsmålet til meg, men jeg svarer likevel: Hvis man har problem med å legge fra seg "padda" etter å ha lekt med den, så har man i tilfelle andre problemer i tillegg. Meg tiltalte den overhodet ikke, og jeg kommer aldri til å savne en. Hvis jeg noensinne skulle få lyst på en, så tar jeg bare frem iPhone'n min, og prøver å bruke den som profftelefon ...da kommer jeg raskt tilbake til Apples virkelighet, nemlig at det de kan, er å designe pene leketøy. Jeg er Mac bruker nå så intreserer ikke meg så mye. Du er en av dem som er "frelst" på alt av Apples møkkaprodukt som presenteres i glossy innpakning? Hvis man ser bort fra AppStore og design-/dingsefaktoren, er Apple-produktene de beste, eller er det slik at andre produsenter gjør de samme greiene, i tillegg til en hel haug andre ting, på en minst like god måte til samme eller helst lavere pris? Men den nye pluggen med USB og SD-card tilkobbling til padda liker jeg så en slik må jeg få fra Uniten. så får vi se hva den kan gi, men da er det lett og legge til og hente ut stoff. og ta kortet fra fotokamera og legge bilder rett in f.eks. Er ikke sikker på om jeg forstod deg rett her, men når man kjøper en mediadings til altfor mange tusenlapper, er det ikke betenkelig at man må kjøpe en tilleggsdings fra USA for å kunne lese et standard SD-kort??? Mange muligheter, og flere kommer det sikkert. Jeg har lasta ned et fint Printer progm så nå printer jeg trådløst til printeren her hjemme. hvis jeg skulle ha behov for det. alt på det trådløse nettverket til Appel. Hmm ...trådløs printing mener jeg da å ha bedrevet i årevis på all verdens varianter av laptops, dog helt uten spesielle dingser eller programmer. Noen liker mora, andre liker den snerte dattera. muliges du liker deg best i steinalderen litt hard den der, men siden du sammenligner med en stein så må det jo bli slik. make your pic, i have. Tjah ...noe sier meg at i svært mange tilfeller så er det vel mora som har det meste og beste å bidra med, utover å vise frem et glossy ytre. Det skjønner de fleste når man blir eldre ...dog ikke for gammel, for da har man selv sluttet å fungere ordentlig, og foretrekker ofte dattera for å kunne "pynte seg selv" Men seriøst sagt, så er det i mine øyne slik at Apple-produktene har ETT fortrinn fremfor andre konkurrerende produkter, og det er utvalget av applikasjoner tilgjengelig i AppStore. Det er også grunnen til at jeg kjøpte iPhone ...men så langt, er jeg langt fra overbevist om at jeg har så stor nytte av disse app'ene at det er verdt å si "nei takk" til all den funksjonaliteten man frasier seg når man velger Apple. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Roggen Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Voldsomt engasjement! Har selv iPhone og skjønner ikke hva du mener med at den ikke duger som profftelefon. Jeg mener iPad er et alterrnativ for den som vil ha en enkel løsning. Skjermen er ikke god i direkte sollys. GPSen er mer enn god nok. Navionics HD kartene for iPad er veldig gode. Jeg er ingen Apple fantast og må innrømme at jeg kjøpte iPad av ren nysgjerrighet. Ikke helt frelst men den fungerer iallefall godt som plotter med de begrensninger som beskrevet ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.