Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Fiksa en fastrusta gassbetjenings hendel på gamle Freddy'en(Mercuryen) på Ranaen,samt smørt opp og montert på plass kontrollboksen,nå fungerer den som aldri før!

Har også demontert og pussa ned&smørt opp fastgrodde åregafler på Hastig'en.

Nå gjenstår det kun å bestemme seg for om eg skal lakke Ranaen i år før sjøsetting eller ta det til neste år...hmm... :crazy:

Har fått gjort en god del de siste dagene. Ny takluke i kabinen, begynner å blir ferdig med nytt ferskvanns opplegg, begynt å trekke om i targa til niroxx, vasket litt og selvfølgelig vært på maritim og shoppet litt mer goddis til båten

Fikk av Burkaen i går, i dag demonterte jeg treverket på badeplattformen, dro til svoger og han ga det en omgang med bredbåndspusseren og fresen. Ga det 8-10 strøk med olje vått-i vått. Skulle ha av den ene toppen på Volvoen for å skifte toppakning, tok av toppdeksel, vippetøy og innsugsmanifold, så da at pakningen mot den fremre toppen var dårlig så det var nok her lekkasjen hadde vært, lagde nye pakninger og skrudde sammen igjen. Slang hageslangen oppi sjøvannsfilteret og vrei på nøkkelen, dro vel rundt en halv omdreining før den knatret til, akkurat som den pleier!! ikke dårlig av en over 40 år gammel sak uten gløding!! Lot den gå på hurtig tomgang i et kvarters tid. skiftet så olje og filter. Rakk å prøve litt av Poliglowen også, flott rensemiddel, litt mere skeptisk til selve produktet, men vil prøve den ut litt mere i morra!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Lagt skai ved sittegruppen (Hater kontaktlim)

Lagt 16mm2 kabel fram til sikringsskapet

fått kontroll på alle ledninger om var i sikringsskapet (fy faen for en spaghetti)

festet det nye teppegulvet med borrelås

lagt diverse trappeneser der det manglet.

Tidligere i uken har jeg konstatert at varmluftslangen som går helt frem i forpiggen fra webastoen gjør at webastoen stopper av overoppheting hvis jeg stenger alle dyser utenom denne, og eneste måten å få skikkelig varme helt frem dit er å stenge alle andre dyser.

Forslag til løsning???

I tillegg har jeg brukt en del tid på diverse innkjøp.

Funnet feilen på tankmåleren (dårlig kontakt)

Funnet feilen på trim/tilt (Brudd i kabelen)

Trukket ny kabel til trim/tilt pumpen

Lagt en plan for kobling av det elektriske anlegget.

Sjekket spenning på batteriene etter at de har stått i båten hele vinteren uten noen form for vedlikeholdslading. 12,7 volt på begge, så jeg regner det som OK. I morgen får jeg kalesjen tilbake fra vask og impregnering, så da nærmer det seg sjøsetting!

montert nytt hekkagregat etter havari i fjor. byttet startbatteri. vasket motorrom og motor.+ teknisk skjekk. alt ser ut til å virke etter vinteren.:) :thumbsup:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Har skiftet ut påfyllingstussen for diesel i dag. Var litt styr. Slangeklemmen som var på slangen var rustent og satt som bare det :headbang: Men kom etter mye banking og lirking med skrujern og div. Hadde kjøpt en tube med sika fra maritim som var tung å jobbe med og som sprakk og sika over alt på hanskene. heldigvis. Måtte kaste sikaen og hanskene. Ble likevel ferdig med å montere påfyllingstussen :smiley:

Påført Snappy sealer på teak dørken til akterdekket, ble forøvrig meget fornøyd med gløden i treverket den så jo ut som ny igjen. :thumbsup: (håper den er holdbar)

Den er desverre ikke veldig holdbar!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Tidligere i uken har jeg konstatert at varmluftslangen som går helt frem i forpiggen fra webastoen gjør at webastoen stopper av overoppheting hvis jeg stenger alle dyser utenom denne, og eneste måten å få skikkelig varme helt frem dit er å stenge alle andre dyser.Forslag til løsning???

For det første burde det jo ikke kunne være muligt at lukke for alle dyser? Mindst en skal jo være åben hele tiden. I mit tilfælde er det dysen tættest ved varmeren - den i salonen. Jeg HAR ødelagt en varmer i sin tid fordi den var fejlinstalleret så alle dyser kunne lukkes. Hvis der er problemer med at der ikke kan blive varmt i forpiggen så er det måske værd at overveje at isolere slangerne der går derud? Der har været skrevet en del om isolering af varmer-slanger herinde, så du vil kunne finde mange ideer og billeder gennem et søg.

Alternativet er at skifte til en varmer med større kapacitet - fx en eber D5, som jeg tror er den varmer, flest udtaler sig positivt om. Men det kommer jo an på størrelsen af dit skib mm.

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...