Jump to content

Pusse opp min Silver Viking 14,5 1985 mod


Joakim Brunsvik

Recommended Posts

Jeg er helt ny på BP så jeg kan begynne med å presentere meg selv.

 

Jeg heter Joakim Brunsvik, 13 år, bor på Rjukan i Tinn kommune.

Jeg har alltid elsket båt så for ett år siden så gjorde jeg et skjempe kupp, jeg kjøpte en brukt Silver Viking, 14,5 fot men er ikke sikker på årsmodellen men den er ca 25 år gammel. Jeg fikk med en henger på kjøpet, i båten så var det ferdig styresystem (hjemme lagd) men det funker, også fikk jeg med en suzuki fartsregulator. Det ble 10.000,-

 

Nå har jeg akkurat kjøpt meg en Yamaha F9,9FMHS, som har gått i 1 time for 16.000 kr med vaiere, bensinkanne og feste for vaier med på kjøpet.

BILDE SOM ER HER ER EN LIK BÅT MEN HAR IKKE VINDU PÅ SIDEN AV VINDSKJERMEN, JEG MÅTTE FINNE ET BILDE PÅ NETTET SIDEN JEG IKKE FÅR UT BÅTEN AV LAGERET FØR I MORGEN6189494_320x0.jpg

 

Det jeg har tenkt til å gjøre er å:

 

Male den hvit på utsiden

 

Sy kalesje

 

(kanskje) Lanterner

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Hei

 

gleder meg til å se resultatet, jeg har også pusset opp en silver viking, kx fun tror jeg den heter, men den er så og si helt lik en GH 10

 

jeg har hørt at det er veldig vanskelig å få sydd en kalesje som passer perfekt, men ikke vet jeg.

 

 

 

hilsen Torstein (15 år)

Redigert av suzumer 290 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg fått hjem båten min (1 dag etter skjema) så nå er jeg bare i full gang for å få ferdig båten min før helga :smash:.

 

003.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

 

Har fått kobla til de nye vaierne i fartsregulatoren (helt alene :tongue: ) :sailing:

001.jpg

002.jpg

 

Og her er motoren min :)

0002.jpg

0003.jpg

 

 

Så i morgen skal jeg begynne å male båten hvit (hovedfarge) og blå (under båten)

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Takk for så fine komentarer :cheers:, dette er faktisk min første båt dette og, men den skal ha mørke blå kalesje (jeg er en ungdom og liker ikke farger som brun og orange på båt) Men da får jeg sette i gang med det andre strøket

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Nå er begge strøka ferdig tørka så nå kan det siste strøket herde skikkelig over døgnet :flag_bp:

Jeg har fjerna all maskeringstapen og det skal visst ikke være enkelt, så i morra så monterer jeg motoren og deler til styresystem osv.

 

også fikk jeg akkurat en fantastisk melding, at flytebrygga som jeg har båtplass på er den eneste som har blitt satt ut i dag, så i morra kan jeg også sette ut båten :sailing:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Men jeg har et spørsmål: Er det noe som kan få bort dette malingssølet (har prøvd white-sprit)

5.jpg

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke rengjort der jeg har sølt, men jeg har tenkt litt på om å legge inn teppe (har sett noen båter med teppe i) fra plata foran til tofte nr 2 også lar jeg tofte nr 2 til bak være som det er for fiskingen min sin skyld sånn at jeg ikke griser fiskeblod på teppet.

 

Men er det noen som vet hvor man kan få kjøpt et sånt teppet som jeg snakker om :confused: (noen har vel sett det)

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

BIG PROBLEM, BIG PROBLEM

Nå har jeg endelig fått satt på motoren men hva skjer da, jo at plata til styresystemet ikke passer til hullene på motoren :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

 

q.jpg

 

hvis man ser ganske nærme etter så ser man at hullet på motoren er fo mye til venstre enn hullet på plata.

w.jpg

 

 

PLEASE, ER DET NOEN SOM VET HVOR MAN KAN FÅ TAK I EN NY SOM KAN PASSE TIL MOTOREN MIN

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Er bare å borre et nytt hull det vel! Ingenting å få panikk for.... :rolleyes:

 

Den styringen der tipper jeg du ikke klarer å finne tak i noe som helst til, så skal du ha noe må du nok lage det selv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bare skjære av de vingene der og sette skruen tvers gjennom plata og motorbraketten da Joakim? På min båt er det noe tilsvarende hjemmelaget styringsanordning, og mellom vaierene på min er det bare en 15 cm lang aluplate med hull i som går tvers gjennom motorbraketten.

Prøvd å illustrere det på bildet under....

joakim.jpg

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått ordna dette, fikk en kompis av fatter'n til å lage en ny plate :smash:

 

Men nå har jeg fått opp et litt være problem som ikke er så enkelt (ikke for meg)

 

Skal prøve å forklare med bilder

Vaierne som er til gass/gir kommer visst ikke overens med fartsregulatoren og motoren min.

Giret virker helt som det skal men gassen er det litt verre med.

 

Når gassen på styrekulten på motoren er på det laveste så er gassen på fartsregulatoren på det høyeste

 

Også når gassen på fartsregulatoren er på det høyeste (virker som laveste) så skal jo gassen på motoren være på det laveste men jeg får det ikke til å stemme.

z.jpg

 

dette er den tappen som vaierne og koblinga skal være festet til

s.jpg

 

Men når gassen på fartesregulatoren er på det høyeste (virker som laveste) og gassen på motoren er på det laveste så blir vaiern for langt framme så resultatet av det blir jo at motoren ruser seg når den står i fri.

tappen er under den hvite greia

 

d.jpg

 

Har prøvd alt jeg kan med å skru til festene mer på vaierne men det er akkurat sånn at det ikke går.

Har også prøvd å justere inne fartsregulatoren, men det går ikke.

 

Er dette en løsning: Kjøpe en ny orginal fartsregulator fra yamaha

Skaffe meg et annet feste for vaierne (det som holder vaierne på plass) hvis det finnes

Kjøpe et annet vaiersystem

Selge hele dritten :lipseal:

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

mulig at ikke yamahamotor og suzukikontrollen er kompatible med hverandre, det har vel litt fixe løsninger begge to kanskje. Om du ikke finner noe løsning finnes det sikkert en rimelig kontrollboks til yamaha eller Mariner på finn.no. Jeg har yamaha kontrolboks til min mariner,men den er jo laget av yamaha, så da er det jo ikke verdens største bombe...

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått ordna det med farstregulatoren nå :thumbsup:

Bestefaren (han som har ordna med motoren) min har ringt til forhandleren i dag og snakka om vaierne koblingsproblemmene, så det vi har kommet opp til er at jeg sender vaierne tilbake til bestefaren min (han bor i Brønnøysund, jeg bor på Rjukan) sånn at han kan få bytta dem med noen som er annerledes og 1 meter lenger.

Og det som er at fartsregultoren min er for gammel enn det motoren er så det er et annerledes koblinssystem på de gamle fartsregulatorer enn de nye.

Så bestefaren min har kjøpt en splitter ny fartsregulator som gave siden han synes jeg har vært så flink med å male og fikse selv (litt hjelp av pappa med malinga), men har gjort resten selv med å pusse, vaske, maskere,dra av maskeringa, koble til motor, finne ut at det ikke går, koble fra motor osv

 

Utrolig hva en 13 år gammel gutt kan tjene av penger, fordi jeg har brukt over 25.000,- av mine egne oppsparte penger, Og jeg har bare spart i 1 år

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...