Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

MA leter nok etter argumenter for oppgradering :thumbsup:

Det er desværre sandt...men på den anden side er udviklingen så voldsom i disse år at jeg er lidt tilbageholdende. Det er som om den digitale teknik og lavere priser først nu slår igennem i skibselektronikken, så måske venter jeg...lidt. Men det er i en anden tråd...

Akkurat renset gummijolla og fylt den med luft for å se om det kommer noen lekasjer (sjekket med kjølen for her har det vært lekasje, men så ingen utslag på såpevannet). Sjekker nærmere i morgen

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Tatt inn alt av puter, sengetøy, håndklær, manualer og annet småtteri. Idioten meg klarte å tråkke på fronten til radioen som hadde falt ned på dørken. Displayet ødelagt. :headbang::headbang: Radioen var ny av året så det var en kjempetabbe. Muligens går det an å bestille ny fra Maritim....

Skulle bare nedom havnen og sjekke fortøyningene... Men så ble det en kaffe ombord, og dieselvarmeren på fullt. Og da ble det et helsikes drittvær med regn og vind, så da orket jeg ikke å gå i land. Så da ble det heller å springe ut på bryggen og kaste fortøyningene, og etpar timers båttur istedenfor:-) Koselig på tur i drittvær også! Nå har jeg akkurat fortøyd, og venter på et opphold mellom regnbygene så jeg kan springe opp til bilen igjen...

Mvh
Simon

Major Andy,

Ser att Du gick från Helsingör till Landskrona i Lördags, då hade vi sällskap i dimman, för jag gick från Helsingborg till Köpenhamn vid samma tid.

4 timmar utan att se ett skvatt. Mer än plotter och radar. Men rätt intressant, man är ju inte ensam i Öresund...

Så Du har plats i hallen i Lundåkra-hamnen. Fungerar det bra? Är ju bra med 'egen' port kan jag tänka mig.

Jag har min båt i hall i Lagunen. Skönt att vara inomhus är det! Och trots kallvädret förra vintern var det faktiskt aldrig frysgrader där.

20101127__insnad_baathall_i_lagunen__img_1724.jpg

Redigert av ebonita (see edit history)

Hej ebonita,

Ja, det er virkelig blindflyvning når havnen forsvinder 45 sekunder efter man er sejlet ud af den og man først ser ankomsthavnen 45 sekunder før man sejler ind gennem mole-hullet. Jeg mødte et par lystfiskerbåde (kuttere) mellem Helsingborg og Ålabodarne. Det var frustrerende, da de lå stille, sejlede 2-3 minutter i en helt ramdom retning. herefter lå stille igen og så sejlede igen i modsat retning i et par minutter. Det gjorde det umuligt at forudsige deres bevægelser og på et tidspunkt var det tæt på, da "Juventus" kom ud af tågen 150 meter på min styrbord side. Jeg kunne ikke vurdere om vi var på kollisionskurs da jeg ikke kunne pejle mod baggrunden som jeg plejer. Derfor valgte jeg at "ligge død" i vandet og lade ham bestemme om han ville går foran eller bagved.

Jeg lå i Lundåkrahamnen sidste år og valgte det igen i år. Der er OK service og det er en fornøjelse at sejle båden hen og så bare forlade den. De gjorde et fint job sidste år med at vedligeholde den og den eneste ulempe er prisen...

Og så at jeg faktisk savner at kunne tage ned i båden i løbet af vinteren og pusle med ting og sager. Derfor havde jeg planlagt at have den i havnen i år, men ombestemte mig altså. Men som vinteren var sidste år, så er det helt rigtigt en stor glæde at vide, at båden ligger godt og trygt inden døre når vinteren raser. Vi må se hvad Kong Vinter har i ærmet til os i år...

De gjorde et fint job sidste år med at vedligeholde den

Ja det låter ju lyxigt, jag får göra jobbet själv. Men inomhus och i plusgrader och med bra belysning är det ju strängt taget bara en fråga om att komma igång - och ta en bit i taget.

Btw, säsongens sista (?) övernattning förra helgen blev sedan i Christianshavns Kanal. Hoppas att dom inte skall spoliera det smultronstället med de nya broarna!?

Brukar Ni gå dit?

Nå ja, de vasker og konserverer. Jeg polerer og bundmaler selv, så helt arbejdsfri er jeg ikke. Og til våren søsætter de, vasker igen, fylder vand på og tester og starter op så alt er klart. Man KAN få lavet mere, men det er også godt at holde lidt opsyn med tingene selv.

Hvad angår Christianshavns Kanal så er det desværre planen at spærre indsejlingen med et par broer, ja. De kan ganske vist åbnes for gennemsejling, men det bliver noget med en gang i timen. Men - vi må se hvad det bliver til i praksis. jeg er helt enig med dig i at det er en fantastisk beliggenhed, men byen skal jo også hænge sammen hvis man er på cykel, så broerne er nok også nødvendige.

Vi kommer det nok en gang om året eller to. Wilders Plads/Trangraven, som havnen korrekt hedder, er på vores faste pensum. At ligge helt stille og roligt midt i byen med kanalbådende sejlende helt tæt forbi er en skøn oplevelse!

Nå er burkaen på og i dag har jeg montert opp frostvakter i motorrom og under dørken og i dusj og bad

frostvakt.jpg

Da jeg kom ned til båten i går kveld etter at jeg hadde konservert alle kuleventiler under dørk fikk jeg en enorm vannlekasje. ila natta hadde det kommet inn over hundre liter sjøvann gjennom en av septik slangene. trodde jeg hadde lukket alle ventiler skikkelig men en var litt åpen og hvordan slangen hadde sprekt en en gåte.fikk skiften den ene slangen og lagt opp frostvakt. Tar ingen sjanser under vinteren med frossne kuleventiler.

kommer til og besøke havna minst en gang i døgnet etter dette :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...