Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Jeg må tømme avfukteren hver kveld ellers stopper den. Trur tanken er på 2 liter?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Startet min kl 16 i dag. Kl. 21 var det 1/2 liter vann i beholderen som er 1 1/2 liter. Nesten skremmende. Kommer til å koble slange til den, med utløp gjennom skroget.

Samme har jeg gjort.

Kjørte den på High frem til fuktigheten gikk ned inni kabinen så satte jeg den ned til normal.

Nå har den stått sånn i noen dager så vil inn å se hvordan den holder seg nå, mulig det er nok å ha den i normal modus. :yesnod:

Jeg har utløp fra tanken på luftavfukteren. Hvis jeg legger det i vasken og kulda kommer, vil jeg risikere oversvømmelse hvis utløpet fra vasken fryser.

Har tenkt på følgende alternativer:

- Putte slangen gjennom avløpet og ut gjennom skroget. Hvis det da fryser så vil den bare stoppe når tanken er full, så starte igjen når det tiner

- som over, men med varmekabel langs slangen.

- Føre slangen ned i ei 25 l kanne som står i dusjen. Når denne er full vil det gå i kjølen til slutt.

Har 265 km å kjøre til båten, så det er best om "ting" ordner seg selv.

Jeg har utløp fra tanken på luftavfukteren. Hvis jeg legger det i vasken og kulda kommer, vil jeg risikere oversvømmelse hvis utløpet fra vasken fryser.

- Putte slangen gjennom avløpet og ut gjennom skroget. Hvis det da fryser så vil den bare stoppe når tanken er full, så starte igjen når det tiner

- som over, men med varmekabel langs slangen.

- Føre slangen ned i ei 25 l kanne som står i dusjen. Når denne er full vil det gå i kjølen til slutt.

Har 265 km å kjøre til båten, så det er best om "ting" ordner seg selv.

Muligens la det gå i et kar som man montere ei lensepumpe med flotør. Da tømmer den seg selv.

Ellers koble fra ei skrog gjennomføring å la drain slangen stikke såvidt ut.

Fredag ble min og kompis sin båt løftet på land.

Turen gikk over "sjøbua" som vanlig.

dsc00239.jpg

Etter det ble aksling og propell inspisert for å se resultatet av klisterbruk (besvares i en annen tråd senere)

Båtene (synes jeg må bidra å ta den andre båten også når jeg har gratis opplag) ble spylt under.

Varmtvannsbereder og øvrig ferskvann ble tømt (med. bl.a. trykkluft)

Begge motorene og agregatet ble ferskvannskjørt og kjørt gjennom med frostveske samt olja ble tømt.

På lørdag vasket jeg begge båtene for å slippe mere arbeide enn nødvendig til våren.

Før vasken ble alle kalesjer fjærnet.

Tatt ut fendere og tauverk for senere rengjøring.

På søndag vasket jeg med svamp og en "løs børste" forsiktig kalesjene med grønsåpe vann.

Kona kom kvelden før og satte inn begge båtene med vaselinolje.

Diesel tanken ble for første gang tømt for rengjøring.

Den så fin ut, kun mørk belegg på veggene og i bunn (som det alltid blir i diesel filteret. Hva er det?)Jeg tørket det bort (fant også to ståltråder/seveisetråder i tanken som ble fjernet)

Båtene har nå hver sin byggvifte som sørger for litt varme og luftsirkulasjon.

Neste helg blir båtutstilling i Stockholm så det drøyer 14 dager innen vi får lagt noe mere over båtene så nå håper jeg været holder seg noen uker til.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Idag har jeg fått dratt over presenning nr 2. Ekstra sikkerhet. :thumbsup: Festet disse godt, men spart en åpning akter slik at jeg kan komme enkelt ombord. Så har jeg montert slange på avfukteren slik at vannet går ut gjennom skroget. (Lånte sjøvannsinntaket til toalettet.) Satt inn frostvakt/varmerør i kabin.

tømt ferskvannstank, tatt med sengetøy og frostutsatte greier hjem, lagt på plass frostvakter og kWh-måler (så kan jeg setter på varmen hvis/når det blir behov).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

I går fiska jeg dessverre katta i båten mens den ligger i hagen i opplag.

Det har seg slik at jeg driver og fisker litt , og i år skulle jeg teste Berkley Gulp

som er plast agn impregnert med luktestoffer.

Jeg var egentlig klar over faren , visste at katta liker å ligge på taket av båten, men det er alltid

mye som skal gjøres og har ikke fått rydda og tømt båten enda.

Vi satt og så på TV, og da kona slapp inn katten, kommenterte hun at det stakk noe grønt ut av munnen

på den.

Jeg skjønte straks hva det kunne være , og for å gjøre en lang historie kortere , ville det blitt et mektig

godt TV program hvis noen kunne ha filmet oss mens vi jaktet og fikk fanget katta og fikk avkroka den.

Pus har det bra nå .

Jeg laget en egen tråd på hvordan jeg løste det. Min avvfukter er utstyrt med egen slangetilkobling.

I dag har jeg vært på prøvetur etter overhaling av gir, havarerte på tur i sommer så nå var det godt å komme ut av fortøyningene igjen, etter mere enn 3mnd. Giret fungerte helt fint så nå er det bare å se frem til en vinter med mye bra vær og lite vind, da blir det fiske fiske fiske......

Hilsen Rune

I dag, som dagen før der og dagen før der, har jeg lurt på hvordan båten har det og hva som skjer med den. Den er satt bort til innendørs lagring med full service (ja, jeg er lat + at jeg har 10 tommeltotter...). Problemet er at jeg har avtalt noen møter med de som lagrer båten for å få overlevert et motordeksel de har tatt av. Denne overleveringen har imidlertid aldri skjedd. Faktura skulle de sende i november og den har jeg heller ikke sett snurten av. Jeg tenker som så at hvis de ikke får rota seg til å sende fakturaen hva har de da klart å få gjort med båten? Vel, det vil vel helst gå godt. Jeg trøster meg med at de sikkert er så opptatt av å gjøre den jobben de skal gjøre med båtene samvittighetsfullt at de helt har glemt å fakturere.......

Ikke gjort noe, men fikk godfølelsen. Har også i år båten på innendørs lagring + + +, men selvsagt på et nytt sted. I dag kom fakturaen - som avtalt! Fulgte med en kommentar om at motorservicen var litt billigere enn det som fremgikk i tilbudet. :smiley:

I tillegg en anbefaling til tilleggsarbeid med prisforslag.

Dette ser ut som om det kan bli en leveranse jeg blir fornøyd med.

God helg!

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...