Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Har vært å sjekka at butikken har belgsett på lager, vente på min første båt som skal sendes fra Sandnes til Harstad om 14 daga. Skal ha båten opp av sjøen så snart den kommer nordover, vil skifte alle gjennomføringer og belgsett før den tas i bruk, glede mæ vilt til å få båten hjem. Er så heldi å kjenne en Volvo professor på den lokale båtforhandlern, så har rådført mæ med han om diverse triks, sånn som rens av varmeveksler, oljetype, justering av ventiler +++. Ms Nyksund skal ta med sæ min kjære Marex med navnet "xante" nordover, hadde vært kult om båtplassns venner kunne holde et øye med min kjære båt på turen, kanskje tatt noen bilda, lure på om æ ska lage en tråd på det.

Idag har jeg vært i båten og målt tilgjengelig plass til ny propell. Jeg må nemlig skifte ut den gamle når jeg bytter ut den gamle Yanmar YSM8 som sitter i med en nyoverhalt Yanmar 2GM20F. Gori sier at jeg skal ha en to-blads 18"x16", og da bør det helst være plass til den.

Målingen viste 20 cm fra senter aksling til underkant skrog, og 22 cm i lengderetning fra senter propell til roret. Jeg frykter at det er i minste laget, og begynner straks å tenke på hvilke alternativer som fins. Treblads, fast eller folde? Noen tips?

:confused:

I strålende vårvær hjalp man en kamerat å hente hjem den nyanskaffede seiljolla.

Forrige eier holdt til ved bredden av Glomma med eget naust og bryggeanlegg. Kan ikke la være å bli litt misunnelig...

Deretter fikk jeg hjelp til å sveise i stand en slitt justeringsbolt på båthengeren.

Trivelig dugnadsdag :cheers_wine: som ble avrundet med kaffe og kokosboller i solveggen. :crazy:

I helgen har jeg lagt opp nye led lys i motorrom. Ble praktisk talt som Natt og Dag :giggle: fikk også tid til en skikkelig vask i motorrommet med avfetting og klart for oppmaling med 1 komponent maling neste helg + Nye dørkeplater under varmtvannstank.

Bilde før:

foer_bilde.jpg

Bilde etter vaske og ny dørkplate

vannpumpe.jpg

nå er det ikke lenger litt flaut og åpne opp lukene til motorer

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Gadd ikke å gjøre et dritt selv om eg var ombord idag, så og studerte i hele maskinrommet, fant eg en stigerør fra tanken der skal eg bruke til dieselvarme, og den andre lille tanken (eget tank på 6 liter)til dieselvarmer skal eg fjerne, pluss fant eg 2 varme slange fra defroster, den ene slanger er det el- ledning og dieselslange oppi i,farlig :nonod: , den må eg få de vekk og legge den i eget vei.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Godt i gang med å trekke om stikk kabinen. Utført service på motor. Nå kan sesongen snart starte!

Vil tørre å påstå at jeg reddet denne båten fra skader i går også :thumbsup: Ikke mye igjen av det tauet der! Båten var kun festet på to steder....

20120308_13.35.05.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...