Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I dag har jeg klargjort for utsett på onsdag eller torsdag. Dessuten har jeg koplet opp strøm til nytt kjøleskap på fly, og montert 220V stikk, også på fly. Nå gjenstår vel egentlig bare å montere taukutter på Bab. propell som har vært ødelagt siden jeg kjøpte båten. Fikk reservedeler fra UK i posten idag.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Siste strøk med med maling i motorrommet i dag. :sweat:

renovering_4.jpg

I morgen skal jeg legge 28m2 med nye tepper i båten blir mye skjæring men skal bruke de gamle som mal.

:cheers_wine:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Tåka lå tjukk som graut i Drøbaksundet i dag. Fikk testet radar, noe jeg faktisk gjør på hver tur. 20 meter sikt og stille vann.

Skrogvask hos Bendik på Sætre marina og topping av begge vanntankene.

Bendik hadde bursdag i dag og bød på affe og hjembakt kringle. Alltid hyggelig på brygga på Sætre.

Nå er vi Kosterklare.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Idag ble det bytte av gearwire. Utrolig at man må demontere halve inventaret i midtcabin for å komme til å trekke denne wiren. Vanskelig å få den gjennom akterspeilet til drevet også. Endte opp med at jeg brukte trekkefjær fra drev og inn i båt, teipet endene sammen, fikk en kompis til å dra i snora mens jeg skøv på wiren. Da kom den, men alene kunne jeg ha glemt den jobben. Er forresten ett VP DP-S drev til de som trenger dette som tips selv.

Ï helga har jeg tatt av burkaen og satt på kalesjen. Videre diverse småplukk i båten, samt laget nytt panel til kontrollbokesn. Den gamle bygget for mye ut i forhold til den nye løsningen med vippemekanisme for førerstol. Til slutt testet jeg Hugos på noe stygg misfarging over vannlinja. Mirakelstoff. :smiley:

I dag har rederinnen og jeg skåret og lagt nye tepper i nesten hele båten. En trivelig jobb da alt blir nytt og trivelig med nye farger. Jobben tok litt lenger tid en beregnet. Nå gjenstår det bare sovecabinene og det blir kosejobb resten av uken.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Polert metall.

Byttet gassslanger.

Koblet om så autopiloten går via egen bryter.

Bunnsmurt.

Vasket båten innevndig (eh ikke jeg men rederinnen).

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Poleret hele skroget med TcNano. Blev rigtig pænt! Fik monteret pyntelister efter lak. Blev mindre pæne men har dog nu lak på.

Prop-spray på bov- og hækthruster. Fik fjernet lidt begyndende mug på flybridge-puder!

100% klar til søsætning i næste uge!

Fått ferdigstilt monteringen av antenne og tv. Antennen omtalt i annen tråd virker helt supert. Knall bilde! Trukket ledningen til GPS antenne inn i trekkerør for forrige eier hadde ikke gjort dette skikkelig. Laget pappmaler og bestillt nye tepper til salongen, Håper de blir ferdig til onsdag etter avtale.

I dag ble det bare en tur for å se at presenning og båten så bra ut. Det var flere flagrende presenninger på Sjølyst i dag og ikke så mange som har startet med vårpussen. Det blir vel neppe muligheter for å få båten på vannet for noen av oss før påske uansett. I Frognerkilen lå det flere seilbåter med utrolig mye støy fra masten.

Fall og ymse tauverk som slo i masten i vindkastene. Mange av båtene som ligger i boblehavnen er dårlig fotøyd og dunket i bryggen. Her er det mange som forvalter sine verdier på en veldig dårlig måte.

Hvis været holder starter båtpussen til helgen :thumbsup:

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Måtte selv redde en båt som hadde fått røket den ene fortøningen i dag. Gammelt råttent tau på en båt på 15-20 tonn. En annen fortøyning på samme båt var nesten røket. Eier ble kontaktet for å rydde opp etter vår provisoriske fortøying. Den hadde laget lapskaus i havna hvis den hadde sluppet. Galskap at folk ikke passer bedre på :rolleyes:

Har i dag startet motorer og prøvekjørt den nye defrosteren som jeg har koblet om fra vv-beredermatet til motormatet. Da defrosteren er montert oppunder dekk, førte det til at den frøs i stykker. Dette ettersom vannet i vv-berederen, i motsetning til motorens kjølevæske, har et frysepkt rundt 0°C.

Etter prøvekjøring, tyder det på at jeg kan holde varmen i båten med kun defroster under nokså kjølige forhold.

Har noen dyser på frontrute og en dyse ned i gangen mellom lugarer og bad.

Defrosteren er en Isotherm 10 KW.

Måtte modifisere slangene noe, da den gamle defrosteren hadde 55 mm stusser og den nye hadde 60 mm. Gjorde den feilen å bruke øyemål, da jeg tok som en selvfølge at disse var 60 mm. Britisk..............

Jeg endte opp med å snitte opp de gamle slangene, tape rundt og slangeklemme over det hele til slutt, da med tapeenden under klemma.

Overgangene på vannslangene fra 16 til 19 og motsatt endte med messingdeler fra BT der jeg fant 16 mm x 1/2" utv og 19 mm albue x 1/2" innv som jeg hampet sammen.

For sirkulasjonen satte jeg også inn en sirkulasjonspumpe mellom vv-bereder og defroster.

For sikkerhetens skyld, monterte jeg kran på returen før motor, da den på motor sitter så langt nede på utsiden av motor at salongdørken må opp for å betjene denne. Britisk.......

Fylt opp ferskvanns tanken og rørsystemet med vann/klorin blanding,

Lot det stå en stund før jeg slapp det ned på varmtvannsberederen.

Etter en bra lunsj ble systemet satt på bakvasking til vannet var drikkens.

Og div forberedende arb. for å skifte aksel og stevnebeslaget.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...