Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Monteret to nye batterier til start og navigation. Det er lastbilbattetier på 180 ah og de vejer tæt på 50 kilo stykket. Det var virkelig et slid og jeg måtte have naboen til at hjælpe. Men det gik og nu er alle batterier skiftet. Tænk at have en batteribank der vejer 250 kilo tilsammen!

Endelig ble det tid til en tur i havna igjen!

I dag ble følgende kosejobber gjort:

• CAV grovfilterenheten ble erstattet med Lekangs CAV-adapter med Fleetguard "spin-on" filterenhet. Syns dette virker som et greit opplegg, og mye enklere enn "CAV-byggesettet". Fylte filteret opp med diesel før det ble skrudd på. Etter litt lufting på matepumpa, spant Yanmar'en i gang som om ingen ting var skjedd.
  • Etter litt problemer i fjor med at pentrypumpa fusket pga at "kalkperler" la seg i ventilene, monterte jeg nå vannfilter http://www.jula.no/vannfilter-650240 på slangen fra vanntanken.
  • En liten lekkasje (dårlig slangeklemme) på slangen fra oljebeholderen til girkassen for baugpropellen ble fikset
  • Monterte sikring på strømtilførselen til baugpropellen.

Nå gjenstår bare polering av overbygget og innstuing av siste rest av "løsøret", så er vi i grunnen turklare!

Sett på at en kranbil heiste den fra opplagsplassen opp på planet, kjørte den til GubbeKlubben, og plasserte den pent utenfor verksteddøra. Sett på at Detaljsjefen har tømt båten for alt løsøre. Nå begynner prosjektet for alvor.

Forøvrig har den gamle båten blitt noen hundre kilo lette i dag, det hugges sakte men sikkert ned mot kjølen.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

¨Nå er AIS/VHF ombord og fungerer. Videre er overbygget polert igjen. Montert solavskjerming på ene toalettet. Skulle polert videre, men det blåser bra her på Hvaler. Og med denne vinden

blir det nesten sandblåsing:)

Vi sees!

Har byttet båtplass. Etter at Ålesund Kommune plutselig ble uenige med seg selv, ble jeg på en lite hyggelig henvendelse bedt om å flytte båten. Så da ble båten flyttet fra en stor parkeringsplass (som nesten ikke brukes), til en mindre parkeringsplass. Denne er eid av noen private, hvor de var betydelig hyggeligere på telefonen.

Må innrømme at det er noen ganger jeg begynner å lure, man gjør en innsats for å være hyggelig og ikke bare ta seg til rette - så blir man kjeftet huden full når andre driter seg ut (i dette tilfelle; de som kjefter). Uff nei. Men jeg ble benådet muligheten til å flytte båten uten å bli bøtlagt og tauet inn... :crazy:

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Så da er båten shipshape etter en viss rydding i det elektriske anlegget. Lagt opp egen kurs for diverse 12volt stikkontakter ved førerplass. Den gamle var faktisk usikret. Den oppdagelsen medførte undersøkelse av hele "systemet" da jeg er absolutt allergisk mot usikrede kurser i anlegget. Kartplotteren er også levert til Tel-rad i Fredrikstad for oppdatering. I alt noen gode, avstressede timer i båten. Landstrøm og Ladac testet og funnet i orden heldigvis. Fortsatt god helg.

Det blir en flott sommer :-)

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Satte båt i sjø igår etter vårpuss på land i 14 dager, prøvekjørt etter proppellen har vært reparert på verksted, mindre vibrasjon enn før, men skal finne mere ut hvor resten vibrasjonen kommer i fra..

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Vært nedi "havna".. sett på alle båtene.. som ikke er mine.. gjør det nesten hver dag nå. Begynner å lure på om jeg mistenkes for å være "østeuropeer" siden jeg er i havna hver dag og kikker, uten å ha noe båt der :giggle:

Ellers har jeg fått to intressenter på¨båten min så i morra blir det visning.. :smiley:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Tatt ned "lakkteltet" mitt i dag, eller lettere sagt det som var igjen av det, siden fru sønnavind hadde gjort mesteparten av jobben. Så nå er alle spor av telt og burkaer borte og skuta har fått på seg sommer-bh-en sin. Ryddet og småfixet litt ombord. I morgen skal fenderlisten på plass om det ikke regner trollkjærringer. Så er det bare å be på sine knær om båtmannen har tid til en sjøsetting på tirsdag.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Bytta olje på agregatet etter at vi kom i havn i ettermiddag. Kun 4,5l, man alikevel en h#&¤%etes drittjobb. Den som sier at han bytter olje og filter uten gris og søl, han juger. :headbang:

Seinere i uka skal jeg bytte olje på hovedemotorene. Der bytter jeg kun olja denne gang så det skal gå rimelig greit.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Fikk isolasjonsstrømpe til varmluft og ny fjernkontroll til ankervinch fra Maretim. Montert isolasjon, og endelig er det skikkelig varm luft fra utblåsinger:) (måtte legge isolasjon 1. så trekke ytterkappa over. Hvorfor så trangt runt i båten. Hadde muligens vert enklere å ta ut slanger. sette på isolasjon og remontere. men eg løsnet bare i en ende.og trakk over)

Kodet om ankervinch og ryddet litt i gamle El. opplegg runt batterier. Nå funker alt igjen.:)

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Koplet opp kamera i maskinrommet i dag. Er i første omgang ment for avlesning av manometerne på dieselfilterne når jeg går med høyt turtall. Ved trykkfall på 300Mbar er det på tide å bytte filtere. Kamera kan fjernstyres slik at jeg også kan se meg om i motorrommet og zoome inn interessante områder ved behov.

Bildet vises på pc og mobil, og kanskje får jeg koplet det opp mot min Garmin 4012 plotter også?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Skifta krana som hadde fryst i stykker. Sleit litt med å finne ut korleis eg skulle kome til.

Fann ut at eg skulle ta hol til ein kopp slik at eg kunne kome til. Trangt og jeklig både å få ned handa og ikkje

minst få av og på ny kran. Men etter mykje kav og banning klarte eg det :)

kran.jpg

kran_1.jpg

Hva jeg har gjort i dag?

La meg se..........

Ingenting!

Ingenting siden den ble sjøsatt 30 april faktisk!

Ligger i en havn som ikke er ferdigstillt. Midlertidig brukstillatelse er gitt for opplag på vann, men havnen er definert som anleggsområde. Det betyr at det er bruksforbud på båtene og adgang forbudt på bryggene.

Redigert av Javi (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...