Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Standard i Bavaria, ihvertfall motorbåtene med 2 motorer og 2004 modell. Klønete design spør du meg, men det gjør de sikkert ikke :-)

Skal sjekke venners 2006, 2003 og 2004 modeller iløpet av helgen.

mvh

bavaria32sport

Den første som kjøpte en slik, nå har 5 venner/bekjente kjøpt samme :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Idag har jeg montert ferdig batteriovervåkeren. Koblet og sjekket ledninger for å få det riktig. Første gang klarte jeg nemlig ikke det.. Fikk bare spenningen på batteriet og amper inn via landstrømladeren. Ikke dynamoladinga og ikke forbruk når landstrømmen var koblet fra. Men nå ble det perfekt. Begge minuskablene fra hhv landstrømmen og dynamoen måtte gå inn på shunten. Ikke bare den ene.. Strøm er rare greier. Men man lærer litt av knotinga :-)

Kjøpte en Nasa overvåker på Seasea.

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)

omsider klar for sjøsetting som skal skje klokken 20.00. har fått montert sammen innsugsmanifoilen og intercooleren. mye knot for å få montert dette og en del ekstra demontering måtte til, men nå maler den som en katt igjen (altså motoren) Første tur i morgen. ENDELIG!

Har fått ut den gamle berederen.... fikk montert inn ny trykkvannspumpe her om dagen og fyllt opp vanntankene og satt på trykk. Deretter tømte jeg systemet for luft og satte på varmen på berederen. Det gikk vel en halvtime eller kanskje tre kvarter til jeg hadde et kraftig smell, og hele kabinen var fylt av damp..... :wflag:

Fikk slått av strøm og vannpumpe, og regnet med at det var da voldsomt til smell fra den overtrykksventilen.... får kikke litt på den når det kjøler seg ned. Det viste seg at det ikke var overtrykksventilen som slo ut, men slangen som var koblet til varmtvann ut som hadde blåst av. Tenkte først at slangeklemmen ikke var dratt til ordentlig, men syntes vel smellet og trykket var noe høyt. Best å sjekke litt nærmere....

img_20120701_141513.jpg

Kan vel tenkes at overtrykksventilen ikke fungerte som den skulle??? :giggle: Diameter på denne er ca 33cm m/isolasjon i endene. Åpningen får å ta ut tanken er på 37cm, så det skulle normalt gå greit, som man ser på isolasjonen måtte jeg slite litt.

img_20120701_172408.jpg

Her er tanken uten isolasjon, og den har jo blåst seg opp litt. Godt at det var slangen/slangeklemme som blåste av og at ikke tanken eksploderte, jeg jobbet nede i motorrommet en meter eller to fra tanken.

Det viste seg at 1.) termostaten var gåen, og 2.) overtrykksventilen ikke virket i det hele tatt. Ihvertfall, i dag blir det en tur til Maritim for å kjøpe ny bereder.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Installert en ny Isotemp bereder på tirsdag etter at den gamle ble litt oppblåst.

I går; Dyprenset, pusset og beiset et dollbord som skal lakkes. Skiftet olje, oljefilter og dieselfilter. Startet på å lage en vinkelbrakett for å flytte oljefilteret, da det er VELDIG vanskelig å komme til å få skiftet nå. Kappet til en passe bit av hæljernet på gamlebåten som er kondemnert (gjenbruk!!!) og fikk sandblåst og primet. Skal ta den med i båten i dag for å fintilpasse. Forhåpentligvis blir det færre stygge ord ved filterbytte til neste år.

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...