Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I går var vi på SeaSea og handlet gassgrill til å montere på rekka. Type rund Magma. Ser for meg at den vil gjøre matlagingen om bord litt enklere.

Det har de siste årene blitt lite med grilling da vi har en liten tass på 3 år om bord. Med denne grillen trenger man ikke nødvendigvis gå i land og man kan også grille i gjestehavner.

Ser frem til mye grilling i ferien. Er det noen andre med erfaring fra samme type grill så hører jeg gjerne om de(vedlikehold/rengjøring etc).

http://www.seatronic.no/grill-grill-c-398_399/magma-gassgrill-38cm-p-874

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er det grønnsåpevann som er greit å benytte på oljet teakdørk, f.eks på akterdekk og badeplattform?

Bruker du børste?

Må spørre litt siden jeg ikke har hatt så mye utvendig oljet teak tidligere på dørker.Ellers så har jeg satt inn nytt PIN kort i alarmen ombord i nybåten, og sjekket at alle funksjoner og kommandoer pr SMS fungerer.

Redigert av olpi (see edit history)

Jeg synes grønnsåpe fungerer bra til dørken innvendig. Bruker den tykke, gele typen. Vasker med en vaskeklut og spyler av men vannslangen etterpå. Tørker bort overflødig vann. Ikke noe mer. Teaken blir da lys og ren.

På badeplatform og/eller dollbord hjelper nok ikke grønnsåpe så mye. Der må du enten la være å behandle teaken og la den bli grå, eller rense og behandle med ønskede midler. Som ekspertene aldri blir enige om hva som er best :-)

. Som ekspertene aldri blir enige om hva som er best :-)

Jeg er ingen ekspert, men en konvertitt :eek::lol: Fra ubehandlet til golden teak. Veldig fornøyd med at vi fikk oljet teaken med Golden Teak i år. Har oljet en gang i sommer for vedlikehold. Om teaken er slitt anbefales at den slipes først? Vår var slitt og gropete enkelte steder selvom jeg bruker supermyk børste...

Resultatet for oss er at jeg styrer mye mindre med å vaske båten, for teaken er alltid pen synes jeg.

Grønnsåpe er også bra. Merk at fettet i såpe fester seg til fenderlister av gummi pg blir seige skjolder.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har sjekket under og funnet at baugprop. mangler anoden jeg satte på da båten var oppe i mai.

Løsnet skovlehjulet til loggen og skrubbet propellen ren for ørlite rur. 19grader i vannet.

Fant etterpå ut at jeg har mistet ca 200 omdreininger på max gass og gått ned fra 22 til 20,5 knop.

Hva kan det være tro.......

Var en tur i båthavna i går, og jammen startet ikke både den elgamle Evinrude 50'en (82-mod) og den lille Yamaha 4'en (05) umiddelbart etter å ha vært ubrukt i to måneder. Veslejolla, som jeg restaurerer gir meg mer jobb. Malte den innvendig i fjor med kost, og det var ikke lurt. Det samlet seg maling nedi et spor og sprakk under tørking. Ble for tykt lag. Skulle pusse de tjue cm'ene og legge i maling slik at alt ble pent. Endte med å rive av en meter med maling som ikke var skikkelig herdet! Pokker... På'n igjen! Har pusset med papir og skal få på nytt lag etter hvert. Slik blir det når man ikke er nøye nok! Bør bli bra nå i det minste...

I dag har jeg kjøpt nye støydempingplater og lim til motorromsluken, og så har jeg bestilt en støvsuger til å ha i båten. I morgen har jeg tenkt å forbedre softstart for landstrøm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Abstinens ja? Til de grader!! Nå har vi ikke vært ute med båten siden BP-treffet på Sand 15-17 juni! Så selv om Trude jobber denne helgen, blir det guttetur i morgen, skipshunden Max og jeg. Og om det da regner, er kalt eller blåser, betyr det nix. Jeg må på sjøen!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...