Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Takk. :smiley:

Jeg kan heller ikke klage.

På tross av mye vind og 1 - 2m og delvis 2,50 høye bølger på hele turen ha været likevel vært på min side.

Sol for det meste og alle alle andre "bak meg" fikk riktig på trynet rett etter at jeg forsvant der.

Dessverre må båten opp nu i år, ellers kunne jeg tenke meg at det blir en lønnsom høst for de som holder ut litt lengre.

Men nå er det blitt så mye arbeid at jeg egentlig kan reservere denne tråden for meg helt alene" en stund. :sweat:

Ønsker en fin høst !

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Driver og modifiserer ladingen. PDAR fra Jørg er kjøpt inn, omfattende manual. Etter et par dagers studium begynner jeg å få oversikt. Problemer med + eller - regulering. Dynamoen sitter vanskelig til under eksoskjøleren, kan ikke se den uten lommelykt og speil. Alle koblinger må gjøres før dynamoen (ja, jeg vet det heter alternator) monteres. Kabelbunten fra dynamo går til rekkeklemmer, derfra videre til PDAR. Neste prosjekt er å koble PDAR til batteri og startswitch. Utrolig mye kabler som skal til. Tok min gamle Ladac 1204 til et Bosch verksted for sjekk, den var død og noe brunsvidd. Er nok ikke meningen at den skal bli varm, ellers ville den vel hatt kjølerbber. Merket meg at PDAR har kjøleribber og enda en liten vifte. Her kan man nok vente seg en viss varme.

Driver og modifiserer ladingen. PDAR fra Jørg er kjøpt inn, omfattende manual. ..... Merket meg at PDAR har kjøleribber og enda en liten vifte. Her kan man nok vente seg en viss varme.

Hei.

Er i Tyskland nå for å hente bilen også tilbake, men er tilbake på torsdag.

Så ring da gjerne hvis du sliter med noe.

Ang. kabler er det jo bare 7 stykke pluss temperatursensorer.

Hvis du mener originalmanualen da er det dessuten ikke nødvendigvis den du skal bruke, men helst manualen som vi har laget og som skal lastes ned.

Send meg en mail hvis du trenger, da blir det mye enklere å forstå..

Ang. kjøling av PDAR er det vel de færreste som opplever viften i gang i det hele tatt.

Hvis PDAR ikke monteres på noe meget varm motorrom da starter viften trolig ikke, så sant du ikke har noe voldsom feltstrøm. :smiley:

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

I dag har jeg fått hjelp av to kolleger, og mastet av båten. Må sjekke antennekabelen med antenneanalyseinstrument før jeg tar av antenna fra mastetoppen - og så kan det være det fører til at jeg trer en ny antennekabel. Dessuten skal kabelendene sikres med vulktape, både ombord og i masta.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Vasket skroget utvendig. Ikke groe idet hele tatt - takk, Biltemas bunnstoff! Trenger neppe å stoffe til våren.

Tømt båten for alt av puter og madrasser og ting og tang ellers. Hatt service på motoren, skiftet olje og dratt ferskvann med frostvæske igjennom sjøvannsdelen av kjølesystemet, så motoren er klar for vinteren.

Tatt hjem batteriene for å kunne kontrollere dem i vinter. I morgen skal burkaen på, etter at jeg skaffet meg et kjekt presenningstativ fra West System.

Konservert begge mine grønne , Kjørte dem gode og varme med kun ferskvann på saltvannssiden. For derefter 50/50 med froststveske. Ferskvannstankene og varmtvanns tanken ble tømt. I morgen startes kompressoren for og blåse ut alle rester som er igjen av ferskvann.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Har begynt på vinterkonserveringen.

• Sjekket kjølevæske i ferskvannskretsløpet i min MD2040 - holder én vinter til (byttet før forrige vinter).
  • Tappet olje, men fikk ikke fylt på ny fordi jeg hadde glemt nytt oljefilter hjemme. Idiotfeil! :nonod: Må få fikset dette asap.
  • Tømt begge vanntanker og varmtvannstanken for vann.
  • Helt giftfri glykol i toalett og pumpet gjennom til tanken (som var tom før jeg begynte) og videre ut.
  • Lukket alle skroggjennomføringer (båten ligger på vannet).
  • La inn et 45w varmerør i motorrommet (under motoren) for å holde rommet varmt inntil jeg får kjørt gjennom frostvæske i saltvannskretsløpet.

Skal fylle opp olje, bytte oljefilter, sjekke alle filtre og kjøre gjennom frostvæske i saltvannskretsløpet i løpet av ikke veldig lang tid. Deretter er det på med presenning og båten burde være klar for vinteren.

Så til spørsmålene:

1. Hva gjør jeg med vannrestene i rørene fra vanntankene via varmtvannsbeholder videre til pumpe og frem til kranene? Bør jeg helle litt giftfri glykol i tankene og pumpe dette gjennom systemet? Hvor kan jeg evt. skaffe trykkpuft for å blåse ut ferskvannet i stedet for glykol?
  2. Er det noen som har erfaring med Seatronic sine varmerør (Hylite-kopier)? Jeg synes 45W-røret ble ganske varmt på overflaten. Jeg hadde ventet meg en lunk, men kan ikke holde hånden på røret når det er påskrudd pga varmen. Heldigvis er det god plass under motoren så det skal gå greit, men jeg vurderer å koble på en termostatstyrt kobler så røret ikke skrur seg på før temperaturen under motoren når 2-3 plussgrader.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...