Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Sjekket oppi båten om det stod bra til, noe det gjorde. Har boble-isolasjonsduk tiltenkt svømmebasseng over og deretter 2stk tynne vanlige pressenninger. Ikke fukt på dekket iår, i motsetning til i fjor da jeg ikke haddeboble-isolasjonsduken. Har også bedre lufting foran og bak båten så dette ser ut som en bra kombinasjon så langt i år.

Angående sagkjedeolje til vinterkonservering:

Jeg hadde i utgangspunktet vært forsiktig med å kjøre noe gjennom motoren

som består av 50% olje og 50% lim, men det vil jo feste seg til overflaten i

kjølekanalene og sikkert forhindre rust...

Når motoren oppnår normal driftstemperatur på våren, vil den antagelig løses

opp av varmen og skylles ut. Var kanskje en god ide.... :thumbsup:

Gått over bunnsmøringen, trengte et lite lag der den var slitt ned. Anodene er ok, skovlene til loggen ok. Så nå kan den gå på vannet igjen, starter opp så snart dysene er tilbake fra justering. Da er vi klar for neste båtsesong som starter i det øyeblikket båten er på vannet. To uker mellom sesongene er 12 dager mer enn vanlig, men det var et sterkt behov for å få renset tankene, og det stilte krav om nye mannhull som nå er på plass.

Laholm

Pakket inn båten for annen gang i år, fant ut at Jula sin løsning fungerer utmerket på 16 fot båt men ikke på en 20 foter, spennet ble for langt så den datt ned hele tiden, så måtte en tur på maritim og kjøpe bakkestativ, og selvfølgelig så har det regnet i hele dag, båten var tør men det varte ikke lenge, men fikk nå over presseningen og tørket opp vannet i tillegg til at jeg greide kunststykket å falle ned av båten også *sukk* så note to self "neste gang jeg spør meg selv om jeg skal slå ned badestigen så gjør jeg det" gjorde ikke det denne gangen og da fant den ut at den skulle slå seg ut når jeg sto på toppen, resultat ble våt og sitter med ispose på låret, ja ja ble ferdig ihvertfall, så nå er det bare å vente på mars mnd så jeg får startet med prosjektet så sjøsetting innen sankthans er oppnålig..... :smiley:

I dag har jeg bare tenkt på båten, og jeg er glad seilbåten ved siden av har solid stativ og støtter og ikke slike jeg så en vår for noen år siden.

jekk1.jpgjekk2.jpgjekk3.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gjort klart stativet for opplag, ikke så mange dagene før båten skal opp.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Svært så fokuserte folk er i denne tråden på å sette båten sin ut av spill.

Det er nå den tida på året for de fleste av oss. :-)

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Vel, når en har kalesjebåt, utliggerne der båten ligger taes opp for vinteren og hele havnen omtrent bunnfryser, har nok båten det bedre på land der en kan få gjort ting ombord som en ikke får gjort de andre 7 - 8 månedene når en stadig vekk bruker den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, når en har kalesjebåt, utliggerne der båten ligger taes opp for vinteren og hele havnen omtrent bunnfryser, har nok båten det bedre på land der en kan få gjort ting ombord som en ikke får gjort de andre 7 - 8 månedene når en stadig vekk bruker den.

Lurte litt på å ha båten i Son. Mener å ha hørt at det var planer for boblehavn? Noen som vet om det blir noe av?

Det har jeg ikke hørt noe om. I mesteparten av havnen, den kommunale, er det ikke strøm en gang på bryggene. Legger noen ut kabler fra land der, blir de fjernet umiddelbart av havnesjefen. På de inderste bryggene i Sonskilens Båthavn, har vi imidlertid tilgang til strøm på bryggene. Ellers fjernes landgangene ut til alle flytebryggene før isen kommer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...