Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Filtrert og fylt på parafin i dieseltanken, med tanke på at dieselkaminen skal få gå billigst mulig i vinter. Fikk tilgang til 650 liter fyringsolje/parafin fra en som skulle fjerne oljetanken under terrassen. Dessverre fikk vi ikke ut mer enn rundt 60 liter parafin før tanken sprakk i bunn og begynte å lekke kraftig. Tanken skulle ha en levetid på 20 år, men den ble montert i 1970, så lekkasjen var vel på tide.. Så for å unngå skade på grunnen under huset endte det opp med at vi måtte krype til korset og ringe en lensebil som tok seg av resten av olja. Hadde vært drit å la nesten 600 liter parafin sive inn i grunnen og grunnmuren der. Fylte på den filtrerte parafinen og kompleterte med diesel for å få full tank. Er meldt kaldere til uka, så greit å ha litt å gå på :smiley:

Heldigvis finnes det flere som har slike tanker de vil ha tømt, men da skal vi nok gjøre bedre forarbeid så vi slipper å gå på en smell en gang til :wink:

Fjernet luka til mannskapslugaren bak, tatt den med ut på badeplattingen og fjernet all teak med maskinhøvel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Samme som i går... og dagen før der... og dagen før der.... Det er for jæ... kaldt å drive med båt om dagen. Har laget nye bjelker til kabintaket, men de ligger på vent til den værste kulda gir seg. :sleep:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Var i dag innom og sjekket at alt sto bra til +1grad i cabinen. Det holder det :smiley:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Kjipt, Seewolf. Om du bor i noenlunde nærhet av Stavanger får du sende et hint om du trenger hjelp til måking etc.

Jeg har måkt kalesje og dekk, nå sitter jeg og grubler på hvordan nyinnkjøpt solcellepanel og kommende redningsflåte skal monteres. Får jeg ånden over meg skal jeg i løpet av kvelden også sette inn en fotpumpe til saltvann på badet.

Se der... båtfolk i nærheten :wink: .

Tror det går bra med båten og måking blir ikke noe problem... tror nå jeg.

Det handler om en seilbåt og jeg regner med at han i marinaen gir meg et hint når det MÅ gjøres noe.

Båten ligger godt og varmt ( inne i båten ), holder 8-10 grader.

Neste prosjekt etter krykkene ( ca. 7 uker igjen ) blir montering av kartplotteren og ny kabel til autopiloten.

Bor forresten ikke langt unna Stavanger og båten ligger på Rennesøy :yesnod:

Har ikke kommet så voldsomme mengder snø, men den som har kommet er blytung, så at kalesja hadde veldig godt av måking (ligger i Tananger). Dekket skal forhåpentligvis takle litt vekt.

Nå har jeg montert en 500W inverter jeg kjøpte her en dag -- skal være greit å få noe litt større enn den lille 150W tassen jeg har hatt til nå. Med en dynamo i reserve, aggregat, et par solcellepaneler og syv batterier burde det forhåpentligvis snart være tilstrekkelig orden på strømopplegget.

Har ikke gjort noe ennå, men jeg må nok ned og måke snø på hjemveien fra jobb. Måket i går også, men det laver ned store mengder her for tiden. Og båten blir vemmelig topptung med 2ocm snø på dekk og kalesje....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sjekket varmen i båten...igjen.... hvert mye kaldt og trøbbel med strømmen i havna, Noen vil ha stue tempratur i båten selv om det er 15 minus ute.. :nonod: Sikringer går i ett kjør.. Ønsker meg varmegrader til jul..

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Sjekket varmen i båten...igjen.... hvert mye kaldt og trøbbel med strømmen i havna, Noen vil ha stue tempratur i båten selv om det er 15 minus ute.. :nonod: Sikringer går i ett kjør.. Ønsker meg varmegrader til jul..

I andre havner med en øvre grense på tillatt løpende forbruk, kobles bare båter i fra der forbruket går gjennom taket.

22 grader i båten her nå, men riktignok ikke fullt 15 kalde ute. Men ingen sikringstrøbbel, heldigvis.

I løpet av natten og i morges kom det et solid lag tung snø, mye vind gjorde at hele babord side av forseilet ble innsauset i denne sørpa. Siden har elendigheten fryst, så før vi får noen plussgrader slipper jeg definitivt å seile med annet enn storseil. Kan jeg få litt global oppvarming, takk?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...