Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Hadde trøbbel med temperaturen ombord da isolasjons transformatoren slo seg ut på intern sikring. Trudde i utgangspunktet det var feil med denne, men det var kun en kombinasjon av høy last (høy lading, VB og varme) som var årsaken. Kapasiteten på transformatoren er 3600 w. Reduserte ladeefekten og kutta ut VB og ting funka som normalt igjen.

Har også tetta igjen luftinntak til motorrom slik at varme effekten blir bedre.

-2 grC og stiv kuling krever sitt! :yesnod:

I Kveld var det å berge det som var igjen av presenning og stativ. Er "litt" trekk her så......... Heldigvis bare mindre skader, 1 bøygd rekkverk. 2 rør bøygd på stativet og ett rør knekt. 1 presenning skåret i småbiter. Og sannsynligvis et hakk eller 2, For se i morgen:) Heldigvis ingen 3.part skader. så alt i alt gikk det bra. Men sjekk båtene dere som har dem der det er trekkfult i helga.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

img_7413.jpg

FIKK ET ALARMKAMERA PÅ FREDAG MED DENNE KONTAKTEN. FÅR JEG TAK I OVERGANGER ELLER MÅ JEG JAKTE PÅ NY STRØMFORSYNING? 5 V = 2A.

img_7452.jpg

Julestemning i Astor. Her på Tofte tiner snøen kjapt. Nesten all snøen på dekket var blitt til vann i havet. Naturen ordner det meste.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Var nede og måkte snø idag, sikkert unødvendig.

Bobleanlegget gikk, i motsetning til da kulda var ekstrem. Da lå isen noen dager.

Strømmen forøvrig var gått, så noen vedlikeholdslading ble det ikke. Irriterende at ikke ting fungerer som de skal, men det avstedkommer iallfall litt tankegang. Full vinterkonservering før jeg drar sydvest igjen i romjulen.

Takk. Den ser perfekt ut.

Om du ikke får tak i, så har jeg en liggende som jeg ikke fikk bruk for.. Julelysene fra USA er søkk borte nå når jeg endelig fikk kjøpt adapteren.... :giggle:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Handlet julegave til båten på lørdag. Kjøpte to nye stoler med armlen,regulerbar rygg og svingbart understell til å ha på lemmen(flybrigde) Skal bli godt å sette seg i noe annet enn den pinebenken som er orginalt montert. Bare vente på litt mildvær nå så jeg kan sparkle de gamle skruehullene i dørken oppå der! Er jo heldigvis ikke sååååååå lenge til det er flybrigde vær igjen :)

Byttet grovfiltre og finfiltre.

diselfilter.jpg

Klarte det uten å søle ved hjelp av en tett plastpose under filteret.

Grovfiltrene var ikke ille. Allikevel tappet jeg Racofiltrene helt for drivstoff og tørket godt med ren fille slik at det var gullene rent før nytt filter kom på plass.

Etter å fått fyllt opp filtrene og pumpet fram disel til finfiltret ble det oppstart, men ingen av maskinene syntes å ha lyst til å stoppe igjen.

Måtte ringe min venn Ove for å få gode råd. Selv ikke en oppsmøring av kontaktene til stoppefunksjonen hjalp. Når jeg tok ut ledningen til stoppefunksjonen og hadde satt startnøklen i stopp, kom det gnister når jeg satt den inn igjen. Det betyr vel at denne funksjonen opp mot instrumentbordet er i orden? Det ble at jeg måtte stoppe den ved hjelp av stopperen under diselpumpa.

Det pussige er at dette har skjedd bare et par ganger tidligere for lenge siden. Nå skjedde det med begge maskinene samtidig. Jeg startet og stoppet flere ganger og til slutt ble bb motor grei. SB motor er fortsatt vrang å stoppe fra instrumentpanelet. Har hørt en gang at det kanskje er lav volt? Mulig jeg husker feil.

Det er omtrent 1 1/2 måned siden siste oppsatrt.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Da jeg tok båten på land, ble all teak utvendig skrudd av for å renoveres hjemme. Lakken så ikke særlig pen ut. Her hvordan navneskiltet så ut, avflasset og krakelert lakk.

navneskilt1.jpg

Så all lakk ble fjernet med skrape og varmluftpistol, for deretter å bli pusset med maskin. Selve navnet freste jeg en gang ut med en håndoverfres fra Europris. Men nå måtte all den svarte lakken fjernes, bokstav for bokstav med med varmluft og stemjern i diverse fasonger, og da så det etter hvert slik ut.

navneskilt2.jpg

Så i dag ble det frem med en boks svart Bengalack og en liten pensel for å fylle i de utfreste bokstavene. Det er litt av en pirkejobb, jeg dyttet bare lakk nedpå for å slippe søl. Men det ble da bra? Neste runde blir olje lag på lag på lag . . . . vått i vått, før mange strøk lakk. Jeg kommer tilbake med fler bilder etter hvert.

navneskilt3.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...