Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I dag var tålmodigheten over.......

Isen skulle til pers, jeg har 50 meter til åpent vann. Isen var 10-15 cm hvor av 80% hvit seig sjøis.

Utstyrt med overlevelsesdrakt, tau, motorsag og et stort ønske om det åpne hav gikk jeg til verks.

Båten har vært kjørt med propellen i gang inne i båsen slik at det var en åpen råk bak båten.

Kuttet slisser i isen slik at jeg kunne få snudd den med baugen mot åpen vann. Kuttet deretter en laaaaang slisse mot åpent vann.

La deretter baugen inn i slissen og kjørte forsiktig på tomgang. Isen som var seig bøyde seg ned etterhvert som vi kjørt fremover.

Det ble noen turer i vannet, men med godt utstyr går alt bra :lol:

Nå ble det endelig påsketur på oss også :yesnod:

Kjøpt nye forbruksbatterier, 3x110 amp vanlige blybatterier. Monteres i morgen.

Funnet sprukket rør i ferskvannsanlegget ombord. Vannet i akterkøyen skyldes ikke vinterkondens ;) Fikses også i morgen? Kanskje ;)

Uansett så gjøres det klart til Påsketur nr 2 til Kalvåg lørdag til mandag visst været holder. Jomfruturen tok vi Palmehelgen, 1/4 nautisk mil fra hjemmehavn til Florø Gjestebrygge.

God Påske!

i dag startet jeg opp båten, kastet loss og hadde en fin tur med min venn "smygen". Vi forsøkte oss på litt fiske, men fant etter ca en time at det var greit å få opp kalesjen og få satt på litt varme. Så bar det innom "den andre byen" også på folkemunne kalt fredrikstad, :giggle: før det var å forlyste seg med isflak-slalåm oppover Glomma til vinterhavnen. En flott førstetur. :sailing: Sessongen er med dette erklært i gang, for min del. :flag:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

av med presenningen. fjernet løs rust på kjølen, og olja med Owatrol penetrerende olje. skal prime om noen dager. Fjerna rur-rester her og der.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Slipt bort gammelt bunnstoff mm. under vannlinjen, nå gjenstår bare smådetaljer som fjerning av rester på kinkige plasser og vinkler og en del Sparkling - slank gelcoat enkelte steder ;-) Så skal alt snart være klart for primer :pray:

2013-03-28_17.13.17.jpg

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Slipt bort gammelt bunnstoff mm. under vannlinjen, nå gjenstår bare smådetaljer som fjerning av rester på kinkige plasser og vinkler og en del Sparkling - slank gelcoat enkelte steder ;-) Så skal alt snart være klart for primer :pray:

Ahhh, bra jobba :yesnod: Har liggi under en sånn ei hel Påske jeg også. Vet akkurat hvordan det føles når du er ferdig. Gratulerer. :thumbsup:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har vasket kalesje, skiftet dieselfilter og satt første batteri til lading. Ble litt speiding utover isen inne i Hunnebunnen i Skjærviken og drømming om at den snart forsvinner.

Nå sitter jeg og forbereder en liten handleliste og håper marineshop i Sarpsborg har åpent på lørdag (kanskje å ha litt høye forhåpninger men).

Polert og vokset ferdig båten (det er den ene gangen i året jeg ikke ønsker meg større båt).

Begynt å legge på bunnstoff, men ble ikke ferdig før det ble mørkt. Blir vel ferdig i morgen så får i se hvordan det er med is på båtplassen (ikke langt til åpent vann, men tykk is)

Skulle ønske vi var på vannet.

Sjøsetting blir vel ca om en eller to uker

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Ryddet og tømt båten for diverse verktøy og utstyr til bruk ved installering av Eber D4 og montering av ny plotter+radar. Utrolig hvor mye verktøy som har samlet seg i båten i løpet av vinteren! Reddet iPad-ladekabel og 'foret' kablegjennomføringer med sugru, det nye universalstoffet. I morgen (i dag faktisk ....) er det avgårde på påsketur nr 2 til hytten i strålende bergensk påskevær.

Godt å se at flere sliter med skraping. Jeg holder det gående på 5 dagen nå, og har lyst å gi opp hver dag. Heldigvis går det fremover. I dag har jeg også fått rubbet et ufattelig matt skrog. Så matt at jeg trodde toget var gått...

imag0222_small.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...