Jump to content

Demontering av Ilas 500 W ankervinsj.


Møkkalasset

Recommended Posts

Har googlet litt, samt sjekket diverse tråder her inne, men finner ikke svar på det jeg lurer på. Min 500 W Ilas Captain (Tau) fusket mot slutten av siste sesong. Mistenker børster og/eller rengjøringsbehov. Det er høyst aktuelt å levere den til overhaling hos Ilas, men min iboende nysgjerrighet får meg til å ville finne ut litt selv. Problemet er at jeg ikke kommer til motoren. Så vidt jeg kan skjønne må akslingen demonteres for å få av det dekselet. Men hvordan går jeg da frem? Er akslingen skrudd inn? I såfall er det vel med links gjenger? I andre enden av akslingen sitter det en låsemutter med et unbrakospor i senter av bolten? Hvilken misjon har den?

Håper bildene nedenfor er gode nok til å illustrere hva jeg mener. Takknemlig for hjelp.

Her er modellen:

vinsjmodell.jpg

Akslingen som stikker ut her må så langt jeg kan forstå ut før dekselet kan demonteres:

aksling_4.jpg

aksling_1.jpg

 

Jeg har også banket litt på vingemutteren (Links) , men ingen bevegelse.

vingemutter.jpg

 

Motsatt ende av akslingen. Mutteren har jeg løsnet, men det skjer ikke noe når jeg forsøker å bevege på bolten med unbrakonøkkel:

mutter.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Nå snakker vi. :thumbsup: Går ut fra at jeg trenger avtrekker. Kan for så vidt bruke strammeskruen (Vingemutteren) med et rør i mellom. Takk for tips. Skal prøve i morgen. :smiley:

Det andre du nevner er sjekket. Vinsjen har dratt når jeg har kakket litt på akslingen med bryteren inne. I min verden så tyder det på børster. Muligens holder det med en rens.

Link to post
Share on other sites

Den mutteren Elise nevner må du bruke en lang pipe. Jeg kjøpte et sett på biltema. Har du en skralle fra før som passer trenger du ikke kjøpe den. Jeg ble overasket hvor mye saltavleiring som var under dekselet som gjorde at motoren ikke virket . Renset alt og siden gikk alt bra

Link to post
Share on other sites

Jeg har 1000 w og mutteren som bildet viser for å få akselen av sitter litt for langt inn på gjengene og en vanlig pipe fikk ikke tak i mutteren da den ble for grunn. derfor lang pipe. Akslingen må ut for å få av dekselet og den må dunkes pent ut som Elise sier. Jeg brukte håndtaket på skrallen da jeg ikke hadde noe anned der og da. Salt avleiringen hadde angrepet enden av børstene. Det var ingen problemer å dunke akslingen ut etter mange års bruk selv om det var litt motstand. Det sitter også en skive sammen med mutteren hos meg. Den tredde jeg på en skrutrekker og fikk skjøvet den innpå ved montering igjen. Sitter en pakning mellom dekselet (utvendig) og kabelaret som bør byttes hvis dårlig

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering: Fikk demontert vinsjen basert på de mottatte råd. Spesiell takk til Fokus og Elise. Leverte den inn til Ilas for tilstandsvurdering og eventuell overhaling. Lykken ville det slik at de hadde en tilsvarende (utgått) modell som kun hadde vært montert i utstilling. Fikk den for en veldig fornuftig pris + porto. 4 bolter og 3 ledninger og vips fungerte alt igjen. Og deilig å vite at alt er nytt. :smiley:. Takk til Ilas Marine for fornuftige råd og rask ekspedering. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...