Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Klargjort for montasje av 2 nye "godstoler" og bestilt radar hos tel-rad i Fredrikstad. Lokal kompetanse vant over netthandel denne gangen. Rekker kanskje monteringen før ferien. Lyttet på Yanmar'n, maler hæeern fløtte meg som en innekatt med alle behov tilfredsstilt.

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Tok ut nivågiveren til vanntanken, da den aldrig har vist riktig. Fant ingen feil annet enn at flottøren ikke går helt til bunnen i tanken. Noen som vet om "smartere" givere enn disse hvor flottøren løper opp og ned på ei stang og hvor det bestandig er vanskelig å finne ei stang som stemmer med dybden på tanken? Finnes det ikke noe ultralydgreier?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Takk for tipset B´liten, men det der synes jeg blir for mye mikkel med ledninger, computer og ræl. Jeg likte ikke instrumentet heller med kun visning av 3 nivåer. Jeg ønsker å beholde min analoge type trinnløse visning. På toppen av det hele vil giverne løsne relativt raskt hvis de festes på en PE-tank som vist på videoen. Nei da får vi heller lære oss å leve med den lille feilvisningen vi har ved nesten tom tank.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ikke akkurat i dag, men for en uke siden før sjøsetting. Noen som har tatt en titt under dekselet til AW i det siste? Jeg fikk meg en overraskelse da jeg skulle skifte aksel, frifall-unit og kabelar fra tau til kjetting. Her var det mye rust og løs maling. Bildene er tatt etter jeg har børstet bort det værste. Overflatebehandlinger fra Ilas (har en Captain C 1000W fra 2006) må være kun et strøk lakk. Finner ikke tegn til noen primer. Det får bli en jobb til vinteren med demontering, rengjøring, prime og lakke opp flere strøk.bilde

Vært nede og konstatert at de fortsatt kommer inn en del vann gjennom vinduene. Imorgen blir det å øse og fortsette å tette rundt listene. Neste år tror jeg skal bestille lister som passer, med mindre jeg kan få tak i en annen løsning vedr. tette vinduer. Og så har jeg tilpasset leideren og noe av den nye innredningen.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Oljet de 4 teaklistene jeg har i båten!

Håper oljen er vannfast noe den gamle ikke var.. Brune renner ned fra listene hver gang det regnet på de..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Fått gjort litt i helgen !

Zodiacen og Suzukien på plass i daviter:

bilde

(må lime muffene på jolla på nytt, grunnet dårlig lim, bare :nonod: ) Derfor står den langt innpå plattformen på dette bildet. Fikse i morgen !

TV og Riks-tv antenne:

bilde

Olja treverk (uffda..dårlig bilde):

bilde

Madammen vil lære seg å kjøre denne, så fikk tid til test-tur, lunch i Son på søndag Her i 16 knop (masj):

bilde

Og da ser hekkbølgen slik ut (faktisk ikke så ille :thumbsup: !) :

bilde

Har ferdigstilt installasjonen av Furuno MFD8 og GPS330B antenne. Satt opp dette med NMEA2000, og selv om det går an å koble antenna rett i plotteren når det kun er en enhet / sensor i nettverket så koblet jeg det som et NMEA 2000 nettverk for å unngå å splitte kabelen. Og i tilfelle det dukker opp en radar etterhvert... Dette er en stooor overgang fra Navman Tracker 5500i, som jeg har hatt fram til nå. Har riktignok brukt iNavx på iPad de siste 2-3 årene og kommer til å fortsette å ha det som supplement.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Klødd meg veldig i hue og lurt på om jeg skal selge den eller ikke.... Båten er i topp stand og all fornuft tilsier NEI IKKE GJØR DET! Men det sitter en annen liten kar med horn på den andre skuldra som har lyst på et gammelt stort prosjekt..... Hmmmmm :(

I helgen ble det montert opp nytt Victron batterimeter for 2 banker. har en forbruksbank på 24V og en på 12V med DC-DC lader greit og vite kapasiteten på forbruk og Lading. Fikk også heist opp båten for gjenstøping av 3 av 8 gjennomføringer til vannjettesystemet. som dere ser så er det 3 hull i hekken det i midten er for fremdrift de to andre fungerte som et trøstersystem.

.bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Polert opp igjen hytta og det over fenderlista etter at sotregnet som kom i mai føkka opp hele jobben jeg hadde gjort 1 uke før.. Var vissnok noen rester i fra et vulkanutbrudd? Uansett måtte jeg bruke diamant skurekrem for og få det rent.

Regner med det er flere på sørlandet som har fått ekstraarbeide grunnet dette nedfallet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...