Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Som oftest får ankerene mest flekker når de er nye og minfre etterhvert for hver polering. Det er hvertfall min erfaring.

Det jeg har hørt om årsaken fra en maskiningeniør jeg kjenner er at grunnen er tredelt.

1: Litt for lite nikkel i blandingen i smeltekjelen. Nikkel er dyrt og man balanserer litt på grensen til syrefast kvalitet. Var det rundt 14% innblanding av nikkel? Husker ikke helt...

2: Slaggstoffer i støpen. I smeltekjelen samler det seg slaggstoffer på overflaten som "rakes" bort. Blir det med slaggstoffer når det flytende metallet helles i støpeformene vil det lettere bli flekker her og der.

3: Bearbeiding etter støpingen. Et nystøpt anker har en ru overflate og er matt. Det må slipes og etterhvert poleres i flere trinn til overflaten er 100% glatt og blank. Et sted med 99% finish vil lettere få flekker.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Ja, det støtter min og andres mistanke om at ulike leverandører har ulik kvalitet på ankerne sine. Det er vel også grunnen til prisforskjellene. Da jeg byttet til syrefaste kjetting akter betalte jeg mye i forhold til laveste pris jeg fant på nettet. Noen ganger henger pris og kvalitet sammen. -Ikke alltid.

Helt enig mhemil :-)

Det er like kjipt og spare seg til fant som å få crapkvalitet når man har betalt en høyere pris.

Har sett litt Anchorlift produkter som ruster også. Fikk en stor flott svivel til akterankeret mitt fra AL. Den ruster som pokker. Jeg tror mye ligger i bearbeidingen etter støp.

Det er også begrenset hva greier og oppnå med håndpolering. Skulle hatt ordentlig poleringsutstyr for metaller gitt ;-)

Mvh. SAP

Men eierne av båtene med disse ankerne polerer seg i hjel og flere tuber med Autosol har gått med, men rustflekkene dukker stadig opp.

Prøv med beisepasta fra Esab, Avestad e.l. for rustfritt før polering. Den gjenoppretter et passiviserende sjikt.

Jeg har skrevet litt om rustfrie legeringer i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/

Jeg tror mye ligger i bearbeidingen etter støp.

Utvilsomt :yesnod:

316 (altså ikke 316L) kan også ha gode korrosjonsegenskaper, men fordrer varmebehandling etter støp. Står litt om det i nevnte tråd også.

Det er også begrenset hva greier og oppnå med håndpolering. Skulle hatt ordentlig poleringsutstyr for metaller gitt ;-)

Prøv med en filtskive fra Biltema til å sette på drillen evt. rettsliper. Brukes sammen med pasta og gir utmerket resultat :smiley:

Skulle hatt ordentlig poleringsutstyr for metaller gitt ;-)

Er ikke så veldig avansert. Har du en sementblander kommer du langt. Kjøp slipestein (hos BT?) og la det tromle en time eller to :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Løftet båten på land med truck. Gjør det sjøl med den flotte trucken vi har i foreningen. Da blir til gratis. Fjernet rur på propellen og sjekket zink. Forbausende lite groe! Nå er vi på vannet!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg foretrekker at Sverre i havnen kjører trucken

Så flott :-)

Poenget var bare at det er gøy å kjøre forskjellige saker og ting.

Fint å høre at de er dyktige i Son da de skal løfte båten vår.

Diverse andre steder er ofte problemet mer at de som løfter gir fullstendig f... i andres eiendeler selvom de har løftet båter i mange år.

-"Prøveløfter" rett på seildrev eller aksler pga at de ikke tar seg tid til å sjekke, kjører åk/ gafler inni overbygg/ FB, våte stropper som er dratt gjennom grusen, så opp langs en nypolert og blank skrogside etc.

Da tror jeg nesten min mor kunne gjort det bedre ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Foretrekk hva du vil Lars. Jeg har kjørt lastebil, maskiner og truck i tredve år. Tror både min og de andres båter er i trygge hender.....

Enig med deg SAP. Man skal ALDRI ha dårlig tid når man løfter. Enten det er båter eller andre ting.... Ta seg tid, lytt til eier og bruk den tiden det tar! Jo, det er en ting jeg er rimelig rigid på. Kjølsvinet skal være tørt før løft....... :thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

kost meg på en lengere båt tur med min to døtre ;) en fantastisk kveld, fint vær en fjors som dåg ut som et speil og en temp på rundt 19 grader.... da var det fint å la båten gå rolig i 5-6 knop å gli over speilet :) i morgen blir det nokk en bonkring og mangen nye timer på sjøen :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Guest Avmønstret#

Kokte kaffe og smugrøykte litt i solskinnet i cokpiten. Ble så varmt at t-skorta måtte av, herlig :-)

Skrudde meg inn til septiktanken for å inspisere pga lukt. Skrudde av lufteslangen, yepp, den var potte tett. Måtte i gummijolla og pirke tørka dasspapir og godsaker ut av skrogjennomføringen og så tilsvarende øvelse på lufteslangen. Monterte på plass igjen og rengjorde veggplaten bak dass, som jeg hadde demontert, ordentlig og ga den et strøk med teakolje før montering. Håper på luktfri dass fremover.

Begynte å legge teppe mellom dørk og innredning. Hatarbeid, kjedelig og pirkete og lett å gjøre feil.

Sjekket smelling fra gearkasse, tror det er foldepropellen som smeller når den åpner seg og tar tak.

Byttet pluss og minus på lampene i salongen for å kunne bytte til led pærer, fungerte fint.

Stripset opp en del kabel i taket ved stikkøya.

Smurte litt i renna til storseilet og noen blokker.

Stønnet og akket litt over alt som var ugjort og dro hjem.

Var i båten i dag og måtte kaste ut noen uvedkommende gjester.. Båten var full av sånne flygende stygge store maurlignende kryp.. Tror jeg knerta 30-50 syk i min jakt med jif-flaske og tørkepapir! Hvorfor er det så mange? Hva er det?

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...