Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I dag fikset jeg joystikken til hekktruster på fly virket bare til BB side. fant ut feilen ved og skru av panelet. Under joystikken er det et lokk med plastklemmer som ikke satt skikkelig på plass slik at lokket ga etter når det ble press mot kontakten på SB side.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Hvilken valgte du, og hvorfor, HAIK ? (Skal ha ny selv..)

Jeg valgte en Raymarine Ray 49.

Mener denne dekker mitt behov, har ikke behov for å utvide med ekstra håndsett.

Den har også DSC som var en forutsetning.

Tar forholdsvis liten plass også.

Fra før hadde jeg Raymarine plotter så det bidro litt til valget også, tenker at like produkter komuniserer best sammen( selv om jeg tror det vil være fullt mulig med annet merke også)

Og tilslutt prismessig så kom denne ut hipp som happ mot sammenlignbare merker slik jeg ser det.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Har en nyere plotter av E serie, der henger NMEA kablene fast i samme kabelstokk som strømforsyninga.

Du kan jo spørre her på BP om noen har en slik kabel du trenger leiggende eller tips til hvor skaffe.

Ser ut som EBay også har div ledninger til din plotter

http://www.ebay.com/bhp/raymarine-c80

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Tok opp båten igår. Da var det oppholdsvær så det passet jo greit. Koplet kjølevannsinntaksslangen via en 20l vanndunk og fylte på vann med slange. Startet opp motor for å finne ut at rakkerskapen brukte mer vann enn tilførselen klarte å gi. Måtte stoppe og starte endel ganger men fikk ikke dieselmotoren over 70grader. Tenkte jo jeg skulle kjøre til termostaten åpnet seg på runt 80grader men måtte gi opp dessverre. Håper det gårbra likevel da.

Fylte så på 8l kjøleveske og like mye vann men selv om jeg kjørte den nesten tom kom det ikke ut blått bak. Måtte fylle på enda noen liter. Litt dumt egentlig å måtte betale mange hundre kroner i frostveske bare for å konservere.

Ble mye læring ut av dette iallefall. Går sikkert lettere neste år da jeg har ett års erfaring...

Fikk på pressenning og i tide til regnværet kom idag.

....som jeg skrev i går:

Fikk på pressenning og i tide til regnværet kom idag.

Eh...det var bare kaos når jeg kom for å sjekke idag. Det blåser jo 10-13m/s inn på skrått fra siden og vinden hadde blåst opp pressenningen foran og forskjøvet stengene. Enda godt jeg hadde festet stengene relativt godt med tau i går kveld for hvis ikke hadde stativet ligget på siden av båten tipper jeg...

Pressenningen var nok litt for kort i bredden og fikk den ikke nedpå skroget. Var en liten glipe igjen som vinden røsket tak i. Jeg må nok kjøpe en 10*8 m pressenning og legge over. Men uansett vil vinden ta godt npr den kommer fra siden. Festet flere 2*4'' stendere langs undersiden av båten også slik at det ble bedre mothold mot vindens krefter mot båten.

På vei ut fra Holmsbu overhørte jeg Tjøme Radio på K16 varsle alle båter om motorbåt S for Langøya som hadde motorstopp. Besvarte oppropet og satt fart. Var nærmeste båt. Som vanlig mye sjø ved Rødtangen, fikk litt juling, men kontrollert. Litt håpløs stedsangivelse, det er et stort område å søke av i tåke og regn med 100m sikt. Aksjon avblåst før jeg kom helt frem, så jeg roet ned til 18-19 knop og ruslet hjemover. Møtte RS Bergesen DY på vei mot havarist. Fikk testet toppfart, og båten gjør fortsatt 35

Da jeg kom hjem oppdaget jeg at døra til forkabin ikke lot seg åpne. Og dekksluka er låst innenfra. Låsen var gått i vranglås.... Jippi!

Heldigvis er hengslene synlige på rett side, så etter litt mikk fikk jeg tatt ut akslene på hengslene og tatt av døra.

bilde

Men hvordan funker en sånn dørlås? Google ga svar også her :smiley: ny lås koster 2500 :eek: demonterte en annen lås, fant ikke noe feil på låskassa.

Oppdaget at mutterene som er sveiset fast i bakplata på dørbeslaget til dørvrideren var løsnet, så jeg måtte modifisere litt. Oppdaget også at umbrako skruene som fester dørvriderne var på tomme mål, ikke mm. Jippi! Endelig fikk jeg bruk gor det settet jeg feilkjøpte for noen år siden :wink:

Etter et par timer var dør og låser på plass igjen.

"Vært smart. Bruk vest!"

(Ps dette er en signatur via tapatalk som kommer på alle mine innlegg)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Sjekka om turtellerne viste riktig ved å kontrollmåle med mobil turteller eller tachometer som det heter. Babord teller viste 8 omdreininger for mye ved 2000RPM, mens stb. viste 35 omdreininger for mye. Kommer jeg på land i vinter skal propellene sendes bort og justeres opp 200 RPM.

Justerte ventiler. Babord motor rimelig bra, mens stb motor jevnt over lå inne med for stor klaring på eksosventilene. Spiller vel egentlig ikke så stor rolle, men synes kanskje jeg ble kvitt noe støy og tikkelyder?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

På vei ut fra Holmsbu overhørte jeg Tjøme Radio på K16 varsle alle båter om motorbåt S for Langøya som hadde motorstopp. Besvarte oppropet og satt fart. Var nærmeste båt. Som vanlig mye sjø ved Rødtangen, fikk litt juling, men kontrollert. Litt håpløs stedsangivelse, det er et stort område å søke av i tåke og regn med 100m sikt. Aksjon avblåst før jeg kom helt frem, så jeg roet ned til 18-19 knop og ruslet hjemover. Møtte RS Bergesen DY på vei mot havarist. Fikk testet toppfart, og båten gjør fortsatt 35

(Ps dette er en signatur via tapatalk som kommer på alle mine innlegg)

Det var en båtkompis av meg som mistet fremdriften syd for Langøya i dag. Jeg gikk sammen han når det skjedde og han kontaktet Redningsselskapet mens vi gjorde klart tau for slep. Det var en del bølger og vi holdt på en stund før vi fikk slepet på plass. En seilbåt kom også og lå bi.Vi slepte han inn i viken syd for Langøya hvor det var roligere. Redningsskøyta kom etter ca. 10 minutter og slepte han tilbake til Holmestrand. Jeg var ikke klar over at Tjøme Radio ba ombistand på K 16, da jeg hade kontakt med havaristen på K 77. Takk i alle fall for at du satt fart for bistå.

/per

Mattet ned lakklag nr 7 på skroget på Glen-L Squirten jeg bygger. Usikker på om jeg skal legge på 8.(siste) strøket nå, eller om jeg skal vente til jeg snur den og lakker siste strøket samtidig med siste strøket på dekket. Får se om jeg får ordnet meg en grei måte å sprøytelakke på.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...