Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Ja, det er BT sin jeg brukte. Som sagt, bare noen jeg tenkte meg frem til. Kan vel ikke skade hvertfall. Mulig andre har tanker om mer egnet fett....

Tok 2 runder. Først med stengte kraner for å få lagt litt på undersiden av kula, så opp å beveget kranene.

Så satt jeg de i halvstilling og sprayet på nytt for å få litt på oversiden av kula også (teoretisk). Så opp igjen og kjøre kraner.

Mvh. SAP

Skal jeg å prøve. Mine kraner går tregt! Spesielt tømmekranen fra septikken!

I dag har jeg tømt båten for alt.. Fant en åpen pakke saltstenger innerst i proviantskapet som hadde fått litt fuktbehandling.. En stor klump med mugg var resultatet:) jaja...

I mårra blir det oljeskift om det ikke ble for mange pilser i kveld!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Skulle ta den på land i går, men det var så fint utpå så det ble tur i stedet....... Tok den opp i dag og gjorde den for det meste klar for vinterlagring............ Jamre så lenge det plutselig ble til våren............:wacko::wacko::wacko::wacko::D:D

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 4

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Nja, jeg synes det var i minste laget.. jeg avsluttet alltid med en murerbøtte med minimum 20 liter. Andre som har erfaring på dette ?

det er første gang for meg også men jeg hadde en som sto og så på når jeg kjørte igjennom min TMD30 motor det er vell i prinsippet samme motoren? og jeg fikk kjøleveske igjennom hele veien når jeg helte på 8 liter men skader jo ikke og ta litt til jeg åpnet lokket på saltvannsfilteren og helte nedi filteret deretter blei åpnet opp ventilen ut så det kunne renne ut der

Vil tro at det er kjent for alle, men rein glykol fryser på ca 0 grader, dvs den blir som slurry. Fast tilstand fra ca minus 6 grader.

Så i forbindelse med vinterkonservering så er det utblandet som MÅ brukes.

50/50% er anbefalt.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Skulle starte på et lite prosjekt med å montere seglass på dieseltankene og var rundt div. steder for innkjøp av utstyr , men som vanlig endte jeg opp med å gjøre helt andre ting.... , det startet med teppet som ligger oppå dørkplatene , dette må fjernes for å komme til dieseltankene , men teppet hadde lagt fra seg så mye fint støv at både teppe og dørk måtte støvsuges , siden alle dørkplatene så måtte stå åpen måtte jeg finne et sted for teppet , men hvor en jeg la det var det i veien , så jeg begynte å rydde og endte opp med 2 fullstappete boss sekker med ting og tang som ikke lenger trengtes i båten samt en sammeliggbar sykkel . under ryddingen fant jeg en strekkavlaster , det passet bra for den ene på fortøyningen måtte skiftes , når jeg så holdt på med dette fikk jeg øye på en annen liten glemt sak , 2 av 3 frontvindu ikke var ferdig tettet pga.lekkasje , de 2 siste var kun teipet midlertidig , siden da dagen idag var så fin var det gjerne beste å få dette gjort med en gang .

Dermed gikk denne dagen også :smiley::smiley:

Da er burkan på og klar for vinterdvale. Konservering av motorer var utført for 2 uker siden. Men måtte starte opp igjen begge motorer da båten måtte flyttes til en annen plass . Dumt men konservering er en grei og rask jobb...

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Har strengt tatt ikke gjort noe med båten, men har bestilt Weaver snap davit 10 cm ut og 10 cm opp med hurtigkobling og Weaver motorbrakett som kan legges inn mot skroget når ikke i bruk fra Weaver industries i USA, får prøvd JetCarrier for første gang nå. Ble dyrere enn Maritim jolla og '98 4hk Merc jeg kjøpte sensommers, men, men, noe skal man vel bruke peng på...

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Satt krybbe på plass, merket strekkfisker osv for denne gang skal masten ned. Båten skal opp på lørdag. Vurderer og vinterkonservere motor før jeg tar den opp, mulig det er tryggere for jeg stoler ikke helt på krybben, skal kjøpe noen ekstra bukker, for jeg skal gjøre en del inni båten i vinter, har jo skjedd en del dødsfall pga dårlige opplagskrybber så jeg tar ingen sjangser i år. Ps første gang jeg tar mast ned så jeg håper det går fint.

Har bestilt meg "pysevisp" SE 40 fra Sleipner og toppmontert Ulraflex kontrollboks med knapper for trim/tilt.

Alt elektrisk blir montert nå,mens støpingen tar jeg til våren,når det blir litt varmere i luften.

Knappene på kontrollboksen skal brukes til å kjøre "vispen" istedenfor å bruke joysticken som vanligvis brukes...har trua på at det blir bra.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Skulle sætte presenning på båden og gled på en våd stige da jeg skulle ned fra badeplatfornen. Faldt to meter ned og landede på anklen.

Ligger på sofaen og ser dårlige film og forbander at jeg ikke tænkte mig om. Pas nu på med stiger og denslags derude, ikke?

Noe lignende skjedde meg på søndag også, tok av storseilet alene sku bare hoppe i fra baugen, men snublet og skled ,falt rett i rekkverket og tok et ufrivelig bad, bristet et ribbenein og veldig sår. Rart når du skvalper i vannet var det eneste jeg kunne tenke på var om noen såg meg hehe, Flaut uansett.

I dag har jeg lagt båten ut for salg. Registrert i NIS/NOR, norsk flagg, men ikke betalt norsk mva, bare EU moms betalt.

Etter en lang seilas til Middelhavet/Spania er jeg fornöyd. Det holder for meg nu. :thumbsup:

Har betalt båtplass frem til 19 aug. 2014. Blir den ikke solgt för sommeren, så får jeg vel seile litt rundt i Middelhavet??

http://www.knapemarin.se/boatlist_details.asp?BoatId=3507&Boatname=Hallberg%2DRassy+39+Scand%2E+Mk+II

byttet forbrukbatterier etter at de gamle (ingen lading i fem uker) var aldeles tomme, 1.03V, tok ikke lading. Lurte på hva det er som bruker strøm. Men - da de nye var montert, så jeg lys i en duppeditt. Aha! Må kople den duppeditten inn _etter_ hovedbryteren for batteribanken.

Nå klargjøring for motorskifte, men helgetur først.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

i dag bytta jeg girolje på motoren. han som hadde den før meg var sterk for den skruen var ikke enkel å få opp.. gikk med litt makt og en svær skrutrekker!

fikk på 0,9 liter, og ikke 1,05 som manualen sier.. men var sikkert litt igjen fra før.. var tross alt ned mot 0 grader..

polerte litt innvendig også, for å ha noe å gjøre mens olja rant ut..

skal bestille ledpærer til lanterner nå. eller er det dumt med så hvitt lys i topp/akterlanterne?

også skal jeg bestille nye høyttalere til stereoen.. de nye billige jeg kjøpte var det lite trøkk i.. fikk ingen klager i sommer :giggle:

tenkte å bestille disse http://www.ebay.com/itm/New-JBL-Marine-Series-MS6200-360-Watts-6-5-2-Way-Marine-Coaxial-Speakers-6-1-2-/200968105500?pt=US_Marine_Audio&hash=item2ecaa1ee1c&vxp=mtr

vil jeg høre stor forskjell fra disse som jeg har nå? http://www.ebay.com/itm/2-PYLE-PLMR61W-6-5-120W-Marine-Boat-Car-Waterproof-Full-Range-Audio-Speakers-/350777526073?pt=US_Marine_Audio&hash=item51abf84739

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

I dag har jeg hatt en liten tur ut på fjorden for så å skifte varm motorolje. Og så fylte jeg septiktanken/tømte den flere ganger med tanke på opptak til uken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I dag spiste jeg frokost i båten... :giggle:

Været var så fint og jeg begynte ikke på jobb før 11, så når guttungen var purret og stod i dusjen kokte jeg kaffe og smurte et par brødskiver.Så dro jeg ned til båthavna og var ute på fjorden i rundt 50 minutter. Kjørte litt utpå utenfor Oksval, stoppet motoren og lot båten drive mens jeg satte meg i sofaen bakerst, spiste skiver, drakk kaffe og leste morgenavisene før jeg fyrte motoren opp igjen, kjørte tilbake og deretter spaserte til en annen brygge for å ta Nesoddbåten til byen og jobben. En perfekt start på dagen! :smiley:

Les mer her!

I går fikk jeg konservert motorene for andre gang på 3 uker.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...