Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Gratulerer Tom. Ingenting er som å ha baklomma full av tusenlapper når en skal ut å handle båt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Gi oss en link til en av de du drømmer om, da. Lover og ikke kjøpe den før deg !

Hvilken som helst av P42 :giggle:

Gratulerer Tom. Ingenting er som å ha baklomma full av tusenlapper når en skal ut å handle båt.

Det er ihvertfall et greit utgangspunkt med tanke på forhandling med selgerne :thumbsup:

Flytta den til Floa. Mye vind og sjø på Lera, jeg snek meg bakom altmulig. På Floa skal de bytte maskin. Håper på bedre vær når jeg skal hjemover igjen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Grattis med salget Tom !! Da er det bare og bruke tiden god til og få seg et prakteksemplar av P 42.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Gratulerer masse med salget !

Du får titte litt til utlandet når du skal ha ny båt da :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Gratulerer masse med salget !

Du får titte litt til utlandet når du skal ha ny båt da :wink:

Takker ;-)

Jeg har tittet på noe som ligger i utlandet, og jeg syns de priser friskt der også. Det er best å få tak i noe her hjemme, som man får for en vettug pris.

Handlet jo Birchwooden i England.

Tatt opp Ynglingen.

Service, konservering og vedlikehold på pappas båt. Fortsatt litt igjen å gjøre ombord.

Sjekket el systemet og fant løse batteriklemmer som ble fettet og strammet. Jammen fant jeg et batteri han ikke visste om i servicebanken.... trolig fra da båten var ny i -99. Tror ikke det var noe vann igjen på det :eek: bytta det med et nytt fra Biltema. Så får vi håpe det ikke har ødelagt de ro relativt nye andre i servicebanken...

bilde

Lurer på hvor jeg kan få tak i reserve lampe til denne lyskasteren, sikkert mange av dere som har tilsvarende lyskaster på taket. Selve lampa er 17 cm i Ø, nesten 7``. Greier ikke å lese noe p/n på den.

Det ser ut som en lampe fra Guest, jeg tror jeg har den samme.

bilde

Lamene er ikke lett å få tak i. De leveres kun med reflektoren. Hør med Telmo.

Min er bare 5" : http://www.telmo.no/Nyheter/Elektrisk-utstyr/Utvendig-belysning/Lyskastere-og-søkelys/Spot-sprederlys-m-panel-22040--051121000-p0000012498

Redigert av Worry II (see edit history)

Fjernet roret på bab. side og tatt av propellen. Fortsetter på stb. side i morgen. Skal sende propellene til Windrace for å justere opp turtallet et par hundre omdreininger. Benytter samtidig anledningen til å bytte O-ringer på rorakslene

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Guest Avmønstret#

Satt på land. Fikk for første gang inspisere bunnen i ro og fred siden vi overtok båten.

Lite groe men aksling og propell var full av rur. Skal prøve med vannfast grease neste sesong.

Alle gjennomføringer ser tilsynelatende fine ut fra utsiden, må sjekke de bedre på innsiden men de jeg har sett på ser fine ut. Tror det må ha vært byttet siden båten var ny.

Rur på kjølevannsinntaket men nå vet jeg hvor det sitter så jeg har mulighet til å skrape over en gang nå og da.

Gikk over hele bunnen og kjølen. Kjølen er temmelig ujevn og bør egentlig sparkles. Må lese meg opp på sparkling av blykjøl. Ser for meg at dette er vårarbeid, og er i tvil om at jeg gidder å gjøre det på denne runden. Men hvis jeg begynner med regatta så er det ingen tvil :-)

Fikk riklet på roret og det må av da jeg syns det er for mye slark i nederste lageret/foringen eller hva det måtte være som gjemmer seg bak 6 bolter som klemmer rundt der nedi. Heldigvis ser boltene helt fine ut.

Forrige eier opplyste om at han hadde montert opp den greia som holder akslingen før propellen på nytt. Det er lagt et tynt lag med glassfiber nedover "greia" som har sluppet. Må slipe av og legge opp på nytt. Tror jeg kjører på med epoxyprimer i på "greia" og et stykke utenfor.

Tatt ut startbatteriet for å ha med hjem, bruksbanken er hjemme allerede. Ryddet og satt opp spinnakerbommen som stativ for presenning.

Strammet opp strekkfiskene på stativet, la opp et par ekstra jekkestropper for sikkerhets skyld. Liker det Lambertseterstativet dårlig. Må i det minste skifte en del bolter osv på det. Hadde nok sovet enda bedre om natta hvis jeg ordner et par ekstra støtter.

En grei økt selv om jeg egentlig ikke gjorde noe som helst med selve båten :-/

Byttet toalett og slanger akter i fjor. I høst er det toalett foran som har fått nye slanger,septikslanger var det kun 50% åpning på :yesnod: , så det var på tide.

Det er ikke alltid like lett å tre inn nye slanger, men man blir jo etter hvert godt kjent med båten.

Malt motorrommet og flekket litt på motorene. En nipplel røyk på vanngjennomføringen på gearet. En god kompis fikk loddet på en ny nippel og den skal hentes i dag. Trivelig å bruke god tid og få alt på stell.

Den ene motoren har brukt mer drivstoff enn den andre. Luftfilteret var temmelig tett og er byttet. Kanskje dette var årsaken til mer drivstofforbruk.

Nå skal veivhusfilteret bort på sb motor også. Det skal tettes. Ny bskre topp skal kjøpes hvor det går en slange fra denne og inn i midten på luftilteret. Flere andre ha gjort dette med hell. Har god erfaring med dette a vpr bb motor ble bygget om for noen år siden.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...