Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Begynt på jobben med å rydde enda bedre opp i det elektriske i fremre del av båten - akterut er det klart, lagt opp ny hovdbryter til vinsj og baugproppel + god opprydding og oppklammring av kabler.

Nå flyttes sikringsboks og jordingsskinne inn til under roret - så da skal det teoretisk bare være igjen ledningene til motorinsrumenter fremme i det orginale rommet for sikringer/strøm - ett stykke på vei, men laaangt igjen, men er fornøyd så langt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Tok en tur for å fylle diesel i går. Både på tanken og på en del kanner slik at det går an å holde en OK temperatur ombord nå i den kalde årstiden. Var en nydelig tur, helt flatt vann og tidvis sol + Mr. Perkins sveiv som ei klokke (ikke ei luktfri klokke akkurat, det merkes godt på lukta i klærne at motoren har vært i svevet, til "glede" for madammen og andre som måtte komme for nærme) :smiley:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Sitter på nattevakt og skal hjem og sove noen timer om et par timer, men hvis avisene har rett og det blir 14 grader i Oslo i dag, så skal jeg jaggu meg ut på fjorden med båten!!! Ellers har jeg bestilt filtre og lameller og får dem vel i posten om en dag eller to, så vinterkonserveringen av motoren nærmer seg styggfort.

Ellers overveier jeg seriøst å sove i båten denne uka. Begge soverommene hjemme pusses opp for tiden, og det er ganske bråkete når jeg ligger på sofaen i stua. Siden jeg jobber natt denne uka lurer jeg derfor på om det er like greit å ta med dyna og legge seg i båten...jeg har tross alt behov for litt søvn på dagtid, og det er mye stillere i båten enn det er hjemme for tiden...

bilde

Ferdig med motorrommet så langt. Det siste som er gjort var å koble fra begge akslene fra gearet og fikk sjekket om alt var i plan. Litt justering på den ene motoren som hadde siget et par millimeter.

Greit å gå neste sesong i møte når "alt" er blitt sjekket. Begge motorene er fra 1986. Begge motorene har nå fått fjernet veivhusfiltret. Tettet igjen der filtret satt. Ny bakre ventiltopp med slange (Blå slange i bildet) som går inn i luftfiltret i midten. BB-motor har hatt dette et par år som fungerer fint. Det samme som er på nyere 41-motorer fra VP.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

bilde

Ferdig med motorrommet så langt. Det siste som er gjort var å koble fra begge akslene fra gearet og fikk sjekket om alt var i plan. Litt justering på den ene motoren som hadde siget et par millimeter.

Greit å gå neste sesong i møte når "alt" er blitt sjekket. Begge motorene er fra 1986. Begge motorene har nå fått fjernet veivhusfiltret. Tettet igjen der filtret satt. Ny bakre ventiltopp med slange (Blå slange i bildet) som går inn i luftfiltret i midten. BB-motor har hatt dette et par år som fungerer fint. Det samme som er på nyere 41-motorer fra VP.

Astor, siden jeg har to 41B med veivhusfilter blev jeg nysgjerrig på hva som er fordelen med det nye opplegget som du har lagt om til?

Liten ombygging ser jeg. Tettelokk hvor veivhusfilteret sitter, nytt ventildeksel og lage ett kontaktpunkt i filteret.

Jori, som alltid er på jakt etter forbedringer

Astor, siden jeg har to 41B med veivhusfilter blev jeg nysgjerrig på hva som er fordelen med det nye opplegget som du har lagt om til?

Liten ombygging ser jeg. Tettelokk hvor veivhusfilteret sitter, nytt ventildeksel og lage ett kontaktpunkt i filteret.

Jori, som alltid er på jakt etter forbedringer

Det grovgjengede filtret hadde en tendens til å lekke ut fra gjengene. Det satt trangt og jeg hadde alltid problemer med å få dette tett gjennom hele sesongen.

Har shoppa litt,

33 kg Rocna anker,

40 liter varmtvanns tank med 3 inløp, strøm kolbe, motorvarme, og kolbe hvor vamtvannsvameren Eber skal kobler til.

Victron- 3 x 190watt solceller,

Victron MPPT 150/70 regulator for solceller,

Victron 12/2000/80-30 lader/inverter.

Så det blir litt arbeide når våren kommer.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Har i dag vert på brygga og strammet opp fortøyninger. blåser noe skikkelig vest-norvest gjennom hestsund i dag.

Burkaen sitter godt men det er noen få som kanskje ikke har burka ila dagen lenger. For de som ikke har vert og sjekket presenningen bør ta en titt på båten sin. Vind kastene har en styrke opp mot 25 knop.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Det ble en inspeksjonstur til opplagsplassen på Makrellrød ved Krogstadfjorden i dag. Nordvesten hadde også her hatt det moro med enkelte av presenningene. Jeg fikk gitt beskjed til eierne av et par av de mest utsatte båtene, men flere bør nok snarest mulig ta seg en tur for å sjekke opp!

Var nedom Astor i går for å sjekke før vi fro til Nord-Møre. Vindstille på Tofte! Den delen av Hurum lå helt i le for det friske vindværet som føk over Østlandet denne uka. Det dreibare ip-kamera gir meg et godt overblikk over skuta når jeg er på reise.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...