Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

hvorfor tar du det denne veien ? roger-jo ?

Det skjønner ikke jeg heller. Om man behandler med klorvann så er det vel om å gjøre å få satt hele systemet med klor ?

Da er det vel like greit å skylle "riktig" vei til slutt ?

og det må bli mye vanskeliger å få løftet ut evt slim og slag som løsner fra tankveggen. (belegg) Kan godt løfte litt klorvann opp i påfyllinga, men så ville jeg ha tatt alt ut fra laveste punkt og skyllt godt.

Hele systemet har stått med klor vann i vell 24 timer. siden jeg fylte opp hele systemet i går,

I dag startet jeg bakvasking av tanken etter å ha stengt krana til vannpumpa.

Fordelen er at en også får vasket oppunder taket i tanken og en kan la humla suse og gjøre noe annet

mens tanken skyller seg selv grundig. Har alltid full trykk på vann inn.

Har aldri observert noe slim belegg ved utskylling, heller ikke når jeg er er ferdig med tankspylingen og åpner kranen og skyller ut røra med vannpumpen til vann kranene til klorvanner i røra er vek.

Jeg tar noen bakvasker av tanken på plasser der vannet er bra i sesongen.

Har drukket tankvannet i 30 år.

Skal en fylle tanken med klor vann og pumpe det ut må en fylle og tømme tanken flere ganger slik tar tid,

når en har litt størrelse på vanntanken.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Fikk skrapet en del bunnstoff og kjørt sodablåseren god og varm. Skraper det værste først og blåser skroget gullende rent. Gelcoat tar ikke skade og alt av skavanker kommer frem. Investeringen i blåseutstyr var ikke dumt!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Fikk endelig flyttet til sommerplass, og montert rekka igjen. Oppdaget at to av fortøyningstauene mine flyter, så da må jeg ut på jakt etter nye. Passer i grunnen helt greit, da det 16mm-tauet jeg bruker er akkurat så tykt at jeg sliter med å få løkka gjennom pullerten. Må ned på 14mm synketau.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Skrapet enda mer bunnstoff og er enda mer fornøyd med investeringen i sodablåser! Det nærmer seg sparkling av sår i gelcoat og priming. Ingen tegn til dårlig støping i skroget på min solide Tresfjord!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg har polert alt under fenderlista, så da er båten klar for stoffing. Jeg foretrekker å polere før jeg stoffer, for da slipper jeg å få poleringsflekker på det nye bunnstoffet. Det som blir av overlapping og sprut fra poleringsmaskinen på det gamle bunnstoffet vasker jeg bare vekk med litt white spirit. Resten av poleringen får vente til jeg har gjort det som gjøres før sjøsetting. Jeg har også skrudd av trinnene til badestigen, pusset dem ned og oljet dem med Benar UVR.

Vasket innsiden, renset teak og behandlet den med Jotun teak sealer. Sjekket olje, kjøleveske og hydraulikk.

Sjøsetting 0800 i morgen :)

Hvis rubbing, polering og voksing kommer i tillegg, er jeg glad jeg har trebåt. Mye mindre arbeid. :lol:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...