Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

https://baatplassen.no/i/topic/114286-a-glaze-den-endelige-løsning/

Denne?

Har tenkt å oppdatere den på slutten av sessongen når jeg vet mere om langtidseffekten.

 

I dag har jeg vasket sorte striper. Regnet i natt har herjet fælt med glansen. Båten var helt fin når jeg parkerte den på søndag, men nå!!

 

Jeg har benyttet A-Glaze og hittil vært fornøyd. Har bare vaske med vann inntil i dag. Skal ikke gi A-Glaze noe skyld da båten fremdeles perler og ser bra ut, men resultatet av det regnet du nevner måtte jeg ta affære med i dag. Makan til feite sorte striper har jeg ikke sett før. Jeg har noe shampo også fra A-Glaze som ikke skal ta forseglingen og heldigvis tok den de sorte stripene noe sterkt blandet. 

 

Ja, regnet i natt var ikke bra. Hadde jo helt nypolert båt etter betydelig innsats og ble nedslått når jeg så båten i dag. Gikk et par timer med rennende vann og microfiberklut så var den fin igjen.

 

 

 

Skulle trodd hele Ruhr-dalen hadde sendt fra seg det regnet. Jeg tenkte å gjøre klar båten for helgen, men ble stående å vaske helt til kl. 22.00 i kveld.

Det vannet som rant av når jeg hadde skrubbet hele flybridgen så ut som sølevann.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tatt opp båten etter noen dagers opphold i ferskvann. Deilig å ikke ha salt overalt etter tur, og ingen dønninger. Nå er båten ren og pen.

 

Blir hjem i saltvann i morgen..

 

bilde

Ikke ofte det er så flatt på sjøen:)

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Olja fordekket to ganger i finværet. Da er rennovering av teakdekket ferdig. Det er en bra sjau, men absolutt verdt jobben :smiley: jeg liker nyslipt teak med Golden Teak sealer

bilde

bilde

 

 

Fikk sett båten "nedentil" for første gang også. Kledde meg opp med våtdrakt og litt bly og tok 1/2 time i vannet. Vaska og skrapte litt rur under vann. Overraskende lite groe, og drev og alt annet var i svært god skikk, som lovet av selger. Morsomt å se undervannsskroget med to step under vann. Interessant konstruksjon, som fungerer svært godt i sjøen (Ocke Mannerfeldt konstruksjon dette)

 

Til slutt ble båten vaska skikkelig med en god voks shampo.

 

En god turdag med andre ord :yesnod:

 

Teaken inne fikk seg en omgang med slipemaskinen for noen dager siden. Men denne oljer jeg ikke.

bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vasket hele båten utvendig. Noe må jeg finne på nå som jeg er båtløs for en stund. Måtte matte ned hele skroget over fenderlist. Uansett hvilken såpemiddel jeg bruke ville ikke soten som hadde lagt seg som en tynn hinne på skroget bort. Fant en 3 liter med jiff båtvask og vasket skroget med konsentrert såpe på en svamp. Først da ble soten borte, ikke noen heldig løsning men bort skulle den. Får planlegge en maskinpolering når båten ligger på land under og over fendrlis ...

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Olja fordekket to ganger i finværet. Da er rennovering av teakdekket ferdig. Det er en bra sjau, men absolutt verdt jobben :smiley: jeg liker nyslipt teak med Golden Teak sealer

bilde

 

 

Flott resultat Bitteliten!

Det produktet der, er det den som består av tre trinn? I tilfelle bruker du alle?

 

 

Uansett hvilken såpemiddel jeg bruke ville ikke soten som hadde lagt seg som en tynn hinne på skroget bort. Fant en 3 liter med jiff båtvask og vasket skroget med konsentrert såpe på en svamp. Først da ble soten borte, ikke noen heldig løsning men bort skulle den

Du forsøkte ikke å gå rett på med poleringsmiddel? Jeg fant ut (sikkert etter et tips her inne) at poleringsmiddel er utmerket som fenderrens. Har tidligere brukt aceton, men det var faktisk mye raskere og ga bedre resultat å gå rett på med poleringsmiddel. Testet med to forskjellige, en vanlig lakkrens for bil, og båtpolering fra Biltema. Begge funket så og si like bra.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Flott resultat Bitteliten!

Det produktet der, er det den som består av tre trinn? I tilfelle bruker du alle?

 

]

Takk :smiley: det er deilig å gå barbeint på et sånt teakdekk.

I og med at jeg slipte teaken var det ikke behov for å bruke trinn 1 (cleaner) og trinn 2 (brightner). Jeg har olja to strøk med trinn 3 Golden Teak sealer

 

Vedlikeholdet mitt består av å skylle av saltvann. Når oljen begynner å lysne vasker jeg med zalo og oljer over en gang. Om dekket etterhvert blir møkkete og mørkt kommer jeg til å bruke trinn 1 og trinn 2, men satser på at zalovask og oljing 1-2 ganger i sesongen holder.

 

Å bruke Golden teak på et slitt/gropete teakdekk tror jeg ikke blir fint. Derfor tok jeg jobben med å slipe ned teaken. Det tok meg ca 15 effektive arbeidstimer med en god hobby eksentersliper. Bruker 40 papir. Natene mine stakk en hel del opp enkelte steder. Disse kuttet jeg ned til teakens høyde med skalpell (clasohlson har et kjekt sett med mange bladtyper) før jeg slipte. Det sparte meg nok for en del tid

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset,  jeg skal ta det opp med frua, det er hun som tar seg av treverket hos oss. Vi har testet noen forskjellige varianter med overflatebehandling av teak og iroko. Noe har vært vellyket, andre ikke. Det blir uansett sliping først, så da blir det å gjøre som deg og gå rett på med trinn 3. Plata på baugspydet er demonterbar, så den tar vi med hjem og sliper og oljer. Treverket på badeplattformen derimot ble et hastverksprosjekt dagen før sjøsetting den gangen den ble laget, og det er nå modent for utskifting. Mulig vi kan bruke teakstavene om igjen og bare lage ny plate, så da får vi se om ikke vi tester ut Golden Teak neste gang :smiley:

 

Men det med 30 papir, det var en skrivefeil eller?

Link to post
Share on other sites

Får dårlig samvittighet når jeg tenker på hvordan båten ser ut. Den er ennå ikke blitt vasket og polert i år og ser og er direkte møkkete! Det har jo sin naturlige forklaring, men likevel... Fikk i det minste kjørt litt ferskvann på den etter siste tur, men det tar jo ikke bort møkka...og gudene vet når jeg kommer ned i båthavna neste gang...

Link to post
Share on other sites

Ok, så du bruker så pass grovt ja. Går du over med noe finere til slutt?

Har erfart at det ikke trengs. Teaken blir helt glatt og fin med 40 papir. Har nå pussa teaken på pappas HR31 og min Nimbus 30S. Samme erfaring på begge.

 

Begge båtene hadde ganske slitt dekk med gropete teak. Jeg bruker slipemaskinen ganske aktivt, dvs at jeg vinkler den ned mot treet og presser ned. Har prøvd med båndsliper, det funka ikke særlig bra.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poleringsmiddel på fender? Nå er dere gammeldagse. KMI Wipes fjerner skiten like lett fra fenderne som Baby Wipes fjerner skiten på en unge. Det er det mest fantastiske jeg noen gang har kjøpt innen båtpleie - og er et slikt "du tror det ikke før du får se det" middel. Nå skinner mine fendre - jevnlig.. Det tar tross alt bare 30 sekunder å få en fender rein og fin, så da blir det gjort også. 

Link to post
Share on other sites

Bytta pumpe på toalettet til twist and lock. Ikke rart vi hadde tilbakeslag slik den gamle pumpa og pakningene var fulle av urinstein. Måtte rense anleggsflaten til bunnpakningen for urinstein, men det ble bra :smiley: slangen ut av toalettet var overraskende fri for urinstein. Septiktanken er nå fyllt opp med zalovann for rens. Det skal få stå en stund og jobbe litt. Ikke at det ser ille ut, men greit å vite at ting er OK.

 

På dreggen i ankerbrønnem på fordekket var det en rusten sjakkel som ikke ville la seg skru opp. Fikk kutta den med baugfil og satt på en skikkelig sjakkel i syrerfast.

 

Polerte deler av overbygget med noe nano greier fra Seatronic. Fungerte bra det.

 

Også fikla jeg litt mer på vindusspylerpatenten min. Prøvde å sette på tilbakeslagsventil av akvariekvalitet, men pumpa klarer ikke å trykke spylervæska gjennom. Så da ble det svanehalser på slangene i stedet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poleringsmiddel på fender? Nå er dere gammeldagse. KMI Wipes fjerner skiten like lett fra fenderne som Baby Wipes fjerner skiten på en unge. Det er det mest fantastiske jeg noen gang har kjøpt innen båtpleie - og er et slikt "du tror det ikke før du får se det" middel. Nå skinner mine fendre - jevnlig.. Det tar tross alt bare 30 sekunder å få en fender rein og fin, så da blir det gjort også. 

 

KMI Wipes har jeg brukt også og det renser alle urenhetene bort og etterlater en fender som ser nesten ny ut. Problemet derimot er at fenderne blir så tørre at de "skriker" ved minste friksjon og suger til seg urenheter på nytt.

Har lurt på hva jeg skal sette de inn med for å unngå dette og tenkte at ved neste rens så skal jeg prøve med sånn "Bumper-shine. Kanskje det tilfører de fettstoffene som tydeligvis fjernes ved bruk av KMI: http://www.autocare.no/autocare/produkter/turtlewax/eksterior/bumper-shine/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...