Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Ikke bare i dag, men de siste par dagene har jeg revet ut alt i fra den fremre kabinen i min Marieholm 24. Skrogtrekk også. Sliter nå med å fjerne gammelt lim. Skal pusse, sparkle og male til slutt. Bunn gjennomføringer skiftes samtidig. :saint:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52624/dsc_0015.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52624/dsc_0016.jpg

Link to post
Share on other sites

Fått dødsdommen på Eberen, så da var det bare å bestille ny.

Det skal koste å ha båt ;-)

Du får vel en Blue Marlin for ned mot den halve prisen Tom?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skyllet gjennom vanntanken 2 ganger etter å hatt rengjørngsmiddel i tanken 3-4 dager.

Skal ned og skylle igjennom 2-3 ganger til i morra for å være sikker på å få ut middelet!

Tar tid å fylle opp 200l og deretter tømme det gjennom kranene!!

Skylle gjennom med nesten 1000L. vann... Gjør du dette for å kunne drikke rett av krana?

Tror jeg fortsetter med den portable vanndunken min :)

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Skylle gjennom med nesten 1000L. vann... Gjør du dette for å kunne drikke rett av krana?

Tror jeg fortsetter med den portable vanndunken min :)

Har drikket rett av krana på alle båter vi har hatt, dvs fra 2004. Ikke opplevd å få noe mageonde av dette.

Tank blir rengjort årlig og første vannpå fylling tilsatt klor.

Dette tømmes og systemet spyles et par ganger før det igjen drikkes, dette mest for at vann med klor ikke smaker særlig godt.

Lilleborg sier følgende om dosering.

 

DOSERING TIL RENSING/ DESINFEKSJON AV VANNTANKER I BÅT

(må ikke drikkes!!!):

 

- 1 dl. Klorin pr. 10 liter vann.

- Fyll tanken helt opp og la stå i ca. 1 døgn.

- Tøm tanken helt og kjør gjennom to-tre skyllevann (fyll helt opp og

tøm tanken 2-3 ganger)

Dette skal ikke gi lukt eller smak i tanken i etterkant.

 

PS!! Dersom du har tank av aluminium må Klorinblandingen ikke stå

mer enn et kvarter til en halv time pga. korrosjon (reagerer

med aluminium).

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

I går vasket jeg ned båten etter all nedbøren de siste dagene. Var grufullt med striper, men de virket å gå lettere bort nå etter at jeg gikk over med ReLoad spraysealer for et par uker siden (ref tidligere innlegg i denne tråden).

Nå er jeg mest spent på holdbarheten...

 

Vasket motorrommet

Regner med at du mener lett støvtørking?

Jeg kikket jo nedi der sist helg og tenkte at det rommet var godkjent for hvitdressen, hehe ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

... Regner med at du mener lett støvtørking?

Jeg kikket jo nedi der sist helg og tenkte at det rommet var godkjent for hvitdressen, hehe ;-)

Kunne jo hende det var et støvkorn jeg hadde oversett, SAP . Slo Zalovann mellom motorene og vasket i alle kriker og kroker. Må vel tilstå at du må gjerne gå ned med hvite strømper nå ... Gæærn? Neida .. Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skylle gjennom med nesten 1000L. vann... Gjør du dette for å kunne drikke rett av krana?

Tror jeg fortsetter med den portable vanndunken min :)

 

Båten er ny for meg nå og jeg vet ikke om forrige eier har gjort noe tiltak mtp rens, vask eller skylling av både vann og septiktank.

Da synes jeg det er greit å ta en ordentlig skylling og vask av hele båten nå som jeg har fått den hjem så vet jeg hvertfall at det er gjort!! Kanskje enkelte synes det er overkill, men men. bedre med en skylling for mye enn for lite!

 

Neste blir skylling/rens av septiktank. Kjøpte noe flott og fint på flaske hos SeaSea i fr.stad i stad som jeg skal prøve ut i helgen!

Link to post
Share on other sites

 

I går vasket jeg ned båten etter all nedbøren de siste dagene. Var grufullt med striper, men de virket å gå lettere bort nå etter at jeg gikk over med ReLoad spraysealer for et par uker siden (ref tidligere innlegg i denne tråden).

Nå er jeg mest spent på holdbarheten...

 

Har også testet denne Reload'en nylig

Tok nettopp en grundig polering med 3M serien og vokset med Autoglym HD Wax. Deretter la jeg på denne Reload'en og det perler bra og di JÆ... sorte renningene virker å sitte litt lettere!

Tommel opp ?

 

PS: er på jakt etter den perfekte shampoo som er akkurat sterk nok til renninger og fugle drit etc...men også mild nok til ikke å ta voks.

Forslag/erfaringer rundt dette Sap?

1464209799.jpg

Link to post
Share on other sites

I går vasket jeg ned båten etter all nedbøren de siste dagene. Var grufullt med striper, men de virket å gå lettere bort nå etter at jeg gikk over med ReLoad spraysealer for et par uker siden (ref tidligere innlegg i denne tråden).

Nå er jeg mest spent på holdbarheten...

 

Som jeg nevnte tidligere under båtpussen i år prøvde jeg ganske mange forskjellige voks/sealere på forskjellige steder på båten. Hittil har jeg likt veldig godt Pure Wax som slutt-step, men jeg har nok fått meg en ny favoritt.

bilde

Dette er jo den kjent som "Formvoks". Den er hard som pokker, men når man begynner å gni på "klossen" i boksen blir den myk og god å bearbeide.

Jeg har nok jobba ganske godt med den på utvalgte steder og over 2 omganger, men de stripene du nevner har jeg i liten grad der denne voksen er benyttet.

Det som er der er relativt enkelt å fjerne(men forsvinner ikke bare ved spyling).

Har kjøpt ei bøtte til slik at jeg har litt å drive med når det ikke er noe annet å finne på. Bruker for øvrig en skurevamp til å overføre voksen fra boksen til padden på maskinen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har også testet denne Reload'en nylig

Tok nettopp en grundig polering med 3M serien og vokset med Autoglym HD Wax. Deretter la jeg på denne Reload'en og det perler bra og di JÆ... sorte renningene virker å sitte litt lettere!

Tommel opp

 

PS: er på jakt etter den perfekte shampoo som er akkurat sterk nok til renninger og fugle drit etc...men også mild nok til ikke å ta voks.

Gøy at det er flere med samme erfaring :-) håper holdbarheten er ok, men på en annen side er den så lett å jobbe med at det er greit å etterbehandle litt hist og her, gitt at man gjør det mens overflaten ennå er strøken.

 

Ang shampo, så har jeg prøvd endel, fra Grønnsåpe til Div voksshampoer. Sitter med en følelse av at det meste tar voksen man har brukt så mye tid for å legge i større eller mindre grad.

 

I fjor begynte jeg å bruke Meguiars Ultimate Wash & Wax etter å ha lest litt på Detailersclub.no

Denne: http://bilxtra.no/ultimate-wash-wax

Dyr som et helvete, men den virker helt anerledes enn "billigshampoene" jeg har brukt tidligere. Sikkert ikke beste valget på inngrodd møkk, men prioriterer heller og holde flatene beskyttet slik at skitt fester seg minst mulig i utgangspunktet.

 

Er egentlig prinsipielt imot dyre produkter med fancy farge og lukt, men denne synes jeg er verdt pengene sine.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte tidligere under båtpussen i år prøvde jeg ganske mange forskjellige voks/sealere på forskjellige steder på båten. Hittil har jeg likt veldig godt Pure Wax som slutt-step, men jeg har nok fått meg en ny favoritt.

bilde

 

Takk for tips. Har hørt godt om den, men aldri prøvd selv. Blir spennende å se på holdbarheten over tid. Får plukke opp en boks neste gang jeg er på Maritim :-)

 

På båter med mye flater som FB båter og Trawlere setter jeg holbarheten over glans. Meguiars Pure Wax synes jeg scorer på glans og at den er lett å jobbe med, men faller litt gjennom på holdbarhet.

 

Et annet produkt man får kjøpt overalt som jeg synes funker bra er sealeren til Autoglym/ Selaclean. Den som er tynn som vann. Har gode erfaringer med den fra tidligere både på bil og båt. Bruker den pr nå bare på propellen, men den holder seg groefri gjennom en hel sessong.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

bilde

Jeg har brukt denne. Med varme, i flere lag etter at jeg fikk slipt gelcoaten på utsatte steder. Tung å jobbe med, sammenlignet med flytende "Carnuba" voks, men ser ut til å bli veldig hard med god holbarhet. Brukte den for to år siden, har fortsatt med "lettere" voks, vanligvis Meguiars "Carnuba" voks.

 

Jeg har en boks Norpol W-70 i båten ?

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

I fjor begynte jeg å bruke Meguiars Ultimate Wash & Wax etter å ha lest litt på Detailersclub.no

Denne: http://bilxtra.no/ultimate-wash-wax

Dyr som et helvete, men den virker helt anerledes enn "billigshampoene" jeg har brukt tidligere. Sikkert ikke beste valget på inngrodd møkk, men prioriterer heller og holde flatene beskyttet slik at skitt fester seg minst mulig i utgangspunktet.

 

Har også brukt denne som normalvask en stund. Er skånsom og fungerer bra på lett tilskittten båt. For svak etter mye nedbør og fugledritt....

Vil fortsette med denne men er altså på jakt etter en tilleggs shampoo som er noe kraftigere.

Det lukter forresten helt fantastisk i hele havnen etter jeg har vasket båten med den gule Meguiars ?

Link to post
Share on other sites

Har brukt biltemas Black Streak Remover på striper som ikke går bort med vanlig shampo. Den løser møkka veldig lett, men er ikke overbevist om at den ikke tar voks selvom det står på etiketten at den ikke skal gjøre det.

Tar da først og vasker, så BSR på det man ikke får bort og så vasker over med voksshampoen igjen.

 

Turtle sin Supervask, den tyktflytende typen i blå flaske man spruter rett på svampen virker også. På lukten tror jeg det er blanding av parafin og den originale voksen. Bruker den på bilen vinter og vår, og den virker å legge igjen et beskyttende lag da en upolert bil faktisk preller vann etterpå.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I fare for å gjøre om denne tråden til nok en tråd om polish og overflatebehandling, så drister jeg meg frampå med nok et spørsmål om dette temaet (skal vaske skuta i morgen med det linkede produktet, bare for å forsvare litt at jeg holder meg til trådens tema  :saint: ):

 

Hva er forskjellen på den gule og denne i linken under på lilla flaske ?

https://bilpleiekongen.no/produkt/meguiars-boat-wash-19-ltr/

 

Er den gule mer effekltiv mot skitt og "black streaks"?

 

Selv har jeg benyttet denne lilla etter jeg gikk over til å bruke Meguiar OSC og Pure Wax og må si meg veldig fornøyd med effekten. Blander sikkert litt sterkere enn anvist i en bøtte lunkent vann og det fungerer utmerket både på striper og for å beholde glansen til langt utpå høsten. Har også inntrykk av at denne er med på å bevare voksen, men det kan selvfølgelig være et følelsesmessig bedrag.

Redigert av WGM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt denne. Med varme, i flere lag etter at jeg fikk slipt gelcoaten på utsatte steder. Tung å jobbe med, sammenlignet med flytende "Carnuba" voks, men ser ut til å bli veldig hard med god holbarhet. Brukte den for to år siden, har fortsatt med "lettere" voks, vanligvis Meguiars "Carnuba" voks.

 

Jeg har en boks Norpol W-70 i båten

 

Ja, den er som du sier litt tyngre å jobbe med, men jeg har inntrykk av at det er et holdbart produkt. Man kan jo jobbe seg helt lei før den blir tørr og om den ikke blir det(som regel ikke) så er det enkelt å tørke av overskytende med microfiber klut. Spørs om det er noe i det at jo tyngre å jobbe med, jo lengre holdbarhet....det er jo nesten som å jobbe med saue-talg  :giggle:

Det var i hvert fall moro å se hvordan vannet prellet av sist helg i forhold til der jeg har brukt Pure wax(flytende canuba). 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fått tilslag på ny (brukt) båt! Stor stas. En Mørejet 30, 98 modell med KAD43 som skal hentes om 2 uker. Hentes i Hardanger og hjemmehavn i Nordhordland, så blir ikke lange henteturen. :flag_bp:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Har brukt den lange *host* turen fra Leangbukta til Borøya til å tenke på hvordan jeg skal få fikset kjølevannet. Det kommer fremdeles for lite vann (og dermed høres vi ut som en Spitfire når vi lister oss fram mellom øyene.

 

Jeg glemte selvfølgelig både kompressor og stakefjær hjemme - hadde tenkte å utøve trykk og staking fra kjølevannsfilteret og ut tilbake mot inntaket nede på seildrevet. Må sjekke i morgen at ventil er 100% åpen og at resten av sløyfa er OK.

 

Skal ha båten på slipp for båtpuss om to uker, men er ikke tilstede selv og får ikke sett på problemet selv mens båten er på land. I verste fall blir det er ekstra løft bare for å sjekke/stake... :-/

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har brukt den lange *host* turen fra Leangbukta til Borøya til å tenke på hvordan jeg skal få fikset kjølevannet. Det kommer fremdeles for lite vann (og dermed høres vi ut som en Spitfire når vi lister oss fram mellom øyene.

 

Jeg glemte selvfølgelig både kompressor og stakefjær hjemme - hadde tenkte å utøve trykk og staking fra kjølevannsfilteret og ut tilbake mot inntaket nede på seildrevet. Må sjekke i morgen at ventil er 100% åpen og at resten av sløyfa er OK.

 

Skal ha båten på slipp for båtpuss om to uker, men er ikke tilstede selv og får ikke sett på problemet selv mens båten er på land. I verste fall blir det er ekstra løft bare for å sjekke/stake... :-/

 

Jeg hadde samme problem tidligere denne uken, da var det drevet som var delvis tett.

https://baatplassen.no/i/topic/109784-livet-med-tortuga-maxi-fenix/?p=1827417

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...