Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Sommeren og årets båtsesong går mot slutten for min del :-(

Polert litt på båten i ettermiddag. Godt å få gjort litt mens båten ligger i hjemmehavna da opplagsplassen er en times kjøring unna.

 

 

bilde

Bruker Mirka T10 medium polish på ullpads og Flexmaskiner. En 14-2 150 roterende og en 3401 VRG oscillerende med tvungen rotasjon. Bruker de litt om hverandre avhengig av hvor på båten og hvor mye korrigering som trengs.

 

Den roterende er lettest og korrigerer mest, men krever mer forsiktighet da den med ullpad fort kan brenne overflaten på hjørner etc om man ikke passer på.

Den oscillerende er lettere å bruke, gir lett god glans, men korrigerer noe mindre og veier mer.

 

 

bilde

Har fått meg en ny kompis i havna de siste ukene. Han kommer padlende så fort jeg er ombord og er aldri langt unna. Et usedvanlig gemyttlig eksemplar av arten som ikke biter eller hveser.

 

 

bilde

 

Har i år testet ut en spraysealer/ quick detailer jeg er blitt veldig fornøyd med. CarPro ReLoad heter den.

 

Den er kjent i detailermiljøet som meget holdbar, lett og påføre og preller vann som bare det.

 

Tok en prelletest tidligere i sommer...

[url=https://youtu.be/G6lD3K7PScI]https://youtu.be/G6lD3K7PScI[/url

 

Droppet faktisk vokssteget i dag. Legger på og tar av i én operasjon med en lett fuktig mikrofiber vaskeklut (Jordan glassklut).

Overflaten MÅ være helt ren og helst polert. Da går det fort. I dag polerte jeg i ca 4 timer, men forseglingen tok vel bare et kvarter eller så...

 

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har hatt mekaniker ombord, da jeg fikk en alarm på vei hjem fra service i går. Fikk ikke styrbord motor i gir, og det ulte så fort jeg prøvde.Mekanikeren stilte opp klokka 18.30 i kveld, og fant ut at en solenoid til gearkassa hadde takket for seg. Fordelen med å knytte seg til et fast verksted, er at de legger to pinner i kors for å hjelpe til når uhellet er ute. Takker Vollen Båtservice/Vollen Motor for god service :-)

Link to post
Share on other sites

Om overflaten er polert blank fra før samt holdt ren underveis kan legge på ny runde med ReLoad like enkelt. Forutsetter at det gjøres før virkningen fra forrige runde er borte og overflaten er helt ren.

Produsenten sier 6 mnd holdbarhet, jeg sier ca 2-3 avhengig av forarbeid, vedlikehold (vasking) og overflatens tilstand i utgangspunktet.

 

Måler mitt er å polere én gang i året og vedlikeholde jevnlig med ReLoad eller annen voks.

Jo mer jeg holder på med dette, jo mer åpenbart blir det at det ikke finnes noe vidundermiddel som holder alt shiny uten endel arbeid.

Mye ligger i selve poleringen. Jo glattere overflate, det vil si hvor mye arbeid man orker å legge i polering med maskin og proffe produkter, jo lenger holder holder det seg blank forutsatt at overflaten holdes beskyttet.

 

Er et slit er det uansett, men resultat og holdbarhet blir bedre i forhold til å holde på med standard produkter og utstyr.

 

Fikk polert og forseglet omtrent 5% av båtens overflate i går. Bare å glede seg til de resterende 95% som venter.. :-(

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvis Reload fungerer som et "slitelag" så kan det kanskje være hensiktsmessig å legge det utenpå forsegling eller voks når båten er nypolert.

Ønsker ikke å polere mere enn en gang per år, men som du sier ingenting (så langt) har holdt hele året.

 

Har noen testet Gtech ExoV2; http://concours.no/lakkforsegling/140-gtechniq-exov2-ultra-durable-hybrid-coating.html

Sushi

Link to post
Share on other sites

Ja, ingentig holder året gjennom, hvertfall ikke uten vedlikeholdsvoksing. Gjelder å legge på nytt lag før overlater forringes.

Og det er det sporet jeg skal forsøke fremover da det tar alt for mange timer å polere hver cm2 flere ganger i sesongen.

Skulle så inderlig ønske jeg kunne stått i varm hall så jeg kunne puslet gjennom vinteren, men ikke lett å finne et sted hvor man har tilgang OG båten går inn.

 

Ja, ReLoad kan med fordel legges utenpå voks. Den har UV filter også har jeg lest meg til, og UV'en er den store stygge ulven hva gjelder oksidering.

Har ReLoad på ene bilen. Den ble lagt på i slutten av april, og den preller vann greit ennå. Men gelcoat er mer utfordrende enn lakk.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ble tid til høstens oljeskift og filterbytte og litt vask i kjellern i går.

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...